Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 augustus 2010

Luxe

Ik ben niet zo'n fan van knallen. Wat mij betreft wordt die oudejaarstraditie ook afgeschaft, maar dat is iets anders. Ik wou het vandaag eens hebben over het kiloknallen, en hoe op dat punt door Wakker Dier succesvol een spaak in het wiel van C1000 is gestoken.

Hoewel C1000 officieel niets toegeeft en niets toezegt, is wel duidelijk dat de actiegroep met zijn actie tegen supervoordelig vlees iets bereikt heeft. En dat is mooi, want voor de stuntprijzen waarmee de super tot hiertoe graag reclame maakte, is niet alleen voor de boer niets te verdienen, het is ook nog eens volkomen onmogelijk dat voor die kiloprijzen een dier een beetje dierwaardig bestaan heeft tot het tijd is voor de slacht. Ik heb niets tegen vlees eten, maar wat respect voor wat je eet, hoort daar wel onlosmakelijk bij.

De man in de straat lijkt het, gezien reacties in de media, niet met mij eens. Op deze manier, zo is de teneur, wordt vlees een luxeproduct, iets voor kapitaalkrachtige mensen en voor de gewone man iets voor af en toe. Dat klopt. En zal ik u eens iets zeggen? Dat is prima. Want de bespottelijke hoeveelheden vlees die wij per hoofd van de bevolking naar binnen werken, hebben we bij lange na niet nodig--voor zo ver je ervan uitgaat dat de mens sowieso vlees nodig heeft, want steeds meer mensen zijn daar niet van overtuigd.

Wat mij betreft gaan we toe naar een situatie waarin vlees inderdaad een luxe wordt. Iets voor af en toe, voor één keer per week. Dat vlees mag wat mij betreft dan ook rustig het vier- of vijfvoudige kosten van wat het nu kost. Daarmee verminder je niet alleen de dichtheid van de veestapel en verbeter je het lot van de dieren en de boeren., het is bovendien nog eens een goede zaak voor milieu en volksgezondheid--dat laatste zowel vanuit een oogpunt van ziektebestrijding als van dieet. Uiteindelijk dus voor ons allemaal.

Zelf eet ik op dit moment inderdaad nog maar ca. één keer per week vlees bij de hoofdmaaltijd, afgezien van af en toe enkele tientallen grammetjes spek in een pasta- of risottogerecht. Ik haal dat vlees dan bij voorkeur bij een scharrelslager waar ik er flink voor in de buidel tast. Maar kijk: dan héb je ook wat. Dat maakt het feestje alleen nog maar bijzonderder.

Overigens verving C1000 de vleesactie door een actie met brood. Een collega zei: dat is ook niet goed voor de boeren. Daar ben ik het mee eens. Maar je hoeft je tenminste geen zorgen te maken over een graanvriendelijk bestaan. Dat is dan toch al half gewonnen.

Tot slot: de briljante foto bij dit stukje is niet van mezelf, maar komt van de Franse site tranchesdunet.com.

5 Comments:

  • At 11 augustus 2010 om 18:59, Anonymous dick veerman said…

    Gerrit Jan, doorgaans schrijf je onderbouwde stukken. Maar hier staat echt radicale onzin. Als wij Westerlingen helemaal op zouden houden met het eten van vlees, dan zal de veestapel in de wereld nog steeds ernstig toenemen.

    Wat het effect van 1 kilootje meer per Chinees betekent, kun je hier lezen:http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/overheid_moet_ingrijpen_in_vleesconsumptie/ (zoek even naar de reactie in die draad van Hans Blonk die mag gelden als een autoriteit).

    Het zal alleen daar al wat meer dan een kilootje zien. Kom op, verruim je blik. Pak een rekemachine en kijk over de grenzen van de Nederlandse kaasstolp.

     
  • At 11 augustus 2010 om 19:46, Blogger Patrick said…

    Beste GJ, en ook Dick,

    Ik? Ik hou van vlees en eet het graag. Mijn levenspartner (huh?) is voornamelijk vegetarisch, hoewel ik haar tijdens een feestje wel op het verorberen van een bitterbal heb kunnen betrappen. Dus mijn maaltijden zijn voor het overgrote deel zonder vlees, met af en toe een visje of schelpdier als variatie. Helemaal vleesloos wil ik niet, want daarvoor vind ik het tè lekker.

    Als ik hier (Brabant) kijk naar de vee/vleesstapels en inderdaad de hoeveelheden dierlijk eiwit dat in de winkels ligt, dan ben ik er meteen voor om vlees een beter product te laten worden, met de prijs die daar bij hoort. Niet door extra "luxe- of vleesbelsating", want voor dat soort kinderachtig bestraf-gedrag door onze overheid ben ik allergisch, maar door het betalen van een goede prijs aan de producent, die dan ook garandeert en kan garanderen dat we met een gezonde dierhouderij te maken hebben.
    Ik zag ook de vermelding van het separatorvlees in de knakworstjes. Dan lijkt me dat we toch wel erg "van god los zijn" in de voedselindustrie.
    Kortom, minder maar beter vlees is een inzet die ik ten volle ondersteun.

    En, Dick, natuurlijk is het op de grote schaal van ruim twee miljard Chinezen en Indiërs die rijker worden en allemaal meer vlees willen eten, een druppel, of zelfs minder, op de gloeiende plaat van mens-, natuur- en diermisbruik door de voedselindustrie. Maar je mag toch ergens beginnen?

     
  • At 11 augustus 2010 om 20:17, Anonymous dick veerman said…

    Patrick, ethisch kunnen we niet anders. We zullen alleen aan de gedachte moeten wennen, dat ons minderen niets doet voor het verminderen van de vermeerdering van de vleesconsumptie in de wereld. Maw, wij gaan de wereld en de dieren niet redden. Hun lot ligt in de handen van de 2e en 3e wereld. Wij zijn geen masters of the universe meer, al zijn we zo schuldig als de pest in het voor ons hebben gehouden van welvaart. Spreiding had een betere wereld kunnen opleveren.

    Er is veel over gezegd in het draadje dat ik aanhaalde. Als het je interesseert moet je het maar lezen.

    Ik zie dat het niet helemaal over kwam. Hierbij nogmaals:

    http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/overheid_moet_ingrijpen_in_vleesconsumptie/

     
  • At 11 augustus 2010 om 20:20, Anonymous dick veerman said…

    Nou ja, google even op 'overheid moet ingrijpen in vleesconsumptie' + foodlog.nl

     
  • At 18 augustus 2010 om 14:31, Anonymous Edwin said…

    Met separatorvlees is in principe niets mis (weet jij eigenlijk wel wat het is Patrick?). Het is gewoon vlees.
    Met een betoog voor minder vlees ben ik het overigens wel eens. Hoewel ik 1x per week wel heel karig vind.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home