Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 augustus 2010

Lood om oud ijzer

Mail! Wat ik dáár nou toch gisteren vertelde: vruchtensap zou niet gezonder zijn dan frisdrank? Terwijl vruchtensap 100% natuurlijk is, zonder toegevoegde suikers, geur- en smaakstoffen of andere kunstmatige toevoegingen. Nee, nu sloeg ik toch door.
Even voor de duidelijkheid: nee, ik zei niet dat vruchtensap even ongezond is als frisdrank. Wel dat er zelfs nog méér suikers in zitten. Natuurlijke suikers. Maar dat maakt voor ons lichaam niet uit.

Eén en ander lijkt ernstig in tegenspraak met de aanbeveling van het Voedingscentrum om, naast 200 g groente, ook 2 stuks fruit per dag te eten. En ook dat is niet zo. Niet voor niets adviseert genoemd Voedingscentrum slechts één van de twee stuks fruit eventueel te vervangen door vruchtensap. En ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat zelfs deze aansporing niet van harte is.

Want hoewel er aan vruchtensap niets is toegevoegd, is er wel het nodige uitgehaald ten opzichte van de vrucht waarvan het gemaakt is. Dan gaat het in de eerste plaats om veel van de vezels. Die vezels hebben niet alleen een nuttige functie in de stofwisseling, ze zorgen er bovendien voor dat je je verzadigd voelt. Dat mechanisme wordt bij vruchtensap uitgeschakeld. Je kunt er zonder enig probleem een halve liter van opdrinken: bij benadering 250-300 calorieën, en 50-65 gram suiker. Aan voedingswaarde komt dat in de orde van grootte van een halve liter frisdrank (let wel: de niet-lightvariant). Ja, je krijgt ook vitaminen binnen. Maar daarvoor kun je echt beter een appel of een sinaasappel eten.

Voor de duidelijkheid: ik verzin dit niet. Uit een Australische studie bleek in 2007 al dat kinderen die veel vruchtensap dronken tot een risicogroep behoorden voor zwaarlijvigheid. En wij Nederlanders behoren in Europa tot de topdrie van grootste vruchtensapdrinkers...

2 Comments:

  • At 20 augustus 2010 om 21:55, Anonymous Anoniem said…

    Het voedingscentrum schrijft het volgende over fruit & vruchtensap.
    Bij voorkeur : alle soorten vers fruit, fruit uit diepvries, fruit in blik of pot op water of eigen sap,
    middenweg : vruchtenpuree zonder toegevoegde suiker, sinaasappelsap met vruchtvlees
    bij uitzondering : Fruit in blik of pot op siroop, appelsap, druivensap, sinaasappelsap zonder vruchtvlees.
    Oftewel, het voedingscentrum is het compleet met je eens.

     
  • At 20 augustus 2010 om 21:56, Anonymous Vleer said…

    Oh en de bron natuurlijk!
    http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/keuzetabel.aspx

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home