Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 augustus 2010

Frambozigheid

Vanmorgen denderde er even een aardbevinkje in miniatuur door de culiwereld. Raspberry Maxx, teler van misschien wel de lekkerste frambozen van Nederland, liet in twee berichtjes via Twitter weten het voor nog een seizoen somber in te zien. Begrijpelijk. Als er elk jaar opnieuw geld bij moet, trek je het uiteindelijk niet meer.

U weet misschien niet eens hoe de frambozen van Raspberry Maxx smaken en dat kan ik u dan niet eens helemaal kwalijk nemen. Je struikelt er namelijk niet bepaald over. Het supertrio dat in Nederland 83% van de markt vertegenwoordigt (AH, C1000 en de "club van Dirk") heeft ze alvast niet in de schappen liggen. Niet genoeg aanvoer en vooral: te duur. Want bij deze supers is men ervan overtuigd dat niet één van hun klanten, ook u niet, graag wat meer wil betalen voor wat smakelijker spullen. U bent in hun beleving allemaal koopjesjagers die voor een paar duiten verschil desnoods genoegen nemen met geperst karton.

Nee, ú bent zo niet. Natuurlijk niet. Anders las u dit niet eens.

Maar nou heb ik eigenlijk een vraag aan u. Hoe vaak eet ú eigenlijk frambozen? En als u ze eet, waar hebt u ze dan vandaan? En vindt u ze dan lekker, of overwegend lekker, of heel soms lekker, of eigenlijk nooit écht spectaculair lekker? En, zo het antwoord in de laatste paar categorieën valt, wat voor conclusie verbindt u daar dan aan?

Ik weet het: dat zijn vier vragen en eigenlijk ben ik daarmee nog niet eens klaar. Maar ik ben er vandaag oprecht nieuwsgierig naar. Omdat ik me vertwijfeld afvraag hoe we kunnen voorkomen dat er een stukje subliem culinair erfgoed zó maar verdwijnt. En de norm voor wat nog lekker mag heten eigenlijk gewoon, achter u en mij om, naar beneden wordt bijgesteld.

Weet u het?

16 Comments:

  • At 26 augustus 2010 om 18:15, Anonymous claire said…

    Dit zou zo vreselijk jammer zijn! Want wie moet ons er dan nog aan blijven helpen herinneren hoe echte frambozen horen te smaken? Niet de 83% vrienden.

     
  • At 26 augustus 2010 om 18:19, Anonymous ereszet said…

    Tja ik schrik altijd van de kleine bakjes. Vooral als je met emmers bosbessen, frambozen, bramen en kruisbessen bent opgegroeid. Er zit dus een rem op mijn koopgedrag.
    Ik geniet er in Frankrijk wel van. Tja t'is dom, maar ben denk ik niet de enige....

     
  • At 26 augustus 2010 om 19:34, Blogger MashB said…

    Ik was altijd dol op frambozen, maar dat is al heel wat jaren geleden. Alle frambozen die ik na 1960 gegeten heb, smaakten echt helemaal naar niks, in het gunstigste geval naar zoet water. Jammer, maar helaas.

     
  • At 26 augustus 2010 om 21:31, Anonymous paulj said…

    Heb niet echt iets met frambozen maar ik ga zeker komende zondag een bakje halen op de de puremarkt in Frankendael park..

    Wellicht ontdek ik dan de echte framboos en besef ik dat ik al 30 jaar genept ben door de grote 3 en de lokale groentejuwelier..

     
  • At 26 augustus 2010 om 21:54, Anonymous Bertus said…

    Ik snoep ze van de buurman op de volkstuin maar hij mag weer van mijn pruimenboom plukken. De frambozen zijn gewoon lekker.
    Bramen pluk ik altijd in de duinen maar daar moet je vlug bij zijn.

     
  • At 26 augustus 2010 om 22:05, Anonymous Atie van Olst said…

    Meestal ga ik voor frambozen naar m'n moeder, zo uit de tuin. Ze woont in Zwolle, dus dat is jammer genoeg niet naast de deur. Daarom hebben we stekjes in de eigen tuin geplant, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. En als we dan toch frambozen willen, bijvoorbeeld voor een lekker toetje, dan haal ik ze bij Albert Heijn. Die zijn inderdaad niet zo lekker als die uit de tuin van m'n moeder. Maar frambozen eten is altijd een feestje, dus niemand die daarover klaagt. Totdat we weten waar we de echt lekkere kunnen kopen natuurlijk. Want dan neem je geen genoegen meer met surrogaat. Net zoals niemand hier in huis nog fabriekskaas eet. Zelf het vriendje van m'n dochter wil alleen nog maar echte boerenkaas. Dus elke week vraag ik m'n kaasboerin om een nog groter stuk, de kilo's vliegen er doorheen! En dat vind ik dan nog leuk ook, want ik ben er best trots op dat mijn kinderen Goed Eten weten te waarderen en daar heerlijk van genieten.

     
  • At 26 augustus 2010 om 22:56, Blogger HansjeKalff said…

    Ik pluk de frambozen zelf bij de kweker in de zelfpluktuin, waar ik ook mijn aardbeien haal. Heerlijk. Maar, na al die regen zullen er geen zijn en zou ik graag RaspberrieMax frambozen willen kopen ware het niet dat ik zie hier niet kan krijgen.

     
  • At 27 augustus 2010 om 14:01, Anonymous Jetty said…

    Hoe vaak eet ú eigenlijk frambozen?
    4 a 5 keer per jaar

    En als u ze eet, waar hebt u ze dan vandaan?
    Bakje uit de supermarkt of groenteboer

    En vindt u ze dan lekker, of overwegend lekker, of heel soms lekker, of eigenlijk nooit écht spectaculair lekker?
    Ik vind ze heel lekker, totdat ik een bakje tegenkom wat niet lekker is dan stop ik er weer mee voor een jaar.

    En, zo het antwoord in de laatste paar categorieën valt, wat voor conclusie verbindt u daar dan aan?
    Het is ontzettend vervelend dat je nooit weet welke kwaliteit je koopt.
    Als die redelijk constant is zou ik vaker kopen.

     
  • At 27 augustus 2010 om 14:19, Anonymous MMaas said…

    Het relaas van de laatste schrijver herken ik wel een beetje. Ik ben jaren geleden afgehaakt nadat ik een paar keer had betaald voor een bakje veel te glimmende smaakloze waterbozen of stoffig smakende droogbozen.

    Maar ik heb ze nu in mijn eigen moestuin, ze groeien enorm en ik heb dagelijks een handje. Die ga ik dus stekken, zodat ik volgend jaar per dag een flinke bak bij het toetje kan zetten. mmmm

     
  • At 27 augustus 2010 om 16:20, Blogger Anja said…

    Ik beken: ik heb ze pas voor het eerst gegeten en dit omdat de tanden van mijn zoontje, welke om mijn vingers gewikkeld zaten, er in de bio-winkel niet vanaf zouden gaan zonder dat wij een portie mee zouden nemen. Hij is lyrisch van die roze bolletjes. Toegegeven: het is in het geheel niet budgettair verantwoord, maar ik ben erg blij dat we ze samen hebben opgepeuzeld. Wat een onovertroffen smaak. Nu noemen we het ons frambozenfeestje en zo af en toe kan het. Maar kennelijk is de vraag "voor hoe lang nog?"

     
  • At 27 augustus 2010 om 16:21, Anonymous Silvia said…

    Ik haal ze op de biologische markt net over de grens in Duitsland, in het seizoen zo om de week. We eten ze wel dezelfde dag nog op. Wij vinden ze eigenlijk altijd lekker....

     
  • At 27 augustus 2010 om 20:00, Anonymous Carla said…

    Wij hebben een frambozenstruik in de tuin (woekert enorm overigens) en daar ben ik erg zuinig op en daar eten we binnenkort van. Tot die tijd koop ik doosjes bij de groenteman of bij AH. Niet heel lekker, maar lekker genoeg. Ik eet vrij vaak frambozen in het seizoen, wel een keer of 3 of meer per week, ik ben er nogal dol op. In de winter koop ik zo ook uit de diepvries bij AH om er een coulis of zo van te maken. Heb ik toch die heerlijke frambozensmaak.

     
  • At 28 augustus 2010 om 00:31, Blogger hannie said…

    In mijn jeugd (maar dat is wel even geleden) waren lekkere frambozen heel normaal in het seizoen, we aten ze meestal gemengd met rode bessen. Later had ik frambozen in mijn tuin. Lekker, maar met heel veel wurmpjes. Jaren heb ik ze niet meer gegeten/gekocht omdat ze in de bio-versie te duur leken. Tot er dit jaar toevallig de frambozen van Raspberry Maxx op mijn pad kwamen. (ik kookte voor een groep en had de plaatselijke natuurwinkel gevraagd het nodige inheemse seizoensfruit naar eigen inzicht te leveren). Die waren dus elke eurocent (en eigenlijk waren het er toch helemaal niet zoveel) waard. Dus ik was nou net een Raspberry Maxx frambozenfan geworden!

     
  • At 28 augustus 2010 om 23:01, Blogger hannie said…

    Vandaag drie doosjes van Raspberry Maxx voor vijf euro op de Nieuwmarkt! Het eerste doosje is op taartjes voor ons en eentje voor de buurvrouw beland. De buurvrouw is 80+ en een enorme zoetekauw. Dus geniet ze mee van taartjes en toetjes, stoofpeertjes en appelmoes.

    De taartjes gingen als volgt:
    Deeg van 2x zoveel bloem als boter, beetje amandelmeel, drupje oranjebloesemwater, snufje zout en wat koud water. Na koelen in kleine ronde taartvormpjes met zo'n verdiept richeltje gebakken. Omgedraaid en afgekoeld, besmeerd met een restje mascarpone, frambozen er bovenop.

     
  • At 29 augustus 2010 om 19:59, Anonymous johanneke said…

    volgens mij heb ik nog nooit frambozen in de supermarkt of op de markt gekocht: reden hiervoor: te duur. Maar uit eigen tuin (helaas nu niet meer zoveel, maar volgend jaar hopelijk wel weer) : heerlijk.

     
  • At 29 augustus 2010 om 21:03, Anonymous creamfox said…

    De frambbos, het neusje van de zalm als het over rrod fruit gaat, zalig lekker.
    Inderdaad niet goedkoop maar ik koop wekelijks een bakje, moest iedereen dit nu doen....

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home