Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 augustus 2010

Alla cinese

Ik ben een geluksvogel. Ik heb sinds kort twee vrienden met een moestuin en ineens eet ik allemaal fantastische groenten, niet alleen stukken beter dan de twijfelachtige producten die bij de super liggen uitgestald, maar ook stukken gevarieerder dan het steeds eentoniger wordende aanbod van AH en consorten. Dat helpt behoorlijk bij het minderen van de vleesconsumptie. Want hoewel ik me ook wel realiseer dat mijn individuele bijdrage het verschil heus niet zal maken, is dat voor mij geen reden om me aan mijn zorgplicht voor het milieu te onttrekken.

Het is bovendien goed voor je improvisatietalent, want ik had vrijdagmiddag nog geen idee waar ik vrijdagavond laat mee thuis zou komen. En dat was heel wat. De snijbiet at ik zaterdag, verwerkt in een pastagerecht met geitenkaas. En zaterdag vond ik dat ik maar eens wat onschuldige fusion moest proberen. Hoewel, fusion: de Italiaanse en de Chinese keuken hebben natuurlijk best wel de nodige dingen met elkaar gemeen. Eigenlijk was het meer dat ik uitsluitend Italiaanse rijst in huis had, en geen Aziatische. En spul van de super mocht er gisterenavond voor de verandering gewoon eens niet in. Je moet af en toe toch eens bewijzen dat dat best kan. Makkelijk kan, zelfs. Ook al woon je dan in Almere.

Risotto alla cinese

Nodig voor 2 personen:

- een stuk of tien forse bladeren paksoi inclusief stelen
- 1 kleine aubergine
- 1 puntpaprika
- 2 uien
- 4 tenen knoflook
- 2 kippenbouten van de poelier
- 140 g risottorijst (geen Lassie, Tosya of andere voorgekookte)
- 1 liter kippenbouillon (van de poelier of zelfgetrokken)
- 1 dl goede witte wijn
- 2 theelepels vijfkruidenpoeder
- 1/2 theelepel cayennepeper
- boter, sesamolie, olijfolie

Snijd de aubergine en de puntpaprika in kleine blokjes of schijfjes, snipper de ui grof, plet de knoflook en hak hem fijn. Haal het vlees van de bouten los en wrijf het in met 1 theelepel vijfkruidenpoeder. Verhit sesamolie in een wok of koekenpan en bak hierin het kippenvlees in een paar minuten aan twee kanten bruin. Doe de ui, de paprika en de aubergine in het bakvet en laat op hoog vuur vijf minuten zweten. Roer nog een theelepel vijfkruidenpoeder door de groente, voeg de knoflook toe en bak nog twee minuten; draai daarna het gas uit. Snijd intussen de kip in kleine stukjes en de paksoi in dunne reepjes.

Breng de bouillon aan de kook. Verhit in een gietijzeren braadpan de olijfolie en laat hierin de uien fruiten tot ze glazig zijn. Voeg de rijst toe en laat die even meebakken tot de korrels glanzen. Giet de wijn erbij, laat bruisen en wacht tot de vloeistof bijna geheel is opgenomen. Schep een pollepel vol bouillon bij de risotto en laat deze op hoog vuur opnemen. Blijf roeren en schep steeds een nieuwe pollepel bouillon bij de risotto als de vorige is opgenomen, tot de risotto nog net niet helemaal beetgaar is. U houdt wat bouillon over, maar dat is niet te vermijden.

Doe ondertussen nog wat sesamolie in de koekenpan met de groenten en draai het gas eronder hoog. Voeg de kipblokjes toe en laat dit alles samen nog een minuut of vijf sauteren. Doe de fijngesneden paksoi bij de risotto en laat het vocht dat vrijkomt verdampen. Roer tot slot de kip en de groenten door de risotto. Draai het gas uit en roer er een klontje koude boter bij om de risotto te binden (mantecazione). Dien meteen op op voorverwarmde borden.

4 Comments:

  • At 23 augustus 2010 om 19:50, Blogger Anja said…

    Meneer Eetschrijven,

    Waar haal ik dan wél een goede risottorijst? Bij de toko :P ? Da's pas fusion dan :)

     
  • At 23 augustus 2010 om 20:21, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Anja, een goede risottorijst haal je bij een winkel in Italiaanse specialiteiten. Een bekende is arborio, verfijndere soorten zijn bv. vialone nano semifino en carnaroli. Zelf gebruikte ik hiervoor een baldo, een recenter ras dat je niet zo vaak ziet.

     
  • At 23 augustus 2010 om 21:25, Blogger Eduardus said…

    Sesamolie is geen bak olie, zodra je het verhit verliest
    het zijn geur en smaak.
    Sesamolie wordt gebruikt om een gerecht te aromatiseren

     
  • At 23 augustus 2010 om 21:29, Blogger Eduardus said…

    Deze reactie is verwijderd door de auteur.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home