Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 juli 2010

Natuurlijk

Soms hoor of zie je van die dingen waarvan je je afvraagt of ze nieuw zijn dan wel of ze al tijden bestaan en je er gewoon nooit erg in hebt gehad. Ik had dat gisteren, toen ik in één reclameblok twee spotjes zag waarin ons op een nogal originele manier te verstaan werd gegeven dat het geadverteerde goed voor ons is.

De twee adverteerders waren Nutella en Campina. De twee spotjes (één met een slaapwandelend jongetje en één met een boer die te laat op zijn werk komt) hebben verder niet veel gemeen, maar één ding doen ze allebei: vertellen dat de producten "natuurlijke ingrediënten" bevatten. Wát?

Het klinkt natuurlijk geweldig. "Natuurlijk" doet het goed en het klinkt gezond. Maar "natuurlijke ingrediënten"? Ja, dat raadt je de koekoek. Andere ingrediënten dan natuurlijke zijn namelijk niet geschikt voor consumptie, misschien met uitzondering van het ijzervijlsel waar Kellogg's zijn cornflakes mee verrijkt, en zelfs daarover kun je discussiëren--zowel over de geschiktheid voor consumptie als over het "natuurlijke" karakter van ijzer.

Stel je eens voor dat een fabrikant op de verpakking van zijn levensmiddel een tekst zou laten afdrukken "dit product bevat geen kunststoffen". We zouden toch allemaal in een deuk liggen van het lachen?

Natuurlijke ingrediënten. Nee, het is strikte genomen geen bedrog. Maar het is wel de zoveelste totaal zinledige claim waarmee makers van industrieel verwerkte spullen u de indruk willen geven dat hun product bijzonder goed voor u is, zonder dat deze suggestie ook maar ergens in het bijzonder op gestoeld is. Ik geloof dat Gerard Reve deze wijze van informeren ooit magistraal betitelde als "de waarheid liegen".

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home