Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 juli 2010

Meer

Ik ben waarschijnlijk naïef, maar toch snap ik het niet. Al de hele dag hoor ik dat de verzamelde supermarkten in Nederland vandaag 60 miljoen extra hebben omgezet vanwege het voetbal. Zestig miljoen! Dat is vier euro per hoofd van de bevolking, inclusief zuigelingen. Mij dunkt dat dat best wel heel erg veel is.

Wat ik daar nou niet aan snap is: ik begrijp best dat mensen anders eten en drinken als ze bezeten zijn van voetbalkoorts, maar een menselijke maag kan toch maar een bepaalde hoeveelheid bergen. Nog afgezien van het feit dat ook pizzabedrijven en cafés vandaag vermoedelijk meer omzet boeken.

Ik weet het niet, maar je vreest eigenlijk dat er ook weer veel weggegooid wordt.

5 Comments:

  • At 6 juli 2010 om 19:09, Blogger PaulO said…

    60 miljoen EXTRA... tja, ik weet echt niet hoe dat te interpreteren. Hoeveel is het op een doodgewone dag? Is het een verdubbeling? Een toename van maar 3%? Hoeveel extra is de verkoop op oudejaarsdag? is de groothandel hier bij inbegrepen (Sligro, Makro,...).
    Ik ga vanavond voor het eerst kijken, maar ik heb nou niet bepaald extra ingekocht hiervoor. (Wel voor morgen, m'n verjaardag)

     
  • At 7 juli 2010 om 01:17, Blogger hannie said…

    Tja, bier en chips, pinda's enzo. Maar dat zijn nu ook weer niet zulke uitzonderlijke producten, veel mensen kopen die anders ook wel. Oranje tompoezen dan misschien? Champagne lijkt me toch nog wat te vroeg. Zelf heb ik met veel plezier gekeken, maar niet veel extra geconsumeerd.

     
  • At 7 juli 2010 om 17:10, Blogger Lindy said…

    Ik denk dat het ook te maken heeft met de hoeveelheden examenfeestjes die in deze periode werden en worden gegeven. Met dit mooie weer worden dat al snel complete barbecues met veel alcoholische versnaperingen :)

     
  • At 7 juli 2010 om 22:54, Anonymous ellen said…

    Zal allemaal wel, maar 'onze super' was zelfs eerder gesloten wegens het voetbalfeestje. Kennelijk was de buit daar al binnen? Ik heb dus ook niets extra gekocht, maar wij kijken eigenlijk ook nooit naar het voetbal. Geef mij maar de Tour de France en een mooi glas wijn, eventueel een stukje kaas erbij!

     
  • At 9 juli 2010 om 02:01, Anonymous Yvon said…

    Dat snacketen is wel behoorlijk aan de prijs viel me op, vlammetjes, allerhande kroketten of aziatische dingen... In deze Haagse buurt lopen de supers in elk geval flink binnen met bier, kom om de haverklap mensen met kratten tegen als ik de hond uitlaat. Waar ze het laten weet ik niet, maar dat drinktempo is moordend (WK-stress?) dus weer kassa voor de supers.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home