Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 juli 2010

Masterchef goes commercial

Een jaartje geleden had ik het hier over een nieuw programma op RTL5, dat ik toen een slap aftreksel van het BBC-programma Masterchef noemde. Kook- en eetprogramma's maken, dat kunnen ze wel op de BBC. Ze verkopen de formats de hele wereld rond en kunnen onder andere daardoor best zonder reclame.

SBS, ook eigenaar van NET5, heeft de futiliteit van het vechten tegen de bierkaai inmiddels ook ingezien. Het heeft de rechten van Masterchef opgekocht zodat binnenkort een Nederlandse versie van het programma op NET5 te zien zal zijn. Nee, niet met het Engelse presentatieduo Wallace en Torode, maar met Renate Verbaan. Zij schijnt al bekend te zijn van kookprogramma's, maar dan toch niet bij mij. U ziet: ik ben nooit te beroerd om mijn gebrek aan kennis te etaleren. Het zal wel komen doordat ik vrijwel nooit naar de commerciëlen kijk.

Misschien brengt de Nederlandse Masterchef daar verandering in. Ik ga in elk geval eens kijken. Maar ik vrees dat ik uit ervaring al een beetje weet wat ik moet verwachten: een aftreksel van de schitterende originele succesformule, waarin veel plaats is gemaakt voor product placement. Tja, bij ons moeten de commerciële omroepen nu éénmaal ergens van leven, en een programma van 30 minuten tweemaal onderbreken met reclame is kennelijk niet voldoende om de broek op te houden.

Volgens sommigen in politiek Den Haag is de publieke omroep een "linkse hobby". Het zal allemaal best wel. Maar Nederlanders laten zien dat je ook--nee, vooral--lekker kunt koken zonder dat er Chicken Tonight, Aardappel Anders en een zakje van Ronkk aan te pas komt, dat lijkt me nou eerlijk gezegd best wel een culturele kerntaak die je je vooral niet door de commerciëlen af moet laten snoepen.

Enfin, we zullen zien.

3 Comments:

  • At 14 juli 2010 om 16:11, Anonymous Peter said…

    SBS is geen eigenaar van rtl5. zoals de naam doet vermoeden is die zender onderdeel van rtl. SBS heeft wel net5

     
  • At 14 juli 2010 om 16:30, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Klopt. Dit heb ik inmiddels veranderd. Dank.

     
  • At 22 augustus 2010 om 18:49, Blogger Frans Brouwers said…

    Ik volg al jaren de Engelse Masterchef serie. Ondanks dat het toch een beetje strak geregisseerd programma is met, in tegenstelling tot de eerste afleveringen, voorspelbare items, is het een leuk en aantrekkelijk programma om naar te kijken. Ik ben ook heel benieuwd naar de Nederlandse versie er van. Ik hoop ook dat het niet doorspekt is met comerciele inbreng die in Nederland zo eigen is aan veel kookprogramma's. Afgelopen vrijdag ook weer gekeken naar een aflevering van "Lanz Kocht" bij de ZDF. Heerlijk hoe daar een aantal prominente koks gezamelijk koken.Duitse programma's zijn dikwijls een beetje " stijfjes". Dit programma is een goede uitzondering.

    ;-) Frans

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home