Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 juli 2010

Hoog

Kersen, ja, daar moet ik het ook hoognodig eens over hebben. Het is volop kersentijd momenteel. Als u denkt dat het al maanden kersentijd is, dan bent u vermoedelijk klant bij de modale Nederlandse super. Daar komen de kersen uit Griekenland. Want de modale Nederlandse super houdt niet zo van Nederlandse kersen.

Nee, niet omdat ze er pas zijn als het echt zomert. Nou ja, misschien een beetje, maar vooral omdat ú ze te duur vindt. U wilt namelijk, daarvan is de modale Nederlandse super overtuigd, alles op een koopje. En goedkoop zijn Nederlandse kersen niet. De plukkosten zijn hier namelijk behoorlijk hoog.

Dat geldt vooral voor de kersen op de foto. Dat is namelijk zogenaamd "hoogstamfruit", wat betekent dat je voor het plukken de ladder op moet. Nog maar een halve eeuw geleden waren alle Nederlandse kersen "hoogstam", maar met het oog op de kosten zijn de sindsdien veredelde laagstammige kersenbomen de norm geworden. Nu zijn er daarbij die ook heel lekker fruit geven, maar zoals dikwijls is de overweging om laagstamfruit te gaan telen toch allereerst ingegeven door economische motieven. Voor mij gaat er in elk geval niets boven de ouderwetse kers die hoog in de boom zit. Om nog maar te zwijgen van hoe mooi in de lente, als hij vol in de bloesem staat.

Overigens kocht ik de kersen op de foto (mooi toch, zo'n drieling?) gewoon bij een Nederlandse super. Om precies te zijn bij PLUS, die de kersen van Theo Vernooij uit Cothen onder het label GIJS in de schappen heeft (onder datzelfde label verkoopt PLUS nog een fors aantal Nederlandse streekproducten, onder meer de aardbeien van Jan Robben). Ze kostten € 3,99, wat niet eens heel veel is als je bedenkt dat ca. 60% van deze verkoopprijs bij de teler terechtkomt.

Eigenlijk moest u het eens proberen: een bak Griekse kersen halen bij de doorsneesuper en een bak GIJS bij de PLUS. En dan gewoon eens om en om proeven. Dan weet u weer waarom wij vroeger zo trots waren op onze Hollandse kersen, en waarom we dat hoognodig maar weer eens moesten gaan worden.

8 Comments:

  • At 15 juli 2010 om 17:07, Anonymous Boudewijn said…

    Ze zijn inderdaad heerlijk en waren vandaag zelfs in de aanbieding alhier. Ik hoop echt dat het een beetje een succes wordt in de lokale Plus want meer dan een doosje per dag is niet goed voor me denk ik, dus alleen kan ik het niet doen.

     
  • At 15 juli 2010 om 19:40, Anonymous paulusfranciscus said…

    "€ 3,99, wat niet eens heel veel is" Ik snap wat je bedoelt, maar is het per kers? Per pond? Per kilo?

    Zo'n bedrag is natuurlijk relatief.

    Overigens koop ik de mijne hier gewoon op de zaterdagmarkt. Staat een Betuws boertje z'n eigen oogst te verkopen. Betaal ik € 2,98.

    Per pond, overigens. Helemaal niet veel, zeker als je beseft dat het in z'n geheel naar de teler gaat.

     
  • At 15 juli 2010 om 19:52, Anonymous Boudewijn said…

    Dat vroeg ik me ook al af, ik kon het nl niet op het doosje ontdekken, maar zojuist ben ik er achter: 422 gram inclusief verpakking. En vandaag waren ze dus een euro goedkoper.

     
  • At 16 juli 2010 om 10:09, Anonymous Ilona said…

    Hoera! Vanavond maar weer even drie kwartier op de fiets naar de dichtstbijzijnde Plus.

    (Verdorie verder élke supermarktketen binnen handbereik in mijn dorp, maar een Plus - ho maar!)

     
  • At 18 juli 2010 om 21:48, Anonymous Yvon said…

    De Plus... dank voor de tip, morgen toch al in het centrum waar die eenzaam staat tussen al het AH-geweld. Die Griekse kersen zijn aanzienlijk zuurder dan de Hollandse. GJ, ik kan geen goed antwoord vinden: als je clafoutis bakt, moeten die kersen dan wel of niet ontpit worden?

     
  • At 19 juli 2010 om 12:40, Anonymous Ilona said…

    Yvon, dat is een keuze. Clafoutis wordt smaakvoller mét de pitten nog in de kersen, maar het eet verdraaid onhandig.
    Ik vind het smaakverschil persoonlijk niet zó wereldschokkend dat er gedoe bij het eten voor over heb. :)

     
  • At 19 juli 2010 om 12:48, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Yvon, voor de klassieke clafoutis blijven de pitten in de kers, omdat ze een karakteristieke smaak geven aan het gebak. Ik doe het dan ook altijd zo. Maar er zijn veel mensen die de kersen ontpitten omdat ze het anders te lastig eten vinden, of te griezelig voor de kinderen. Alleen vind ik dat je dan geen clafoutis eet, maar kersentaart. :-)

     
  • At 19 juli 2010 om 14:20, Anonymous Yvon said…

    Bedankt GJ en Ilona, in een boek van Trish Deseine staat het er niet zo duidelijk. Sterker, ze raadt geconserveerde kersen aan die sappiger zouden zijn!? Ik wil geen kersentaart, maar clafoutis, dus de pitten laat ik er lekker inzitten :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home