Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 juli 2010

Het beste

Mail! Of ik wel gezien had dat gisteren in landelijke dagbladen Dirk zich opnieuw als fruitkoning opwierp? "Dirk, Bas en Digros hebben het beste en het smakelijkste fruit", bron Consumentenbond juni 2010.

Dank, Sarah. Ik had die advertentie inderdaad gezien en het klopt ook nog wat Dirk zegt: in het juninummer van de Consumentengids staat die aanbeveling inderdaad vermeld. Daar ben je als super wel blij mee.

Of de consument er ook blij mee moet zijn, is nog maar de vraag. De Consumentenbond blijkt deze test namelijk te hebben laten organiseren door dhr. J. van Leiden. Deze heeft zich voor de test gebaseerd op een aankoop van appelen, bananen, sinaasappelen, kiwi's, druiven en mandarijnen.

Ziet u het ook? In dit halve dozijn slechts één fruitsoort die van Nederlandse bodem afkomstig is (nou, vooruit, twee als je de Westlandse kasdruiven meetelt)--en voor die twee is het op het moment van publicatie niet het seizoen. Nogal een magere basis, dunkt me, om met een brede penseelstreek een waardering voor "fruit" af te geven.

Dirk zit er niet mee. Die gebruikt de goedkeuring van de Consumentengids vrolijk voor al zijn zomerfruit. Dat vooral lekker goedkoop is. Zo goedkoop dat alleen aardbeientelers het niet kunnen betalen.

1 Comments:

  • At 22 juli 2010 om 09:02, Anonymous Ilona said…

    Ik zag het ook ja! Ik woon zo'n beetje bovenop een flinke Bas van de Heijden en ik ben ook maar even uit gaan pluizen wat er nou écht in die Consumentengids stond.

    Want inderdaad: de bananen en de appels en de sinaasappelen zijn altijd goedkoop en van een tamelijk consitente, niet onaardige kwaliteit.

    Des te frustrerender dat de rest van het fruitschap vol staat met naar niets (écht niets) smakende bosbessen, hyperzure bramen en altijd half rotte aardbeien. Snif.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home