Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 juli 2010

Gotspe



Het is niet alleen maar vreugde in aardbeienland, zoals ik eergisteren ook al memoreerde. Deze advertentie staat vandaag in mijn dagblad. Het verbaast me niet: ik hoorde eergisteren al dat de prijzen aan de veiling waren gedaald tot 48 cent per pond en vandaag is dat nog maar 43 cent. Zelfs voor wie op substraatstellingen (op kokosvezel in plaats van in de volle grond) de weinig kwetsbare maar qua smaak niet bijzonder interessante Elsanta teelt, is de kostprijs per pond tussen de 70 en 80 cent ongeveer 1,30*. De enigen die hieraan nog verdienen, zijn de veiling en de super. Hoezo uitknijpen?

De kop boven de advertentie is een regelrechte gotspe. Goed, over smaak valt niet te twisten (anders kon je 'm als bedriegelijk laten verbieden), maar dit maak je alleen maar wijs aan mensen die je al vele jaren lang aan middelmatige aardbeien hebt gewend.

Ik roep hierbij op tot een boycot van Dirk. Wie wil weten waarom, gaat naar Plus of Deen en koopt daar aardbeien met het label "GIJS" of "Het beste van DEEN" (let op: beide supers verkopen daarnaast ook doorsnee veilingaardbeien). Wie in Amsterdam woont, kan ook naar Marqt. Doe het om de eerlijke prijs die de teler krijgt. En ga daarna terug omdat u eindelijk weet hoe een aardbei kan smaken.

* Mijn informatie bleek niet compleet. 80 cent per pond is de kostprijs exclusief de plukkosten--d.w.z. het bedrag dat de teler kwijt is als hij besluit om reden van de te lage veilingprijs niet te oogsten en in plaats daarvan het veld met rijpe aardbeien omploegt.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home