Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 juni 2010

ZGAN

Eén van de adressen waar ik best een Hollandse Nieuwe wil gaan eten, is de viskraam van Sier aan de Marktstraat in Almere-Haven. Hij doet namelijk iets wat elke visman zou moeten doen en wat slechts een minderheid doet: elke bestelde haring op stel en sprong schoonmaken.

Dat is namelijk "vers van het mes", een uitdrukking die ik ook wel eens gebruikt zie worden op bijschriften bij grote stapels van te voren klaargemaakte haringen. "Dat is toch vers?", zegt zo'n visman dan. "Ik heb ze vanmorgen vroeg nog staan schoonmaken". En dan is het bijvoorbeeld vijf uur. Vers is een rekbaar begrip.

Sier is ook beslist één van de swingendste vismannen van Nederland. En hij heeft gevoel voor humor. Behalve nieuwe haring (€ 2,25) heeft hij ook voor €1,50 "zo goed als nieuwe haring" liggen. Vangstjaar 2009, staat er keurig bij. Kijk, die werd vorige week (en wie weet zelfs nu nog wel af en toe?) nog door menigeen gewoon als "nieuw" verkocht. Verfrissend. Zulke vismannen moet je koesteren.

1 Comments:

  • At 11 juni 2010 om 12:04, Anonymous Yvon said…

    Aan het Haagse Buitenhof werden ze ook voor mijn neus schoongemaakt, toch scoren ze niet (meer) zo hoog in de haringtest. Bij mij ook niet, misschien dit jaar nog eens haring in de herkansing gooien.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home