Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 juni 2010

Voortijdige visjes

Ik geef het toe: het hoeft eigenlijk niet zo erg meer. We kunnen haring inderdaad tegenwoordig een heel jaar lang goed houden, zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies. Maar toch is het een feit: de Hollandse Nieuwe is er dit jaar op 8 juni. Aanstaande dinsdag dus, en niet eerder. Zo wil de traditie het. En ik hou van tradities. Maar dat geldt kennelijk niet voor veel van mijn medelanders.

Want links en rechts wordt er verhaald van haringparty's, waar men beweert Hollandse Nieuwe te hebben gegeten. Dat laatste is in elk geval niet zo. Hoe smakelijk de visjes ook waren, ze mogen nog steeds géén Hollandse Nieuwe heten. Wat er momenteel gebeurt is vooral lucratief voor de vishandelaar: het opruimen van de oude voorraad, meestal tegen Hollandse Nieuwe prijzen.

Zoals gezegd: voor de smaak hoef je het niet te laten. En toch vind ik het jammer. Jammer, omdat we het feestje naar mijn gevoel een beetje aan het bederven zijn. "Hollandse Nieuwe" rond eind mei is net zoiets als pepernoten in september, of aardbeien met kerst. Dingen horen gewoon een seizoen te hebben. Soms omdat ze dan lekkerder zijn. En soms omdat het plezier simpelweg groter is omdat je even op De Dag hebt moeten wachten.

Dat ga ik dus doen. Volgende week kies ik een vishandelaar uit waar ik de haring ga keuren, en dat moet er één zijn die de visjes voor mijn ogen schoonmaakt. Ik kijk er nu al naar uit. En tot die tijd haringpartyen mijn landgenoten maar een eind weg.

3 Comments:

  • At 4 juni 2010 om 20:06, Blogger paul said…

    Mag ik een tip geven voor de Hollandse Nieuwe?

    Dirk vd Plas uit Katwijk, hij staat al jaren met zijn viskar in Muiden op woensdag,donderdag en zaterdag...(vestingplein)

    Een dagje langer wachten is bij hem de moeite waard....
    en ja, hij maakt de haring schoon waar je bij staat
    en nee, ik heb geen aandelen...

    groet, Renske

     
  • At 4 juni 2010 om 20:11, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Genoteerd! En Muiden is redelijk in de buurt, dus...

     
  • At 4 juni 2010 om 22:38, Blogger PaulO said…

    Bravo! There's a time and place for everuthing.
    Hollandse Nieuwe op Vlaggetjesdag.
    Zo weet ik nog uit de studententijd hoe we 's avonds wachten in de Blauwe Engel op de Beaujolais Primeur die in vliegende vaart naar Groningen werd gereden zodra de jaarlijkse verkoop was geopend.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home