Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

28 juni 2010

Trek in

Even een luchtig experimentje, waarbij ik u vraag de volgende zin af te maken: "Nu het al dik een week zo puffend heet is, heb ik echt trek in ...". Kijk, ik ken u niet en uw smaak ook niet, en evenmin ben ik paranormaal begaafd. En toch durf ik er een fors bedrag onder te verwedden dat u op de plaats van de puntjes geen "kaasfondue" had ingevuld. Nu denkt u misschien iets in de trant van, wat een kunst. Ha! Zo vanzelfsprekend is dat niet.

Om ons daarvan te vergewissen, surfen we even naar Smulweb. Daar heeft de webredactie op 17 juni (inderdaad, de dag waarop Erwin Kroll ons blij meldde dat het weer in de komende twee weken alle allures zouden krijgen van een hittegolf), een item geplaatst om te melden dat deze zomer in het teken van kaasfondue zou staan. Met daaraan gekoppeld een wedstrijd gesponsord door Emmi voorverpakte kaasfondue. Als u dat niet kent, maak u dan geen zorgen. Kant-en-klare kaasfondue in zakjes is één van de domste producten die er zijn. Er is bijna niets dat zo makkelijk te maken is als kaasfondue. Maar toch niet als de mussen van de warmte uit de dakgoot dreigen te vallen.

Kijk, dat een producent van kaasfondue in de zomer verlegen zit om omzet en de aandacht van de klant, is natuurlijk te begrijpen, want geen normaal mens gaat dezer dagen met zijn familie of vrienden rond de caquelon zitten. Het is overigens ook een gevalletje eigen schuld, want als je niet in die situatie wilt raken, moet je maar gewoon kaas verkopen in plaats hem vast vóór te smelten en in zakjes te stoppen om vervolgens nogal halfslachtige pogingen te doen ons te laten geloven dat dit nu een typisch gerecht is voor alle seizoenen.

Maar dat een site als Smulweb, ooit begonnen als best een leuke receptencommunity, inmiddels zo vuistdiep in de *bliep* van de commercie zit dat "de webredactie"graag bereid is voornoemde nogal lachwekkende pogingen een handje te helpen, dat is wat mij betreft ettelijke bruggen te ver. Dat betekent wat mij betreft niets anders dan: mensen, het was leuk dat jullie gekomen zijn, maar nu jullie zo talrijk zijn, zijn jullie wat ons betreft vooral buitengewoon leuke staafdiagrammen waarmee we lucratieve gesponsorde content mee binnen kunnen halen.

Even voor de duidelijkheid: met commercie is niks mis. Ik probeer ook een boterham te verdienen met wat ik doe. Maar dan toch niet met pure prostitutie als deze, die met interesse voor lekker eten in elk geval totaal niets meer te maken heeft.

Erwtensoep, anyone?

12 Comments:

  • At 28 juni 2010 om 14:16, Anonymous johanneke said…

    Nou, die erwtensoep zit nog in de vriezer en die moet er voor de volgende winter nog wel uit. Nog even wachten dus.

     
  • At 28 juni 2010 om 14:21, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb trek in een lekkere frisse salade, of een stuk watermeloen en vanavond een lekkere pittige nasi, maar dan wel zonder bijgerechtjes als sate of babi pangang maar met een lekker koud (liefst)getapt biertje.....

    En die erwtensoep mag je ook in de winter zelf opeten ;)

    groet, Renske

     
  • At 28 juni 2010 om 16:03, Blogger PaulO said…

    Ach, bij de marine is naast de blauwe hap ook elke week erwtensoep. Zomer & winter. Traditie.
    Maar idd, mijn hoofd staat nu ook niet bepaald naar kaasfondue mop de BBQ ...
    Iets zeurt in mijn hoofd om een stukje lamsrug en geroosterde tomaten...

     
  • At 28 juni 2010 om 16:09, Anonymous Anneke said…

    Ik heb trek in een bak biologische kwark met walnoten en honing. Allemaal van de boer in hier de buurt. Kaasfondue maken wij ALTIJD zelf (ijs en weder dienende).

     
  • At 28 juni 2010 om 17:46, Anonymous Carla said…

    Helemaal mee eens zeg, ik zag die ongein met die prefab kaas ook, vreselijk gewoon. Ik heb er maar een opmerking over gemaakt onder het betreffende artikel.

     
  • At 28 juni 2010 om 18:27, Blogger Klary Koopmans said…

    ik moet heel eerlijk zeggen: ik heb op een warme avond helemaal niks tegen kaasfondue. Maar dan wel een echte, geen prefab. Met een koel glas wijn en een mooie salade, alles liever dan met mijn hoofd boven een bbq hangen...

     
  • At 28 juni 2010 om 20:49, Anonymous Nico said…

    Doe eens wat verse munt en wat lichte bouillon door je erwtensoep?

     
  • At 29 juni 2010 om 06:35, OpenID Kees said…

    Eerlijk gezegd is kaasfondue niet het eerste waar ik aan denk bij warm weer maar inderdaad, met een koel glas erbij zou het me prima smaken. Eerder zou ik kiezen voor Indonesische keuken, met gerechten die aan de scherpe kant zijn met veel vocht. je gaat daar weliswaar van zweten maar daar koel je wel van af. Overigens zijn het niet die kleine bruine vogeltjes die bij grote hitte van het dak vallen maar mossen. Om de een of andere reden waren de woorden 'mussen' en 'mossen' in vroeger tijden uitwisselbaar.

     
  • At 29 juni 2010 om 09:29, Anonymous Richelle said…

    Erwtensoep in de smoring hitte gaat me inderdaad net wat ver en voorverpakte kaasfondue komt er never ever in hier, maar voor vandaag staat hier wel echt hollandse zuurkool stamppot met spekjes en rookworst (eigengemaakt, dat dan weer wel) op het menu. Lekker opgebakken natuurlijk, in een ouderwetse koekenpan met wafelpatroon in de bodem. En 'hier' is Andalucia...

     
  • At 29 juni 2010 om 10:42, Blogger Lizet Kruyff said…

    Ik zou toch wel willen weten hoeveel mensen er nu naar de winkel zijn gerend om zo'n pakje kaasprut te kopen en op tafel te zetten, binnen of buiten, naar aanleiding van deze smulwebppoll. Zal eens kijken bij de super of het in de aanbieding is. Maar meer dan kijken wordt het niet. Niet alleen omdat wij kaasfondue zelf maken, maar omdat wij met deze warmte trek hebben in heel andere dingen. Afwisselend pittig Indisch of Indiaas, en koele salades met vis. Want daar smaakt het dan weer wel naar. Kaasfondue consumeer je trouwens het best met (jasmijn)thee, dan blijft de kaas een beetje vloeibaar in je buik. Met koele wijn wordt het een klont.

     
  • At 29 juni 2010 om 11:32, Blogger MrOoijer said…

    Ik heb vandaag trek in een salade van meloen met gerookte eendenborst. En ik ga ook eens kijken of ik wat mosselen en vis kan grillen, waarbij een zeer gepeperde tomatensaus. Zelf gmaakt uiteraard.

     
  • At 29 juni 2010 om 17:41, Anonymous ellen said…

    Ik heb nog steeds heerlijke herinneringen aan kaasfondue: We wandelden in de Jura. Het was 30 graden en we stopten in een klein plaatsje in de Jura: St Anne sur Poste ofzoiets. Restaurant de la Poste. We konden wel wat te eten krijgen en we mochten kiezen uit brood met kaas of kaasfondue. Kaasfondue dus. Nog nooit aten wij zulke lekkere kaasfondue. Zelfgemaakt, uiteraard. Met comtékaas. we kregen er een flinke schaal sla bij, uit eigen tuin en een paar plakken eigengerookte ham. Een glas koele Jurawijn, en koffie toe. Al vallen de mussen van het dak, dit was heerlijk en dat zou ik nu ook wel lusten. Niets mis met kaasfondue op een warme dag. Over pakjes hebben we het niet en Smulweb bekijk ik al lang niet meer. Weinig inspirerend.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home