Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 juni 2010

Tegen?

Om even bij stil te staan: in Nederland maakt een half dozijn inkoopafdelingen van supermarkten voor zo'n 90% van de Nederlanders uit wat er op tafel komt, en vooral wat niet. Uniformisering en verschraling dreigen niet alleen, ze zijn een feit. Over die zorgelijke situatie ben ik een boek aan het schrijven. Ik hoop het dit najaar af te hebben.

Omdat dat boek wordt geschreven vanuit oprechte zorg om het culinaire landschap in Nederland, maakte mijn hart even een sprongetje toen ik dit artikel las. Een super die, tegen de trend in, de strijd aanbindt met verschraling, dat is mooi. En inderdaad liggen er bij Plus supermarkten heel wat mooie producten onder de merknaam Gijs. Ze zijn duurder dan hun mainstream-tegenhangers, maar ook een stuk lekkerder--en dat is niet weg voor een land waar het dieet globaal gesproken uit steeds meer eenheidsworst bestaat. Jan Robben uit Oirschot, die de lekkerste aardbeien teelt die ik ken, levert ze onder het Gijs-label aan Plus. Ik heb er, bepaald niet toevallig, een doos van in huis.

Nu heeft Plus dus een nieuwe formule waarin kennelijk smaak en karakter boven prijs moeten gaan. Dat is mooi, want het culinaire leven van de modale supermarktshopper is al saai genoeg. En toch durf ik nog niet echt uitbundig blij te zijn.

Supermarkten hebben namelijk ontdekt dat ze kleine producenten allerlei kastanjes voor ze uit het vuur kunnen laten halen. Ze halen producten in huis waar zo'n kleine producent veel in heeft geïnvesteerd en kijken wat er gebeurt. Loopt het niet, dan verdwijnen ze uit de schappen. Loont het wel, dan gaat de super eens kijken hoe zo'n succesproduct kan worden gekopieerd om onder eigen naam tegen een lagere prijs in de schappen te worden gezet. De super kan op die manier niet verliezen en de kleine producent niet winnen. AH deed het met Flevosap.

Vandaar dus. Eigenlijk wil ik van Plus de belofte dat ze dergelijke tactieken in het kader van hun nieuwe formule niet zullen volgen. Ik ga 't ze vragen.

1 Comments:

  • At 16 juni 2010 om 12:20, Anonymous Carla said…

    Ja, zeker doen. Ik ga er op letten, de enige supermarkt die ons dorp rijk is, is een Plus en de Gijs-producten neem ik af, al is het alleen maar om te laten zien dat er in ieder geval iemand is die het waardeert. Ze zijn overigens uitstekend, die Gijs-spullen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home