Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 juni 2010

Smaak in Amsterdam

Amsterdam de hoofdstad van de smaak? Er zou een tiental jaren nog om gegniffeld zijn buiten onze landsgrenzen. Nu misschien ook nog, maar niet zo hard meer. Amsterdam geeft in elk geval blijk van smaak. Zo is de hoofdstad dezer dagen het tafereel voor twee smaakmobs: één vandaag om 18:00 uur bij frietbakker Holland-België en één a.s. zondag rondom de smaakaardbeien van Jan Robben. Een deel van de Nederlanders eist smaak en laat dat horen en zien, en dat is mooi.

En dan was afgelopen weekend Taste of Amsterdam er nog, een festival waarvan ik overigens maar niet begrijp waarom het niet gewoon Smaak van Amsterdam heet. Omdat het uit Londen komt, wordt mij verteld. En dan? Als het uit Amsterdam naar Londen was geëxporteerd, zouden die Britten het dan in het Nederlands hebben laten staan? Nee, wij vinden dat Engels lekker bekt en trendy is. En dat kan wel weer eens een tijdje wat minder.

Ik heb me overigens best geamuseerd op Taste, zoals het dan maar kortweg wordt genoemd. Ik heb er lekker gegeten en veel leuke dingen gezien. Natuurlijk kan het altijd nog beter. Zo was ik uiterst onaangenaam verrast meteen bij binnenkomst tegen Old Amsterdam (zie boven!) op te lopen. Een kaas waarvan het rijpingsproces kunstmatig versneld is en die dan ook vooral nepperig smaakt, moet dat nu doorgaan voor een smaakicoon? Dacht het niet. En ook VitaminWater hoort op een manifestatie als deze natuurlijk niet thuis. Straks komt Cup-a-Soup er ook nog staan. Natuurlijk gaat het slecht met de economie, maar zo wanhopig? Dat wil ik dus volgend jaar echt niet meer zien.

Ook organisatorisch kan het op details nog wel beter. Hoewel het florijnengedoe stukken beter was georganiseerd dan bij de eerste editie kon ik nog wel optekenen hoe ik, zittend in het Kooktheater, moest concluderen dat de organisatie kennelijk de capaciteit van genoemde tent niet goed had doorgegeven. Gevolg was dat er niet genoeg van de smakelijke amuse was gemaakt, waardoor betalende klanten niets kregen terwijl betaalde medewerkers op de eerste rij zich het gebodene goed lieten smaken. Er was boosheid, en terecht.

Wat mij betreft mag in elk geval het "biologische plein" een prominentere plaats krijgen in plaats van wat achteraf zoals nu het geval was. Dáár is voor de echte liefhebber van smaak tenminste het nodige te beleven. Ik proefde er allerlei heerlijke dingen (ijs, chips, cider en zelfs ongesuikerde priklimonade) die een breder publiek verdienen. Van die producten waar je een mob voor organiseert als ze verdwijnen--mits genoeg mensen ze tegen die tijd kennen.

Zei ik "mob"? Wat vliegt de tijd! Snel in de auto en naar Amsterdam!

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home