Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 juni 2010

Elke dag precies twee?

Via een berichtje dat langs kwam op Twitter (u volgt mij daar toch ook al?) kwam ik terecht bij een testje van de Maag-Lever-Darmstichting dat mij antwoord moest geven op de vraag of ik mijn spijsvertering wel op orde heb. Ik weet dat dat zo is, maar ik wil altijd wel weten of de stand van de wetenschap mij daar gelijk in geeft.

Zoals dikwijls wil de test mij weer meer vertellen dan ik weten wil. Zo begint hij met te bekijken of ik toevallig geen overgewicht heb, wat volgens mij alleen met een forse dosis rekkelijkheid kan worden beschouwd als deel van de spijsvertering. C'est la vie. Ik heb al geruime tijd geleden vastgesteld dat "gezond" in Nederland in toenemende mate wordt gebruikt als een soort synoniem van "slank". Ook deskundigen doen daar, mogelijk onder druk van de vox populi, steeds meer aan mee. Helaas moest ik netjes alle vragen beantwoorden, anders mocht ik niet verder. Dat kan wel anders, beste mensen van de MLDS!

Daarna gaat het echt over voeding. Men wil weten hoeveel maaltijden ik eet en hoeveel tussendoortjes, hoe vaak ik per week twee stuks fruit per dag eet en 200 gram groente en hoeveel vlees ik eet. Op de volgende pagina krijg ik te horen of ik genade kan vinden.

Ik wil het nu even niet hebben over het feit dat op die pagina wordt gezegd dat een fruitreep of plak ontbijtkoek (met een schep of drie suiker erin dus) of een volkoren boterham met beleg (een halve maaltijd!) verantwoorde tussendoortjes zijn. Daarover heb ik het al vaak genoeg gehad. Ik wil het nu even specifiek hebben over die fruitconsumptie. De MLDS stelt:

"U eet vijf dagen per week twee stuks fruit per dag. Dit is al heel goed, maar de aanbeveling is om iedere dag twee stuks fruit te eten. Wij raden u aan om te proberen meer fruit te eten en zo naar twee stuks fruit per dag te gaan en om daarbij zoveel mogelijk te variëren"

Het is volgens het boekje, dat wel. Maar toch vraag ik me af of dit soort dogmatisme eigenlijk het zelfregelend vermogen van het lichaam niet onderschat. We zijn genetisch nog zo goed als gelijk aan een oermens die echt niet elke dag precies twee stuks fruit at. Soms had hij vermoedelijk wat meer, soms wat minder en soms helemaal niets. Hij zal ook vast regelmatig onrijp of overrijp fruit hebben gegeten en daar flinke maagpijn of buikloop van hebben gekregen.

Als ik kijk naar de afgelopen week, zitten daar vijf dagen in waarin ik me ongans heb gegeten aan fruit--voornamelijk aardbeien--en twee dagen waarin ik nauwelijks of geen fruit heb gegeten. Ik zie die twee dagen voornamelijk als "balansdagen" en waarom niet? Trouwens, als ik elke periode van 12:00 's middags tot 12:00 's middags als een dag tel, heb ik ineens wél elk etmaal minstens twee stuks fruit gegeten. Niemand maakt mij wijs dat een menselijk lichaam dat niet weet te reguleren, net zoals het de energie-afgifte weet te reguleren bij onregelmatig eten. Wij zijn namelijk niet geëvolueerd op basis van gevulde supermarkten en koelkasten waaruit we maar te pakken hadden.

Dit soort testjes is leuk, maar het bezwaar dat ik ertegen heb is dat ze wel érg dogmatisch zijn. In elk geval veel dogmatischer dan de wonderbaarlijk flexibele machine die ons lichaam is met ons voedsel om weet te gaan.

2 Comments:

  • At 9 juni 2010 om 16:39, Blogger Rob said…

    Briljante zin:

    'als ik elke periode van 12:00 's middags tot 12:00 's middags als een dag tel, heb ik ineens wél elk etmaal minstens twee stuks fruit gegeten.

    Test denkt dus in ambtelijke uren.

     
  • At 10 juni 2010 om 11:58, Blogger Ineke said…

    Grappig dat je hier nu over schrijft, want ook ik heb me flink uitgeleefd met de Lambada's van de Deen en vroeg me hetzelfde af toen ze op waren...

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home