Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 mei 2010

Taalschrijven


Nee, ik geef het toe: het is op de foto bijna niet te zien. En toch wil ik de achterwand van de open keuken van Ristorante Il Teatro in Québec hier neerzetten. Omdat hij in werkelijkheid heel goed te zien was en omdat er in sierlijke letters de tekst "la cucina del il teatro" te lezen staat. Terwijl dat in correct Italiaans "la cucina del teatro" moet luiden. "Del" is al een samentrekking van "de il".

Waarom vind ik dat nou zo ergerlijk? Omdat verder eigenlijk alles in het restaurant perfect was. Een mooie kaart, een geweldige entourage, fantastische verse producten, de lekkerste kalfskotelet die ik in lange tijd gegeten had. Je voelt je bijna in Italië--tot je zo'n ongelooflijke koe van een taalfout ziet. En de rest van de maaltijd ook blijft zien.

Ik heb het er jaren geleden al eens over gehad. Grove taalfouten, in het menu of waar dan ook in het restaurant, breken de illusie van perfectie die je als restaurateur probeert te creëren--op precies dezelfde manier als een verkeerd ingedekte tafel, een vlek op de kleding van de sommelier, een foute behandeling van de wijn of wat dan ook. Elke goede restaurateur weet dat je dat niet moet laten gebeuren. Alleen hun kaart en hun overige teksten even laten nakijken door iemand die verstand van taal heeft, dat doen er maar weinigen. Terwijl fouten daarin eigenlijk het makkelijkst te voorkomen zijn.

Zo dom.

3 Comments:

  • At 17 mei 2010 om 11:48, Blogger Ineke said…

    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben wiens tenen van spelfouten kromtrekken. Een tijdje geleden hadden ze bij de nagelstudio: Echte kwalitijd nagels.
    Tja...

     
  • At 17 mei 2010 om 23:26, Blogger PaulO said…

    Man, waar haal je de tijd vandaan om ook nog zo'n goed stuk te schrijven voor Sargasso?
    (http://sargasso.nl/archief/2010/05/17/brekend-nieuws-van-e-nummers-krijg-je-twee-hoofden/)

    Ben je nou op culi-vakantie of zit je de hele tijd te schrijven en kom je daar even buiten voor wat voedsel-ervaringen?

     
  • At 19 mei 2010 om 07:51, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Paul, een vakantie is het niet. Het is wel degelijk de bedoeling dat er gewerkt wordt, onder andere aan een boek. Als er dan een gelegenheid voorbij komt om een stuk te schrijven voor Sargasso over materie die me na aan het hart ligt, maak ik daar--ondanks het mooie weer momenteel in Québec--graag tijd voor.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home