Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 mei 2010

Naar de boerderij

Soms val je echt met je neus in de boter. Via via werd ik vandaag uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op een boerderij in Vermont (hier een uurtje of vijf rijden vandaan, vlak over de Amerikaanse grens) die werkt volgens het CSA-principe. Dat staat voor Community Supported Agriculture, waarvan de basis is dat de lokale bevolking investeert in de boerderij en in ruil daarvoor de producten ervan geleverd krijgt. Een schitterend systeem om de voedselconsumptie lokaal en gevarieerd te krijgen en tegelijk de consument te betrekken bij de oorsprong van zijn voedsel.

Hoewel niet elke CSA-boerderij ook een biologische en diervriendelijke boerderij is, is dit in de praktijk wel meestal het geval. Dat geldt ook voor Tangletown Farm in Middlesex, waar ik op 25 mei--kort voor mijn terugvlucht naar Nederland--heen ga. Ik krijg er niet alleen een complete rondleiding, maar mag 's avonds ook bij de boer aan tafel aanschuiven voor een maaltijd bereid met producten van de boerderij.

Ik kijk hier enorm naar uit. Niet alleen omdat het interessant is, maar natuurlijk is het ook ronduit leuk. 't Is toch ook wel een vreselijk vak dat ik heb. Maar iemand moet het doen, nietwaar?

0 Comments:

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home