Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 mei 2010

Komkommertijd



Dat dacht ik eigenlijk ook altijd, dat er maar één soort komkommer was. Maar dat is dus niet zo. Bij Maison Moisan (grappig dat ze het zo noemen) hebben ze er twee. De soort die u en ik zo goed kennen en die zij een "Engelse komkommer" noemen. En een inheemse soort, die er duidelijk anders uitziet.

Over komkommers is wel iets te doen. Ze smaken namelijk doorgaans naar niet veel. Ze zijn fris, maar waterig. Volgens de super is dat niet erg. U eet komkommers namelijk niet om hun eigen smaak, maar om de smaak van de dressing die u erover giet. De komkommer is alleen maar nodig om er een bergje van te maken. Dan hoeft zo'n ding toch niet lekker van zichzelf te zijn, nietwaar? Ja, die supers die veel beter dan u dat zelf weet weten wat u wilt en wat u overbodig vindt, daar ga ik het binnenkort nog eens heel uitgebreid over hebben. Maar dat hoort u te zijner tijd nog wel.

Hoe dan ook heb ik hier in Québec ontdekt dat komkommer ook anders kan. De komkommers die Moisan als "gewone" (niet Engels) verkoopt, blijken aanzienlijk meer body en ook veel meer smaak te hebben. Je hebt niet het gevoel dat je hoofdzakelijk water naar binnen krijgt--en dus is ook die lekkere smaak die je in onze supermarktse kommerkomkommers maar heel vaag proeft, veel prominenter aanwezig. Ik heb ervan gesmuld en ik vraag me af of er kans is dat wij in Nederland naar dit soort komkommers kunnen. Ik zal het eens vragen aan iemand die er verstand van heeft, met deze foto erbij.

5 Comments:

  • At 11 mei 2010 om 08:08, Anonymous RozeMarijn said…

    Eet men het niet omdat ze denken dat het zo gezond is?

    Ik vind aan de komkommers die ik eet (bioboer) doorgaans met een komkommerige smaak zitten.

    Maar ik ben erg benieuwd naar die van jou!

     
  • At 11 mei 2010 om 10:42, Blogger PaulO said…

    De "gewone' komkommer in Nederland krijgen? Denk dat je dan weer terecht komt bij de GrootGrutters die bepalen wat, hoe en wanneer je iets in het assortiment tegen komt.
    Voor de kleine zelfstandigen zal het weer onbetaalbaar zijn dit aan te bieden, daar -in algemeen- men kiest voor het goedkoope en niet zo zeer voor het goedsmakende ...

     
  • At 11 mei 2010 om 10:45, Anonymous Edith said…

    Ik moest even het archief in, maar vraag je dan ook gelijk even na wat deze vrucht nu precies is? Zie http://www.eediete.nl/keuken/?p=260

    gr,
    Edith,
    die overigens ook niet dol is op de smakeloze waterbommen die we hier komkommer noemen.

     
  • At 11 mei 2010 om 15:24, Anonymous Richelle said…

    Hier in Andalucia is de 'Engelse/Hollandse' komkommer in zijn volkomen overbodige plastic jas bijna niet te krijgen. De 'gewone' overal, maar ook veelal in een kleinere variant, met bultiger en meer-groenkleuriger schil (niet egaal van kleur dus) die je over het algemeen behoorlijk bitter is. De laatste variant groeide bij mij in de moestuin vorig jaar uitstekend tegen een hekwerk omhoog, dus in een Nederlandse kas waar de komkommers omhoog geleid worden zou dit ook moeten kunnen, denk ik.

     
  • At 18 mei 2010 om 17:26, Anonymous sol said…

    bij de biologische winkel waar ik internet shop, hebben ze sinds kort de 'japanse komkommer'. lijkt wel een beetje op deze, zie biologischgoed.nl. ik vond 'm lekker, maar de gewone komkommers zijn daar ook goed.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home