Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 mei 2010

In het chocoladeparadijs

In Nederland krijg ik regelmatig de vraag voorgelegd waar deze of gene culi-chocolade (meestal kennis mee gemaakt op een buitenlandse reis) in Nederland te koop zou zijn. Soms is het spul inderdaad ook in eigen land verkrijgbaar, maar het blijft zoeken naar bijvoorbeeld Lindt met zeezout (dit gezegd zijnde: Meneer Wateetons blijkt zelfs zijn geliefde en tot voor kort zo gewoon gewaande Swiss Noir nergens meer te kunnen betrekken. De arme man is buiten zichzelf en mocht iemand hem kunnen helpen, dan zal ik dat ten zeerste waarderen).

Daarbij vergeleken is Canada een waar chocoladeparadijs. Alle chocolades waar de rechtgeaarde überculi in Nederland tientallen kilometers voor omrijdt (Lindt, Michel Cluizel, Sarotti, dat werk) zijn hier zo ongeveer op elke straathoek van een beetje stad te vinden, tot zelfs de meest obscure varianten aan toe. En dan te bedenken dat al die chocolades uit Europa komen.

Hier in Québec is het op chocoladegebied zelfs nóg beter dan elders in dit land. Zo vond ik op liefst twee plekken binnen een kilometer van mijn pied à terre in de rue d'Auteuil bovenstaande chocolade van de Franse chocolatier Bovetti uit de Périgord. Hij maakt zelfs nóg interessantere combinaties dan andere culi-chocolatiers en ik kan bijna niet wachten om deze varianten met respectieveloijk raz el hanout en piment d'espelette te proeven.

Bent u een beetje jaloers? Terecht!

5 Comments:

  • At 6 mei 2010 om 08:05, Anonymous Norbert Mergen said…

    Geachte heer Groothedde,

    In Nederland is er sinds november 2009 Chocoweb, waarmee we de beste chocolades van de wereld onder ieders bereik brengen. Je hoeft er zelfs niet voor naar een straathoek te lopen. Bijvoorbeeld L'Artigniano Sale Dolce. Smaken verschillen, maar deze is héél bijzonder in vergelijking tot Lindt met zeezout. Overigens heeft meneer Wateetons de weg naar Chocoweb gevonden.

    Met vriendelijke groet,Norbert Mergen

     
  • At 6 mei 2010 om 19:42, Blogger hannie said…

    Jazeker ben ik jaloers, vooral die met piment d'éspelette lijkt me heel interessant. Maar ik zal eens rondneuzen op dat chocoweb

     
  • At 6 mei 2010 om 20:55, Anonymous Meneer Wateetons said…

    Meneer Wateetons heeft inderdaad zijn weg gevonden naar chocoweb. Of andersom. Of hij onder de indruk was van de L'artigniano zal hij aanstonds bekend maken op een niet nader te noemen website

     
  • At 6 mei 2010 om 21:02, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    .. het gaat daarbij ongetwijfeld over een website die--dit in tegenstelling tot sommige andere websites--in de kolom hier rechts staat vermeld.

     
  • At 22 mei 2010 om 00:27, Anonymous Ester van Aalst said…

    Beste eetschrijver,
    Die verkocht ik 2 jaar geleden ook gewoon in mijn brood-en banketwinkels. Je ziet ze nu steeds vaker.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home