Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 mei 2010

Deconstructie

Toen we een paar dagen geleden 's avonds op het terras van restaurant VooDoo in Québec aten (in t-shirt; moeilijk voor te stellen als je bedenkt dat het hier op dit moment ineens weer slechts drie graden boven nul is), kregen we dit op tafel toen we als dessert limoentaart bestelden. In het glas zitten limoengelei, lemon curd en eiwitschuim; ernaast ligt shortbread. Het was erg lekker.

Dit fenomeen heet een deconstructie: de ingrediënten van een klassieker worden op een andere manier met elkaar gecombineerd dan je gewend bent. Zoiets is in de haute cuisine vrij modieus.

Een culi-collega riep echter meteen uit: alsjeblieft, geen deconstructie. Limoentaart is zowat het lekkerste wat er is, waarom moet dat nu zo nodig gedeconstrueerd worden?

Tja, waarom? Omdat lekker eten ook visuele verrassingen met zich meebrengt? Maar is dat eigenlijk wel belangrijk? Wat vindt u?

5 Comments:

  • At 10 mei 2010 om 08:16, Anonymous Carla said…

    Ik vind visuele verrassingen op mijn bord zeker belangrijk. Het kan wat mij betreft ook nog wel een stuk mooier dan dit qua deconstructie eerlijk gezegd.

     
  • At 10 mei 2010 om 14:08, Blogger PaulO said…

    Nix geen deconstructie voor mij. Ballen hoeren in de soep, worst in de snert, niet er naast. Echter, het tegenovergestelde ook: mijn whiskey naast de koffie, en wat die Amerikanen door het ijs roeren heb ik liever separaat, om zelf -naar keuze- te strooien ...

     
  • At 10 mei 2010 om 15:20, Anonymous Robin said…

    Dat heet vooruitgang en ik ben er dol op. Creatief zijn, buiten de gebaande paden treden, zo ontdek je nog eens wat. (de tarte tartin bijvoorbeeld!)

    Bovendien, in dit geval is het waarschijnlijk ook gewoon echt een verbetering, want het shortbread wordt niet soggy. Reden waarom ik nooit dol ben op taaren en pies.

    Alles uiteraard onder de voorwaarde dat het bovenal wel lekker moet zijn!

     
  • At 10 mei 2010 om 22:12, Anonymous vincent said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 10 mei 2010 om 23:05, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hierboven hadden we "Vincent" weer, van een site die zich "Petitchef" noemt, en die vorig jaar al eens intensief de commentaarpagina's van allerlei foodblogs spamde. Wie de leukste maatregel tegen dit vervelende ventje met zijn gehuurde Roemenen aanlevert, krijgt van mij persoonlijk een goede fles wijn toegestuurd.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home