Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 april 2010

Hoezo barbarenland?

Deze is voor de mensen die nog altijd de overtuiging zijn toegedaan dat Noord-Amerika een culinair barbarenland bij uitstek is, waar men kamerbreed geen enkel benul heeft van wat echt koken en eten is. Hoe ver die mensen ernaast zitten, bewijst onder meer dit boekje dat ik vond op een plank van de huurwoning in Vancouver, die ik als u dit leest definitief heb verlaten. Ik werk de komende acht weken in Québec verder aan mijn boek.

Het afgebeelde boekje is uit 1968. Boekjes uit die tijd in het Nederlandse taalgebied staan zonder mankeren borg voor onbeheerst schaterlachen om het begrip dat men in die tijd had van culinaire hoogstandjes. Pareltjes vol smakelijke oubolligheid zijn het, heerlijk om op culi-feestjes uit voor te lezen. Mijn verwachtingen voor dit boekje waren dan ook hooggespannen.

Helaas viel er niets te lachen. Dit 42 jaar oude boekwerkje van Time-Life blijkt ook naar hedendaagse normen een uitstekend kookboek. De recepten die erin staan, maak ik vandaag de dag nog precies zo. De ingrediënten die je ervoor nodig hebt, had je voor een flink deel in het Nederland van 1968 nooit gevonden. Ze kunnen ook allemaal nog zó op tafel, de risotto alla milanese, de risi e bisi, de spaghetti alla carbonara, de fagioli all'uccelletto, de involtini alla cacciatora... het water loopt je bij het lezen nog steeds in de mond.

Hoezo barbarenland? Zo'n smakelijk boekwerkje in de tijd dat wij in Nederland nog in culinaire berenvellen liepen. Mijn Amsterdamse buurvrouw uit die tijd zou hebben gezegd: "Kijk naar je eigen".

2 Comments:

  • At 7 april 2010 om 11:03, Blogger paulhart said…

    Grappig om te zien.... Ik heb uit die reeks van Time-Life het Spaanse kookboek.

    Het gaat om een forse plastic map, waarin twee boeken zitten. Een groot boek, met kleurenfoto's en illustraties, staat vol met reisverhalen over een bepaalde streek in het land. Daarnaast zit in die map het kleine geringbande boekje dat je hier laat zien, met de recepten.

    Het is jarenlang het beste kookboek over Spanje geweest dat ik had.

     
  • At 9 april 2010 om 08:30, Blogger Chris said…

    Hetzelfde geldt voor de Japanse versie, Paul. Dat gebruik is nog steeds.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home