Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 april 2010

Franse brasserie?


Eén ding is wel duidelijk: hoewel de québécoise keuken een aantal dingen gemeen heeft met de Amerikaanse, zijn er meer overtuigende verschillen. Je kunt heel goed merken dat de keuken hier aanleunt bij de Franse.

Neem nu de boudin. Amerikanen raken het met de langste vork niet aan en ook in Canada heb ik het buiten Québec nooit gezien. Hier ben ik het in goed twee weken nu al op zeker een half dozijn menu's tegengekomen. Omdat ik er zelf een groot liefhebber van ben, bestelde ik het vanavond in het restaurant behorend bij mijn auberge nog maar eens, deze keer met gekaramelliseerde appeltjes en peertjes. Het bord dat ik voor mijn neus kreeg, was zó weggelopen uit een Franse brasserie. Er stond zelfs een bakje mayonaise op. Huisgemaakte, wel te verstaan. Reken maar dat dat elders in Canada of in de VS niet waar zou zijn. Daar eet je frietjes met ketchup. Die is hier dan weer nergens te bekennen.

Mijn geliefde G. had trouwens ook worst. Zij at merguez. Ik vermoed dat ze daar op dit continent buiten Québec zelfs nog nooit van gehoord hebben.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home