Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 maart 2010

Topchef aan tafel



Op aandringen van chef Victor Bongo (rechts op de foto; aan mijn andere zijde staat zijn souschef Derek), die ik nog kende van mijn trip in de Yukon in 2008, was ik in het restaurant in New Westminster waar hij 's winters werkt bij hem komen lunchen. Zijn eerste kookboek was inmiddels verschenen en hij wilde mij daar een exemplaar van overhandigen. De reden daarvan bleek al snel: in het allereerste recept in het boek doet hij uitbundig verslag van onze ontmoeting en mijn mening over dat gerecht, inderdaad dat waarvan u onder bovenstaand linkje het recept vindt. Dat is me toch in Nederland nog niet gelukt.

Toen ik éénmaal zo ver was, besloot ik maar eens iets anders te proberen dat me tot nog toe nog nooit gelukt was: een topchef bij mij thuis te eten uitnodigen. Dat bleek ook onmiddellijk een succes. Vanavond (nou ja, morgenochtend heel vroeg uw tijd) schuift hij met zijn echtgenote aan in mijn gehuurde woninkje in North Vancouver. Hoewel de keuken hier ongeveer drie keer zo klein is als waarover ik thuis beschik en op een aantal punten ook wel aanzienlijk minder goed geoutilleerd is (hoewel de messen dan vreemd genoeg weer uitstekend zijn), ben ik toch vol zelfvertrouwen. Ik ga voor (grotendeels) Italiaans, het idioom waarmee ik het meest vertrouwd ben. Mijn menu:

- soepje van witlof met capuccinokraagje van schuim gearomatiseerd met gerookt spek
- risotto met rode kool
- dun gesneden striploin met een jus van porcini met snijbiet en rozemarijnaardappeltjes
- mijn eigen bekroonde tiramisu
- koffie met kletskoppen (talking heads?)

De tiramisu is gedurfd, omdat Victor bijzonder trots is op zijn eigen recept. We zullen zien wat hij van het mijne vindt. En van de rest.

2 Comments:

  • At 8 maart 2010 om 14:46, Blogger PaulO said…

    Ik geloof dat ik zelfs wel eens bij jouw wil komen eten op kliekjesdag ...

     
  • At 8 maart 2010 om 20:52, Blogger hannie said…

    Ik denk wel dat dat goed komt. Als ik om het vlees heen lees (want ik eet geen vlees) dan lijkt het me nog steeds erg lekker allemaal. Die risotto met rode kool moet ik nodig eens maken, weer eens wat anders dan die paddenstoelen, hoewel het vandaag met Pieds de Mouton wel weer erg lekker was. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn Tiramisurecept ...

    Heel veel plezier samen!
    We lezen het wel weer, hoe het was.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home