Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 maart 2010

Eieren en karnemelk


Twee zuivelproducten waar ik het ook nog even over wilde hebben. Vandaag moet het er maar van komen, om de eenvoudige reden dat ik vanmorgen een ei pocheerde en dat er vervolgens uitzag zoals hierboven (uiteraard na aansnijden). En dat is niet alleen vandaag, dat is elke keer zo.

Kijk nou eens naar die vorm. Gewoon een prachtig gepocheerd ei, zonder tentakeltjes. Ook in het water geen sporen van eiwit. Geen kunstgrepen uithalen zoals een draaikolk in het water maken of "het wit om de dooier heen te vouwen". Gewoon vanuit een kopje in het water laten glijden en je nergens meer zorgen over maken.

Is dat bijzonder? Hier kennelijk niet. In Nederland wel. En waarom is dat? Eigenlijk te schandalig voor woorden, maar de reden is dat de eieren hier vers zijn. En dan bedoel ik écht vers. Zo vers dat het wit dus gewoon niet uitloopt. Dat heb je alleen als een ei maximaal een dag of vijf onder de kip vandaan is. Wat de Canadese super de regel is, en in de Nederlandse niet eens de uitzondering. Je vraagt je af waarom eigenlijk. Als het dus wel kán.

Nu ik er toch over bezig ben: ik heb in Nederland vaak horen zeggen dat de karnemelk vroeger zoveel lekkerder was. Dat vind ik zelf trouwens ook. Die karnemelk van nu is hooguit zozo. Maar hoe die karnemelk vroeger dan precies smaakte, dat wist ik eerlijk gezegd niet meer zo.

Ook dat is veranderd. Ik weet het ineens weer precies. Karnemelk smaakte vroeger in Nederland zoals ik hem hier op dit moment bij elke super uit het koelvak haal. De smaak van échte ouderwetse karnemelk: ik wist niet wat ik proefde. Liters drink ik van het spul. Wat zal ik dat straks missen. Net als die eieren.

Overigens: eigenlijk haalde ik die karnemelk in huis om pannenkoeken mee te bakken. Dat doet niemand hier namelijk met gewone melk. De reden is niet dat de pannenkoeken dan magerder zijn, want ze roeren ook nog gesmolten boter door het beslag. Die karnemelk is omdat het zuur ervoor zorgt dat het beslag veel beter rijst. Dat, en niets anders, is dus het geheim van die heerlijke luchtige pannenkoeken die je overal in Noord-Amerika bij het ontbijt krijgt. Probeer maar eens.

Even iets anders: ik ga vanaf morgen (voor u is dat vanavond) een paar dagen van huis, en mijn internetverbinding wordt daarmee iets onzekerder. Ik ga mijn best doen elke werkdag een stukje te plaatsen, maar als het niet lukt, weet u bij deze hoe dat komt.

7 Comments:

  • At 11 maart 2010 om 09:54, Blogger Geert said…

    Gerrit Jan,

    Dan doe je dus ook wat bubbelends bij het beslag, neem ik aan? zuiveringszout ofzo?
    Of rijst karnemelk uit zichzelf al?

     
  • At 11 maart 2010 om 14:34, Anonymous Carel said…

    Uit het hart gegrepen. We hebben in NL echt genoeg kippen, maar de consument vindt kennelijk de versheid van eieren niet echt belangrijk, waardoor we worden afgescheept met mindere kwaliteit. Ben nu zelf in en om Bussum op zoek naar adressen waar ik liefst dagverse eieren kan kopen..

     
  • At 11 maart 2010 om 17:12, Anonymous johanneke said…

    boter, kaas en eieren - in het spelletje hoort het bij elkaar, maar een ei is toch geen zuivelproduct? of heb ik iets gemist?

     
  • At 11 maart 2010 om 18:23, Anonymous ulrik said…

    Als ik dat zo lees kunnen we beter naar Canada emigreren. Verse eieren en echte karnemelk. En de vis zal ook supervers zijn. Canada is een culinair paradijs.

     
  • At 11 maart 2010 om 20:34, Blogger hannie said…

    Toch bestaat het wel in Nederland, echte karnemelk. Je moet natuurlijk in de buurt zijn maar hier www.loeigoeiezuivel.nl
    maken ze echte karnemelk. En die hangop is geweldig!
    Zo zullen er vast wel meer bedrijven zijn

     
  • At 12 maart 2010 om 07:40, Anonymous Carla said…

    Helemaal jaloers zit ik dit te lezen, oef, die karnemelk! Heel af en toe tref ik het bij de boer hier, maar meestal niet helaas. Die uit de supermarkt drink ik alleen nog in de zomer, als het heel erg warm is, maar lekker vind ik het niet.

     
  • At 12 maart 2010 om 10:11, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Geert, nee, karnemelk rijst niet vanzelf. Inderdaad gaat er natriumbicarbonaat bij het beslag.

    Enne, nee, natuurlijk zijn eieren geen zuivel. Soms loopt mijn enthousiasme echt met me weg.

    Canada een culinair paradijs? Gaat misschien wat ver. Maar je vindt hier verrekte goede spullen, dat is zeker. Daar heb ik het in mijn boek nog wel over...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home