Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 februari 2010

Nog meer Chinees


Ik zal u iets verklappen: in Vancouver, waar ik momenteel in een gerieflijke woning vertoef, worden dezer dagen Olympische Winterspelen gehouden. Weliswaar is de temperatuur hier dagelijks tussen de tien en vijftien graden, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb in elk geval, omdat de boog niet altijd gespannen kan staan, kaarten voor een aardig aantal evenementen. Zo was ik afgelopen maandag weer in Richmond, waar wordt geschaatst. Ik zag daar (de Nederlandse kranten hebben er vast vol van gestaan) ijsmachine twee live de geest geven en vervolgens een geheel blanco ijsmachine drie binnen komen rijden die iets heel raars met het ijs begon te doen en ook weer schielijk verdween, de organisatie in zichtbare ontreddering achterlatend. Toen ik daar vanaf de tribune iets over wilde twitteren, bleek er als bij toverslag geen verbinding met internet meer mogelijk. Bij de Olympische Spelen gaat schone schijn namelijk nog steeds vóór alles.

Hoe dan ook werd het laat, die avond. Pas tegen negenen lokale tijd verlieten wij de hal. Dan zit je vervolgens weer in Richmond, met al zijn Aziatische restaurants. Deze keer stapten G. en ik een Sjanghainees restaurant binnen, dat geheel in tinten roze en fuchsia was uitgevoerd, waar we de enige niet-Chinezen waren en waar we onder anderen deze vis bestelden. Hij stond op de kaart als rock cod, maar natuurlijk ziet u net als wij wel dat dit geen kabeljauw is. Het is een tandbaars, een behoorlijk vervaarlijk dier. Behalve dat is het ook bijzonder lekker, vooral op de manier waarop men hem in Sjanghai kennelijk klaarmaakt. Hij is helemaal opgegaan. Intussen werd er om ons heen driftig gestofzuigd, want het restaurant sloot om tien uur precies en dat mag je hier--dat is dan weer minder--ook letterlijk nemen. Halverwege de vis werd ons dan ook vriendelijk verzocht de rekening maar vast te betalen, waarna om ons heen met zakken vuile was werd gesleept en andere logistiek plaatsvond, terwijl de keukenbrigade aan tafel ging. Het was allemaal op de keper beschouwd zeer vermakelijk.

PaulO vroeg eergisteren in een commentaar of het niet een beetje meten met twee maten was om je enerzijds te verbazen over Hollanders die zich onmiddellijk na aankomst in Vancouver gretig op de boerenkool en de frikandellen storten en anderzijds erg blij te zijn met Aziaten die feitelijk precies hetzelfde doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel een verschil zie. Die Hollanders zijn, in tegenstelling tot die Aziaten, maar een weekje of twee van huis en kunnen kennelijk zelfs geen vierentwintig uur buiten hun gestampte pot. Dat zie ik bij die Aziaten toch wel anders. Die houden weliswaar hun eigen keuken als basis, maar proeven met graagte ook van al het andere smakelijks dat de culturele smeltkroes Vancouver te bieden heeft. Van de kruisbestuiving hier kunnen wij in Nederland nog wat leren, en dat geldt niet alleen voor het eten.

Morgen (voor u vandaag) weer Richmond. Benieuwd waar we dan na afloop weer belanden.

2 Comments:

  • At 17 februari 2010 om 12:52, Anonymous Robin said…

    "Die Hollanders zijn, in tegenstelling tot die Aziaten, maar een weekje of twee van huis en kunnen kennelijk zelfs geen vierentwintig uur buiten hun gestampte pot. Dat zie ik bij die Aziaten toch wel anders."

    Nou, ik denk dat je je daar nog behoorlijk in zou kunnen vergissen. Volgens mij zoeken Chinezen op vakantie of zakenreis ook het liefste een Chinees restaurant op om te gaan eten. Nog meer dan dat Hollanders Hollandse pot zoeken. Maar goed, dat is mijn zeer beperkte indruk. En wat maakt het uit, overal zijn mensen die liever eten wat ze kennen en mensen die graag eens wat anders proberen, dat is niet aan land, continent of ras gebonden.

     
  • At 17 februari 2010 om 20:46, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Robin, laat ik het dan zo zeggen: ik zie de Aziatische bevolking in Richmond in grote aantallen ook buiten het eigen idioom eten. In Italiaanse, Griekse en "Amerikaanse" restaurants zie je altijd wel Aziaten zitten. Ja, en ook bij de McD natuurlijk. :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home