Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 februari 2010

Februarifruit


Eergisteren had ik het over het wat ambivalente milieubewustzijn van de Vancouverites waar het de keuze van hun voedsel betreft. Veel biologisch, maar ook veel vlees. En hierboven ziet u de schitterende uitstalling van een fruithandelaar op Granville Market. Dezelfde foto had ik ook bij minstens een vijftal andere handelaren op dezelfde markt kunnen maken. Let wel: we schrijven 12 februari. Aardbeien, kersen, frambozen en bosbessen gaan allemaal in grote hoeveelheden van de hand. Land van herkomst is meestal Mexico--en vanuit Vancouver is dat nog wel iets verder dan Marokko vanuit Nederland is. De lokale consument zit er niet mee, hij stelt zich de vraag zo te zien niet eens. Ze zijn er, ze zijn lekker, ik koop ze. Toen ik een fruithandelaar vroeg wat eigenlijk het seizoen voor lokale aardbeien is, moest hij daar zowaar geruime tijd over nadenken.

Even aan de zonnige kant: deze taferelen zie je niet in de supermarkten. Daar kopen de locals hun groenten en fruit dan ook alleen maar als ze haast hebben. Overal in de stad vind je hier overdekte markten waar je voor allerlei groepen producten kunt kiezen uit diverse kleine handelaren, die stuk voor stuk véél beter gesorteerd zijn dan zelfs de allergrootste super. De supermarkt mag dan wel in deze streken ontstaan zijn, hij heeft hier bepaald niet de verontrustende monopoliepositie die we in Nederland hebben zien ontstaan. Ook de aanvoer lijkt zo op het eerste gezicht (ik zal daar zeker nog wat nader in duiken) via veel meer kanalen te lopen. De diversiteit en vooral ook de kwaliteit van de waren vaart er wel bij, want o, wat is alles hier lekker en vers. Dat zou bij ons toch ook moeten kunnen.

Erg inspirerend vind ik dit. Vooral ook voor het boek waar ik hier van plan ben de komende maanden een flink stuk van te schrijven.

2 Comments:

  • At 22 februari 2010 om 09:48, Anonymous Carla said…

    Wat een prachtige torentjes, hoe krijgen ze het voor elkaar.

     
  • At 23 februari 2010 om 10:41, Anonymous Ilona said…

    Mijn hemel, als de bakjes zacht fruit er ook zo aantrekkelijk uitzagen bij mijn groentenboer dan stierf ik vast aan kersen- en frambozenoverdosis!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home