Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 januari 2010

VDDEVJEBV!

Ik heb het er wel vaker over: de zoektermen waarmee surfers op Eetschrijven belanden, geven een soms onthutsend inkijkje in wat er op eetgebied zoal leeft. Dat daarbij de wens om iets gezonds te eten (dan wel de vrees om iets ongezonds te eten) heel prominent is, bewijst een greep uit de oogst van de afgelopen 24 uur:

- zure haring ongezond
- gezond kroket boterham kaas
- erwtensoep gezond
- rookworst ongezond
- spek ongezond
- komkommer gezond
- komkommer ongezond
- tomaat ongezond
- fruit2day gezond
- bladerdeeg ongezond
- eieren ongezond
- framboos gezond
- pasta ongezond
- kalfslever ongezond
- milkshakes mcdonalds gezond
- koolhydraten ongezond
- biefstuk ongezond

Let wel: dit is de oogst van één enkele dag. Allemaal mensen die wanhopig willen weten wat wijsheid is als het gaat over gezond eten, allemaal mensen die zich gek hebben laten maken door claims van producenten, voorlichters, deskundologen en wat er verder maar door elkaar heen schreeuwt, vrijwel altijd over één bepaald deel van ons dieet. "Let op vet!" "Yokidrink Aardbei: gezond!" "Brood, daar zit wat in", "Kroket gezonder dan kaas", "Verrijkt met extra Omega 3", "Blijf gezond: eet geen koolhydraten".

U hebt gelijk: zo zou ik wel uren door kunnen gaan. Intussen ziet niemand door de bomen het bos nog. Want dat is precies het probleem: we staren ons boom per boom blind en komen geen steek verder, terwijl we gewoon naar het bos moeten kijken. Vol bomen, soms beuken, soms eiken.

(Ja, dat klopt. Door rijm, ritme, allitteratie en herhaling in teksten zorgen reclamejongens dat u hun boodschap onthoudt. Ik weet er alles van. Ik ben er zelf jaren één geweest.)

Op alle, en ik bedoel ALLE, bovenstaande "vragen" is het antwoord--behoudens allergieën en intoleranties uiteraard--zowel ja als nee. Het is gezond om af en toe zure haring te eten. Het is ongezond om alleen maar zure haring te eten. En ja, dat geldt zelfs voor die milkshakes van McDonalds, mocht u die mierzoete meuk werkelijk lekker vinden. Alles is gezond als goed gedoseerd deel van het geheel en niets is gezond op zichzelf. Alles met mate, het klinkt zo vrijblijvend en het is zo wijs.

Want echt: het is een illusie om, wanneer een persbericht zegt dat frambozen ontzettend gezond zijn, te denken dat je maar elke dag enkele frambozen hoeft te eten om zonder enig fysiek ongemak tot ver over de honderd te leven, ongeacht wat je verder eet of niet eet, doet of nalaat. Het zou fijn zijn en daarom willen we het ontzettend graag geloven, maar het is puur zelfbedrog en natuurlijk weet u dat ook wel. En dan heb ik het nog niet eens over al die diëten volgens nieuwe, nog nieuwere of allernieuwste inzichten waar niemand blij van wordt behalve degenen die de royalty's incasseren voor de boekjes waar ze in staan of de producten verkopen die erin worden aangeprezen.

Het is januari en tijd voor nieuwe diëten. Ik wil niet achterblijven en introduceer bij deze het VDDEVJEBV-dieet. De afkorting--het spijt me, ik heb uren vergeefs zitten piekeren over iets dat beter bekt--staat voor "Vergeet De Deskundigen En Volg Je Eigen BoerenVerstand". Een paar praktische tips:

- Koop niets waarop staat dat het gezond is of waarvoor reclame wordt gemaakt die u gezondheid belooft (dat geldt overigens zeer zeker voor die idiote advertenties die al tijden boven mijn stukjes staan en die ik er morgen maar eens af ga mikken).
- Heeft er iets tweemaal achter elkaar in uw winkelwagentje gelegen, neem het dan een derde keer NIET mee, hoe lekker en gezond het volgens u ook is. Zoek iets anders--niet hetzelfde product van een ander merk--dat ook lekker en gezond is.
- Eén appel per dag is gezond, twee appels per dag zijn gezond, twintig appels per dag is waanzin, elke dag alleen maar appels is voor masochisten.
- Een Magnum kan passen in een gezond eetpatroon (u weet zelf heel goed wanneer). Een "Ik Kies Bewust" ijstaart voor elke dag is waanzin.
- Stickertjes zijn veel minder slim dan mensen en weten niets over wat u verder eet. U wel.
- Lees de ingrediëntendeclaraties op etiketten. Het is vaak de enige tekst op het product die de waarheid spreekt.
- Vergeet dit alles eveneens en volg uw eigen boerenverstand.

Succes!

5 Comments:

  • At 21 januari 2010 om 13:39, Anonymous © RJ said…

    Gunst, Gerrit Jan: wil je wel weten dat ik "die idiote advertenties" nog nooit had opgemerkt? Ze worden er op mijn computer namelijk uitgefilterd door AdBlock Plus. Ik gebruik die invoegtoepassing voor mijn browser al zo lang, dat de afwezigheid van reclame-uitingen me niet eens meer opvalt.

    Op mijn blog staan ze ook, alleen kan ik daar zelf geen invloed op uitoefenen. Omdat ik geregeld heb gepubliceerd over het op medische gronden voorgeschreven dieet (= trefwoord!) van mijn diabetische vader, meent de firma Google dat vrijwel alle getoonde advertenties ongericht moeten handelen over 'afvallen', 'lijnen' of '2 maatjes minder'... Hoe ik dat weet? AdBlock Plus kan selectief worden in- of uitgeschakeld voor bepaalde URL's.

    De opbrengsten van die wervingsboodschappen gaat naar de eigenaren van web-log.nl, en als ik van die rommel verlost wil raken, moet ik zèlf maar gaan betalen... hetgeen ik op principiële gronden weiger, hoe gering het bedrag ook is. (Integendeel ben ik van mening dat ik zou moeten worden vergoed voor mijn stukjesschrijverij...)

    Eén van de redenen waarom ik zoals reeds aangekondigd binnenkort een nieuw - vooralsnog advertentievrij - blog in het leven roep.
    Mochten daarop ooit wervingsboodschappen verschijnen, dan zullen die gericht zijn, en volledig in samenhang met het thema van mijn stukjes (eventuele opbrengsten mijzelf ten goede komend!)

     
  • At 21 januari 2010 om 23:35, Anonymous ellen said…

    Dat is dan één van de weinige voordelen van web-log; ik betaal per jaar, weet niet precies, ongeveer, € 20,- dan mag ik weet-ik-wat-allemaal ( meer uploaden, foto's filmpjes enzovoorts. Voor mij niet zo van toepassing omdat ik mijn foto's, zo groot als ik wil, (via Flickr link,dat kost niets)kan plaatsen.Ik betaal die € 20 euro vooral om géén reclame op mijn web-log te krijgen.
    Mijn keuze was om mijn 'hobby' reclamevrij te houden voor 20 euro.(20 euro per jaar voor een hobby mag van mij wel!) Er zijn anderen in de weblogwereld die proberen zoveel mogelijk winst te vergaren met hun schijfsels al geloof ik dat al die capriolen niet echt het 'grote geld' opleveren dat men zich voorgesteld heeft.

     
  • At 22 januari 2010 om 02:54, Anonymous Yvon said…

    Ah, nu ik het lees begrijp ik pas wat je bedoelde. Dacht, laat ik maar niet al te blont op reageren en even kijken wat je ermee bedoelde. Vind 'm leuk gevonden :-) Ehm, wat te doen als je niet zoveel boerenverstand bezit?

     
  • At 26 januari 2010 om 11:34, Blogger Anja said…

    Soms neem ik even tien minuten - tussen het gezeur van 'ik ben weer niks afgevallen' en 'ik geloof dat er net een kilootje vanaf is' - om je blog te lezen, meneer Eetschrijven, en waanzinnig: wat werkt dit toch opbeurend. Je humoristische schrijfstijl, je positieve anti-propaganda-houding en de energie om zaken tot de bodem uit te zoeken maken je blog tot een pareltje uit duizenden. Waarvoor mijn welgemeende Staande Ovatie. Lekker zo doorgaan :)

     
  • At 1 februari 2010 om 16:19, Anonymous Anoniem said…

    aah eindelijk een dieet waar ik het mee eens kan zijn!
    Nog sterker zo mee eens dat ik je dieet op me blog geplaatst hebt!
    (met natuuuuurlijk de verwijzing naar je blog!)

    aldotic

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home