Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 januari 2010

Oude koek

Er is weer een nieuw jaar begonnen, en behalve de afslankbusiness (al heb ik nog niet gelezen hoeveel ton Nederland dit jaar kwijt wil) en de goede voornemers (inmiddels bijna hetzelfde) roeren ook de trendwatchers zich. Leuk volk altijd. Eigenlijk kijk ik nooit achteraf of het een beetje klopte.

Maar dit jaar kan ik me zo te zien die moeite besparen. Vanmorgen las ik namelijk over een aantal nieuwe trends voor 2010. Ik moet zeggen, dat was buitengewoon opzienbarend. Prosecco in plaats van bier, vis in plaats van vlees, salades in plaats van gefrituurd. Nounounou. Ik weet niet hoe het met u is, lezer, maar ik krijg hier toch wel een ontzettend retrogevoel bij. Prosecco is volgens mij al een jaar of vier een ontzettend hip drankje, vis vinden we al jaren in toenemende mate een gezonder alternatief voor vlees en salades in plaats van frietjes biedt zelfs McDonalds--als altijd gevoelig voor omzetpotentieel--al dik een decennium aan. Ik kijk er niet meer van op als ik volgend jaar hoor dat witte wijn steeds vaker als aperitief zal worden gedronken.

Ach, het zal een trend op zichzelf zijn, dat back to the future. Zo lees ik in een persbericht van eergisteren dat Taste of Art de Horecava Innovation Jubileumaward heeft gewonnen. Ik weet niet meer precies wanneer ik dat Taste of Art concept voor het eerst zag, maar later dan januari 2007 was dat beslist niet. Leuk, om dan drie jaar later een innovatieprijs te krijgen.

Iedereen moet doen wat hij wil, maar ik zou trendwatchers en juryleden van innovatieprijzen toch aanraden wat minder tijd op onbewoonde eilanden door te brengen. Maar wie weet vergis ik me en is oude koek wel dé trend van 2010.

2 Comments:

  • At 19 januari 2010 om 00:12, Anonymous Yvon said…

    Weet dat de (mede)eigenaar van dit reclamebureau allesbehalve op een onbewoon eiland woont, maar de trendlijst is echt te zot voor woorden, zie de site http://www.hbmeo.nl/ en onderwerp sober-de-luxe.

     
  • At 19 januari 2010 om 00:20, Anonymous Yvon said…

    Loop de lijst nog eens door, maar krijg dan het idee dat IK op een onbewoond eiland heb gezeten. Indische wasnootjes, wadlopen, gorillawijn, ondergoed kan echt niet meer, onothrodox cutting... weet jij iets van die belachelijke lijst te brouwen?!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home