Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 januari 2010

Nog maar weer een receptensite

Mail! Of ik misschien eens wil kijken naar het nieuwe culinaire platform van RTL en er iets over schrijven? Natuurlijk wil ik dat. Daar aangekomen is er meteen enige teleurstelling: het 'culinaire platform' blijkt in feite niet anders te zijn dan de zoveelste receptensiten, opgeleukt met wat toeters en bellen. Het recept van vandaag is spinazie met een eitje en krieltjes. Niet bepaald om ontzettend opgewonden van te raken.

Ik merk bovendien dat de verschillende kookprogramma's van RTL, veelal gesponsord door fabrikanten van voer in pakjes, zakjes en bakjes, mij stevig in hun greep hebben: ik ga meteen op zoek naar het verdienmodel. Op het eerste gezicht lijkt dat te komen uit de opties voor wie geen zin heeft die spinazie met ei en kriel klaar te maken: die klikt op de tabbladen 'uit eten' of 'bestellen' en komt dan in contact met de sponsorende restaurants en bezorgcentrales. Daar ben ik snel mee klaar.

Misschien tref ik het net vandaag niet met de recepten? Laat ik maar eens een zoekterm intoetsen die mij meteen in staat moet stellen de kwaliteit van het gebodene te beoordelen. Daarvoor heb ik immers vorig jaar de tagliatelletest bedacht. Gelukkig staan er liefst 16 tagliatellerecepten op de site. Volgens mijn eigen protocol bekijk ik de eerste tien. Dat levert een score op van 5. Sorry: gezakt.

Verder is vooral ongelijkmatigheid troef. Een aantal recepten zien er best lekker uit, een aantal andere worden met allerlei kant-en-klare spullen in elkaar gedraaid waarbij meestal het merk ook nog wordt voorgeschreven (ja, inderdaad, zo kennen we RTL). Ook zijn sommige recepten vergezeld van uitgebreide informatie over het aantal calorieën en de grammen vetten, eiwitten en koolhydraten die je binnenkrijgt, terwijl deze informatie elders dan weer geheel ontbreekt. Verder kwam ik niet kloppende ingrediëntenlijsten tegen (een recept vraagt om drie eetlepels bloem en komt dan in de bereiding ineens met 250 gram op de proppen--daar zou je nog mooi van kunnen staan kijken). Het lijkt allemaal betrokken te zijn uit verschillende bronnen zonder dat er enige redactie overheen is gegaan. Dat wekt nogal de indruk alsof de kwaliteit van de content niet bovenaan de prioriteitenlijst stond.

Receptensites zijn er al meer dan genoeg, de meeste een samenraapsel van recepten van gebruikers waarvan het nog maar afwachten is of ze kloppen. Receptensites waar een goede redactie achter zit, daar kunnen we er wel een paar van gebruiken*. Zo'n site is etenvandaag.nl dus helaas ook al niet. Jammer.

* iens beweert zo'n geredigeerde site met verzekerd succes te zijn maar--afgezien van wat ik eerder dit jaar memoreerde--blijken drie van de vijf voor de tagliatelletest gezakte recepten uitgerekend daar vandaan te komen. Sorry, ik kan het ook niet helpen.

In illustratie het boek Cha cha cha, tja, wat zullen we eten? Vergeten eten door mijn collega Lizet Kruyff. Dat kan ik dan weer van harte aanbevelen.

3 Comments:

  • At 18 januari 2010 om 21:49, Anonymous Nicoletta said…

    Goh, dat je de moeite neemt om deze sites te beoordelen op basis van hun - nit kloppende - recepten. Dat zou ik nooit doen. Vooral omdat de food snob in mezelf bij voorbaat denkt: da's vast culibullshit. En da's waarom ik met zoveel plezier deze site lees: je kritische kant is altijd wakker en klaar om te vechten. Je bent de Jeanne d'Arc van de Culibloggers. Chapeau. :)))

     
  • At 18 januari 2010 om 22:01, Anonymous ellen said…

    En dit is wel een heel bijzonder recept gevonden deze site:
    "ingrediënten
    1 blokje(s) Bouillion
    1000 gram Rijst
    1 beker(s) Droge witte wijn.

    bereiden
    Je begint de heerlijke porcini te bakken in de pan (+/- 500 gram) daarbij bak je 2 teentsjes knoflook mee.( je bakt het in de olie). Je voegt daarbij ook 1 glas droge witte wijn, en 1 boullion blokje(kip). je laat het zachtjes aanstaan todat de wijn bijna verdwenen is. +/- 30/40 min) dan voeg je 4 pakjes room toe. ondertussen heb je het water aangezet voor de risotto of tagliatelle het is met allebei heerlijk dus kan je kiezen. als het water kookt doe je of de risotto in de pan of de tagliatelle. als dat klaar is giet je het af en het is klaar. nog een beetje echte parmezaanse kaas en smullen maar!"

    ik gebruik veel risottorijst, maar dit advies slaat alles!

    Ik ben het helemaal met je eens Gerrit-Jan, geen site waar ik iets te zoeken heb. Bovendien ook nog eens zo'n hinderlijke spam/reclame/slechte lay-out dat je door de bomen het bos niet meer ziet!

    Intussen ben ik heel blij dat je nog steeds de moeite wél neemt om ook dit soort sites te beoordelen. Prima uitvinding die tagliatelle-test!

     
  • At 18 januari 2010 om 22:32, Anonymous Nicoletta said…

    Hahahahahaha!!!! Dit recept slaat werkelijk NERGENS op!!! :D

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home