Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 januari 2010

Nederland ontwaakt

Ik geef toe: ik kijk bijna nooit tv, en dan nog vaak kookprogramma's op de BBC. Op de vaderlandse buis pik ik meestal alleen één of meer journaals mee, met uiteraard de reclameblokken. Tenslotte wil ik wel weten wat ons op eetgebied op de mouw wordt gespeld. Zo zie je dezer dagen Henk weer frequent automatiekdeurtjes dichtklappen.

Toch zou ik meer moeten weten wat er op de buis speelt, want het zou sommige belangstellingsgolven verklaren. Dat het in mijn statistieken momenteel stikt van de zoektermen rondom erwtensoep en koek-en-zopie begrijp ik met één blik naar buiten. Maar de stipnotering, schijnbaar uit het niets, voor "kaas ongezond", "kroket gezond kaas ongezond", "boterham kaas ongezond kroket katan", "kroket boterham kaas gezond" en noem ze maar op, daar zou ik toch mooi van hebben zitten kijken als ik niet toevallig afgelopen zaterdag Brigitte Kaandorp had gezien, die het had over verdwenen zekerheden van vroeger en tot mijn hilariteit de boterham met kaas en de kroket in haar topvijf had staan.

Wel grappig dat wakker geschud Nederland vervolgens bij mij terecht komt. Terwijl ik toch al luid en duidelijk verklaard heb het ook niet te weten. Nee, écht niet.

Maar ik neem geen enkel risico. Ik denk dus dat ik één dezer dagen maar weer eens kaaskroketten maak. Dan kan ik niet verliezen.

3 Comments:

  • At 11 januari 2010 om 14:51, Anonymous Saskia said…

    Hallo, ik denk dat de mensen zoeken naar de informatie uit het boek van Martijn Katan waarin hij verklaart dat een broodje kroket gezonder is dan een broodje kaas, want er zit minder vet in (en beter vet) en meer ijzer. Dat duikt af en toe nog wel eens op in een tv-programma of krant en dan gaan mensen erop Googelen.

     
  • At 11 januari 2010 om 15:18, Anonymous Norbert said…

    Nu is het zo dat rauwmelkse boerenkaas, dus echte, die niet verhit is, veel gezonder is dan de andere kazen. Doordat de enzymen niet door verhitting om zeep worden geholpen, bevat rauwmelkse kaas veel minder verzadigde vetten. Doch door industrialisatie en homogeniseren is kaas uit de schijf van vijf verdwenen.
    Er zijn nog maar een handvol boeren die rauwmelkse kaas maken. Remeker (www.remeker.nl) en Ravenswaard (www.ravenswaard.nl) kan ik zo noemen.

    Dit wilde ik even hebben gezegd :-)

     
  • At 12 januari 2010 om 02:03, Anonymous Yvon said…

    Niets mis met selectief buizen. En mis je iets dat moeite waard is... hoop dat ik Kaandorp kan vinden op 'Uitzending gemist'.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home