Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 januari 2010

Leegeten

Ja, je verhuist wel eens, maar dan gaat gewoon álles eruit. Deze keer blijven de vriezer, de koelkast en de keukenkastjes staan, maar de inhoud moet eruit. Ik moet dus mijn huis leegeten en ik moet zeggen: dat valt me toch niet mee. En nu ik dan aan dit stukje begonnen ben en er iets zinnigs over moet zeggen, valt ook dat me tegen.

Dat is het dus. Ik moet mijn huis leegeten. En ik moet er iets zinnigs over zeggen. Daar lijk ik vooralsnog niet goed in. Enfin, ik heb nog een kleine week. En een begin is er al. Ik heb heerlijke bloedworst om op te eten bij de rode kool (bereid volgens recept van sterrenkok Michel van der Kroft) die nog in de vriezer ligt. En omdat er ook nog boerenkoolstamppot ligt, heb ik tevens een bekroonde rookworst aangeschaft.

Straks toch maar eens de stoute schoenen aantrekken en kijken wat ik allemaal nog meer had ingevroren. En hoeveel daarvan tot het domein van de archeologie zal blijken te behoren.

En dat is alleen de vriezer nog maar. Daarna komt nog het moment dat ik op een trapje moet klimmen om achterop de hoge planken van de keukenkastjes te kijken--planken waarvan, zoals iedereen weet, de achterste helft louter tot functie heeft levensmiddelen aan het oog te onttrekken waar je zo snel geen weg mee weet. En die je, bij ontdekking, toch moreel verplicht bent op te eten.

Ja, ik heb boeiende menu's in het verschiet tot ik volgende week met een schone lei mag beginnen in mijn Canadese woning. Ik weet alleen niet of ik u daarvan deelgenoot moet maken.

4 Comments:

  • At 27 januari 2010 om 13:57, Anonymous © RJ said…

    Niet dat het veel gewicht in de schaal zal leggen, maar mij doe je daarmee alvast een groot plezier: ik word graag vermaakt, en aan een Eetzwijger hebben we niets! ;-)

     
  • At 27 januari 2010 om 14:13, Anonymous Ardjay said…

    Nog een tip. Je kunt de plaatselijke voedselbank natuurlijk ook gelukkig maken. Dan heb je geen last van je geweten, hoeft het voedsel niet weg. Moet je wellicht een receptje erbij doen voor de correcte toepassing van de witte truffel :-)

     
  • At 28 januari 2010 om 15:49, Anonymous RozeMarijn said…

    De voedselbank accepteert geen voedingsmiddelen over datum ;)

    Hoe zit het met de voorraadkast?

    Maar begrijp ik nu goed dat je naar Canada verhuist?

     
  • At 29 januari 2010 om 14:33, Anonymous Yvon said…

    Sluit me aan bij RJ, wil ook wel weten wat er met welke potten en diepvrieswaren op het menu komt te staan :-) Ook wel handig, want wie heeft er nu geen vaag spul op de planken staan van bv. een kerstpakket. Begint alvast wel goed met bloedworst, heerlijk!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home