Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 januari 2010

Iens corrigeert recept en censureert reactie weg

"Ik hield met zoiets al half en half rekening", mailt lezer Ruud mij. "Daarom had ik meteen na het plaatsen van mijn tweede commentaar een screenshot gemaakt".

En het klopt: de redactie van Iens Recepten was er snel bij, of het nu komt door Ruuds commentaar of door de bijdrage die ik hier een paar uur geleden plaatste. Er zijn drie dingen gebeurd: het tweede commentaar van Ruud is weggecensureerd, de waardering voor het recept staat weer op 7,2 en het recept zelf is schielijk gecorrigeerd. Er staat nu niet langer dat er 700, maar slechts 200 g suiker in het ijs moet (wie het recept nietsvermoedend maakt, krijgt dus nu ijs dat eetbaar is). En het lijkt of ze het helemaal zelf zo bedacht hebben en of het nooit anders is geweest.

Overigens had Ruud met zijn commentaar helemaal gelijk. Diederik Ettema van Iens heeft in een commentaar hier vorig jaar ook toegegeven dat elk recept van redactiewege "een paar keer" het cijfer 7 meekrijgt, volgens hem een "neutrale waardering". Dat deze manipulatie echter zo ver gaat dat een (in dit geval bepaald niet onverdiende) becijfering met 1 door een deelnemer gewoon ongedaan wordt gemaakt, vind ik toch wel een flinke stap verder, en behoorlijk bedenkelijk.

5 Comments:

  • At 6 januari 2010 om 22:16, Blogger Calm_Pear said…

    Heel dom van Iens om dit zo te doen, beter hadden ze zelf in een reactie de correctie kunnen toegeven en de "rating" gewoon moeten laten zoals die is. Dan hadden ze open kaart gespeeld wat op veel meer sympathie kan rekenen dan stilletjes corrigeren. Zo slopen ze zelf hun eigen website... maar dat zullen ze wel niet snappen...

     
  • At 6 januari 2010 om 22:49, Anonymous Yvon said…

    Bedenkelijk... eens met Calm_Pear. Klopt echt niet en zo verlies je wel je geloofwaardigheid door van alles te manipuleren op de site.

     
  • At 7 januari 2010 om 01:00, Anonymous Anoniem said…

    Hilarisch verhaal!
    Natuurlijk te dol voor woorden al dat gemanipuleer met reacties. Vast iedereen weet/vermoedt natuurlijk dat het gebeurt, maar zelden zo mooi vastgelegd. (ook m'n complimenten aan de de vooruitziende blik van Ruud.)
    Vooral zo leuk ook om te horen dat de redacteuren van Iens elk (ongecontroleerd) recept al op voorhand een paar "neutrale" zeventjes meegeven...('t is natuurlijk maar wat je als "neutraal" beschouwt....) (?)

    Wat vreemd toch, dat evt. stemmers dan niet OOK meermalen mogen stemmen om wat "neutraliserende" invloed uit te oefenen op deze volksverlakkerij....
    Kan natuurlijk wel hoor: keertje stemmen vanaf je eigen IP-adres, paar keer bij diverse familieleden, op je werkadressen, bij verschillende vrienden, etc.en je komt een heel eind om de bias te vervolmaken....
    Zelfde geldt voor al die ratings in Foodrank etc.
    Waarmee ik absoluut NIET wil suggereren dat "Eetschrijven" geen hoge plaats in dat soort rankings zou verdienen, integendeel! volkomen terecht!, maar sinds ik (hobby, he) eens een avondje besteed heb aan proberen te achterhalen hoe het werkelijk werkt, stem ik eigenlijk nooit meer op dat soort dingen. (je werkt alleen maar mee aan de beduvelarij en daar pas ik voor...).

    Wens je (c.s.) een prachtig 2010 en verheug me alweer op een jaar vol met je schitterende en kritische schrijfsels.

    Hartelijke groet,
    sanne

     
  • At 7 januari 2010 om 16:34, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Sanne, ik ben dan eigenlijk wel benieuwd hoe het volgens jou dan werkelijk werkt. Zelf ben ik, zoals al eerder gememoreerd, nogal een digibeet, en ontzettend goed van vertrouwen.

    Voor jou en de jouwen in elk geval ook de beste wensen voor 2010!

     
  • At 7 januari 2010 om 22:50, Anonymous Anoniem said…

    @GJ.
    Hoe het volgens mij wel werkt, is ook maar een deel van het verhaal, want ik kan niet echt "achter de schermen kijken".
    Paar zeer vreemde nogal triviale wetmatigheden heb ik wel kunnen uitpluizen, maar het feit dat het voor een "normale gebruiker" niet betrouwbaar te achterhalen/controleren is hoe dit soort dingen werken, en evenmin hoeveel "eigen invloed van redactie/site-eigenaars" er hier meespeelt, geeft ernstig te denken.....
    Uitleggen/bewijzen daarvan kost nogal wat tijd en tekst.
    De tijd om dat te doen heb ik nu even niet, en de -lange- tekst is waarschijnlijk vervelend voor velen.

    Binnenkort, als ik wat meer tijd hoop te hebben, zal ik je daarover een mailtje sturen.

    Groet,
    sanne

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home