Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 december 2009

Zeg eetschrijver...

... of ik wel wist dat het overmorgen kerst is. Ja, dat wist ik wel en inderdaad: u hebt dit jaar geen kerstmenu van mij gezien en zelfs niet één kerstrecept. Daarvoor zijn een paar redenen. De eerste is dat de recepten die ik al in januari voor u heb uitgeschreven allemaal een paar weken geleden de digitale dood zijn gestorven. De andere is dat ik het gewoon erg druk heb.

Ja, natuurlijk heb ik dit jaar bij mij thuis een kerstmenu. Ik heb er zelfs twee, waarvan één voor zondag want op eerste kerstdag eten we buiten de deur in ons favoriete restaurant. Hoe ik het allemaal ga inpassen weet ik nog niet, want ik ben ook morgen de hele dag nog in touw en zondag moet ik alweer vol aan de bak.

Gelukkig houd ik het eenvoudig, en uiteraard gebruik ik alleen seizoensproducten:

2e kerstdag

- terrine van eendenlever met compote van rode ui en rode biet (ik weet het, heel fout)
- langzaam gegaarde hazenrug met rode kool en puree van knolselderij
- warme geitenkaas met truffelhoning op een bedje van rucola
- chocoladerisotto met zwarte truffel

"3e kerstdag"

- pompoensoep met cantharellen van Alain Ducasse
- fazant met zuurkool naar traditioneel Vlaams-Brabants Elzasser recept (dank Nico)
- assortiment kaasjes van mijn fantastische kaasboer Ardaan de Groot
- ijs van witte chocolade en rode peper van Chris en James Tanner

U weet nu wat ik eet. Morgen vertel ik u nog even wat één van mijn buren eet, wat ik dan weer weet omdat ik het recept zojuist voor hem bedacht heb. Dat recept krijgt u er uiteraard ook bij.

9 Comments:

  • At 23 december 2009 om 19:35, Anonymous Nico said…

    Oei, ik dacht dat fazant op zijn Brabants met witloof was?
    Mag dat zuurkoolrecept op de webstek aub?

     
  • At 23 december 2009 om 19:59, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Nico, je hebt helemaal gelijk. Zo zie je hoe een eetschrijver in de bonen kan zijn als hij omkomt in het werk. Dit recept met zuurkool komt natuurlijk uit de Elzas.

    Ik wil het graag op de webstek zetten, maar ik denk eigenlijk niet dat me dat nog voor de kerst gaat lukken. Is dat erg?

     
  • At 23 december 2009 om 20:42, Anonymous Nico said…

    Nee, natuurlijk is dat niet erg. Maar niet vergeten, want ik ben nieuwsgierig, dit is eens iets anders.

     
  • At 24 december 2009 om 00:46, Anonymous Anoniem said…

    Komt er dan van die chocolade-risotto met zwarte truffel ook - alsjeblieft! - een receptje?

    Heb al een paar keer ergens een receptje voor chocolade-risotto gezien; van plan het op te slaan of aan te tekenen in de boeken, maar dat schoot er bij in... En toen ik in een restaurant ervoor kon kiezen, koos ik toch iets anders, kaas ja, en espresso en een oude Calvados (want geen maag van elastiek en allebei kon er niet meer bij) , maar dom, dom, want ik had het eigenlijk zo graag willen proeven....

    Ben geen "toetjes-mens" (mooie kaas liever en het zoet kan me meestal gestolen worden....), maar ik val voor alles dat ruim met goede chocolade is bereid...

    Zelf maak ik op 2e kerstdag voor het zoete dessert een eigen aanpassing van Lawson's "chocolade-potjes"...zoooo romig en onweerstaanbaar heerlijk dat iedereen die ik het ooit voorzette het bakje schaamteloos uitschraapte tot op de bodem.

    Maar ergens in het volgend jaar wil ik dolgaarne een choolade-risotto uitproberen....dus ik reken op jou voor het recept nu...ha,ha...

    Mooie, warme en tongstrelende kerstdagen gewenst,

    Groet,
    sanne

     
  • At 24 december 2009 om 01:23, Anonymous BDC said…

    Bedoel je met 'langzaam gegaarde' haas 'op lage temperatuur gegaarde' haas? Ik heb steeds geleerd dat je bijna elk vlees op lage temperatuur (<100°C) kan garen, behalve haas - omdat die dan te sterk zou smaken???

     
  • At 24 december 2009 om 12:34, Anonymous Yvon said…

    Volgens mij kan de kerst niet meer stuk met een favoriet restaurant en twee verrukkelijke menu's.

     
  • At 24 december 2009 om 13:03, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Het recept van de vogel en van de risotto zal ik hier neerzetten, beloofd. Ik maak het wel eerst even, want traditioneel is de kerst voor mij een periode van proberen (eigenlijk zou dit deel uitmaken van de eetschrijven-kerstmenu's van volgend jaar). Nou ja, ik zie wel.

    Dat haas niet op lage temperatuur gegaard zou kunnen worden wegens de sterke smaak is nieuw voor mij, maar het kan natuurlijk best; ik geef toe dat wild niet mijn meest vertrouwde idioom is. Wat ik wel zeker weet is dat hazenrug een mals stuk vlees is, dat je normaal maar kort braadt. Mijn opzet is het eerst heel kort en heet aan te braden en dan op heel lage temperatuur (rond 80 graden) langzaam in de oven tot net rosé te laten garen--mijn vleesthermometer is mijn vriend. Verder wilde ik er vooral niet te veel mee doen. Ook hier geldt: ik zie wel.

     
  • At 25 december 2009 om 16:24, Anonymous Anoniem said…

    Sluit me aan bij Sanne; zou erg graag het recept van de chocolade risotto met zwarte truffel zien!! Vorige jaar met kerst maakte ik chocolade dessertrijst, maar de risotto variant met de truffel lijkt me (nog) lekkerder!

    Fijne dagen!
    Lisa

     
  • At 29 december 2009 om 00:36, Blogger hannie said…

    @sanne:Zelf maak ik op 2e kerstdag voor het zoete dessert een eigen aanpassing van Lawson's "chocolade-potjes"
    Heb je een recept of een link?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home