Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 december 2009

Vleesloze vaandag?

Paul McCartney, al decennialang overtuigd vegetariër, gebruikte zijn jongste toernee om even aan te wippen bij het Europese Parlement, om daar een pleidooi te houden voor de Meatfree Monday. Ik hoorde het verhaal en moest er nogal om lachen. Nee, niet om het pleidooi, maar om de keuze voor maandag.

Sir Paul is namelijk zelf opgegroeid in een omgeving waar op vrijdag geen vlees werd gegeten. Maar omdat Meatfree Monday beter bekt, moest dat in zijn pleidooi de maandag worden. En ja, daar zitten wij Nederlanders dan. We hadden met vleesloze vrijdag een panklare allitteratie, maar de Angelsaksen pakken hem van ons af.

Wat ik zelf vind van een vleesloze vrijdag, meesloze maandag of weesloze woensdag? Eerlijk gezegd geef ik er niet zo veel om. Ik vind weliswaar beslist dat we het met heel wat minder vlees kunnen (en uit milieu-overwegingen ook zouden moeten) doen, maar dat hoeft van mij niet beslist op een bepaalde weekdag. Ik vind het belangrijker dat we een beetje van dat automatisme afstappen dat een maaltijd zonder vlees niet compleet is. En daar hoeft dan zeker ook niet altijd vis voor in de plaats. Bovendien zouden we al een stuk verder zijn wanneer we, als we dan vlees eten, ook het hele dier opeten. Dus van een rund niet alleen de biefstuk en van een varken niet alleen de haas en de koteletten--om te beginnen nog niet eens de lekkerste delen, al wordt daar op grote schaal heel anders over gedacht.

Of ik vandaag vleesloos eet, weet ik nog niet. Ik vermoed dat ik het zal moeten doen met wat er in de omgeving van het Gelredome te krijgen zal zijn. Want geheel los van McCartney's ideeën over voedsel, vind ik zijn muziek geweldig en heb ik hem al live willen zien sinds mijn moeder mij 45 (!) jaar geleden in mijn kamer opsloot op te voorkomen dat ik ging kijken hoe hij met John en George (en zonder Ringo) door de grachten van Amsterdam voer. John en George zijn er niet meer en Ringo heeft de drumsticks aan de wilgen gehangen. Maar Paul is live, en ik ga hem bijna een halve eeuw later dan toch eindelijk zien. Yes!

1 Comments:

  • At 17 januari 2011 om 19:08, Anonymous Novi O'Magum said…

    Had ik je daar zomaar tegen kunnen komen! Mooi concert was 't. En Moordvrije Maandag bekt ook best lekker, toch? ;-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home