Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 december 2009

Thuisrestaurant

Misschien een aardig alternatief voor al die droeve voorverpakte feestdissen die momenteel bij de supermarkt liggen, en die een beetje kok met weinig moeite veel lekkerder zelf klaar kan maken: een site waarop je gerechten van toprestaurants kunt bestellen om zelf "af te koken".

Eigenlijk vreemd dat het nog niet bestond: een site zoals restaurantwinkel.tv die vorige week van start ging met een dozijn of twee restaurants waarvan u de specialiteiten voor uw eigen tafel in huis kunt halen, desgewenst met een mooie wijn erbij. Vervolgens maakt u aan de hand van het bijgeleverde recept en een instructievideo op de site het gerecht klaar. Het is zo eenvoudig als het klinkt, en wat u op tafel zet smaakt net zo geweldig als het eruit ziet. Een leuk idee natuurlijk, om uw gasten gerechten voor te zetten die een coproductie zijn van uzelf en Jonnie Boer, Rik Jansma of één van de andere chefs.

Natuurlijk is niets zo mooi als het op het eerste gezicht lijkt. Bij nadere bestudering blijkt de keuze uit twee dozijn restaurants nogal theoretisch. De meeste restaurants bezorgen niet door heel Nederland: sommigen beperken zich tot een straal van 15 of 20 km en bij een enkeling kan zelfs alleen maar worden afgehaald. Kennelijk mocht elk restaurant zijn wijze van bezorgen en de voorwaarden daarvoor zelf bepalen en dat maakt het kiezen niet makkelijk: pas nadat je een gerecht hebt gekozen zie je dat het gewenste niet op jouw adres kan worden geleverd. In de praktijd is de keuze op die manier aan de kleine kant en het is dan ook te hopen dat zich snel meer restaurants bij het initiatief aansluiten om de gapende gaten op de kaart te dichten.

Desondanks is het een interessante en gedurfde vorm van e-commerce. Het zal mij benieuwen of het aanslaat. Ook vraag ik me af wat u ervan vindt.

Dat laatste mag u laten weten via de commentaarlink. Voor de eerste vijf meningen heb ik hier een exemplaar klaarliggen van het fotoboekje Dining in New York City van Jan Bartelsman, dezelfde die de foto bij dit stukje heeft gemaakt (klik op de afbeelding voor een grotere versie). Staat uw mening bij de eerste vijf, stuur dan even een mailtje met uw adres via de link in de rechter kolom (denk aan de spambeveiliging) en ik stuur u het boekje op.

EDIT: Er zijn weliswaar inmiddels vijf reacties, maar de vijfde is die van Jan Bartelsman, die ik zijn eigen boekje maar niet zal sturen. Er is nog één boekje te vergeven. Geef uw mening!

7 Comments:

  • At 21 december 2009 om 18:45, Blogger Calm_Pear said…

    Het lijkt me een leuk idee op de keukentafel maar volgens mij zal het niet aanslaan. Je krijgt, zo begrijp ik, een puzzel maaltijd die dan nog zelf in elkaar gezet moet worden, iets wat de meeste mensen niet zullen doen. Het is of zelf koken of zelf afhaal bestellen. De middenweg zal denk ik niet aanslaan, te eng, te lastig, teveel kansen dat het alsnog mislukt. Wel denk ik dat het goed is dat er gezocht word naar manieren om voedsel meer aan de man te brengen... de kennis hier (of eigenlijk daar omdat ik nu in Frankrijk zit) is nou niet om over naar huis te schrijven.

     
  • At 21 december 2009 om 19:11, Anonymous Milo said…

    Ik vind het een interessant initiatief, maar het lijkt mij niet direct een vervanger van de vele voorverpakte gerechten die voor de kerst (en pasen, maar dat is nog ver weg) in de winkels worden gelegd. Zoals ik het begrijp moet dit eten namelijk nog zelf bereid worden, en is alleen de voorbereiding en het verzamelen van de ingrediënten door iemand anders gedaan. Er zit dus nog veel meer werk in dan een "aardappelgratintorentje" of wat ze ook hebben bij de AH in de oven te zetten.

    Ook denk ik dat de prijs veel hoger zal liggen dan een supermarktpakketje, waardoor het zich op een andere markt zal richten. Ik heb het idee dat de grote winkelketens zich vooral richten op mensen die snel en makkelijk een maaltijd willen neerzetten die lekkerder is dan normaal, terwijl restaurantwinkel.tv meer naar "lekker" en "luxe" neigt dan naar makkelijk en snel.

    Overigens vind ik het zelf wel zo leuk om zelf iets te maken in plaats van dat het meeste werk door de fabriek gedaan wordt. Behalve dat we dan zelf kunnen kiezen wat we eten, en we het eventueel samen kunnen maken, is het over het algemeen ook een stuk vriendelijker voor mijn toch wat beperkte studenten-portemonnee.

    Groetjes,

    Milo

     
  • At 21 december 2009 om 19:47, Blogger PaulO said…

    Voorlopig enigzins vatbaar in de randstad, kijkend naar de kaart zijn er nog al wat blind spots. Tja, welke doelgroep? Luiaards willen een bondige instructie over hoelang in de microwave en verder nix. Anderen, willen zelf het geheel uit eigen keuken laten ontspruiten. Dus wat blijft over? De noodgevallen? Onverwachte hoge gasten? Ik zou er moeite mee hebben om deze dienst te gebruieken. Complimenten ontvangen voor anderen hun voorbereidend werk? nee, dan maar liever eigen arbeid en eerlijk oordeel van mijn gasten.

     
  • At 23 december 2009 om 06:19, Anonymous Anoniem said…

    Ja, een aardig alternatief voor al die kant-en-klaar-happen uit de super lijkt het me zeker!
    Maar ik denk dat ik geen maatstaf ben (want ik koop nooit kant-en-klaar-gedoe uit de supermarkt).

    Maar misschien is dit een mooie tussenvorm voor mensen die net iets meer willen maar zelf doen nog niet aandurven/kunnen...en dan natuurlijk lekker vermelden dat het toch echt wel door die en die is samengesteld/half geleverd...zoiets als de bank van Des Bouvrie 30 jaar terug....maakte je toen ook indruk mee....(!?)ben benieuwd of het echt aanslaat, maar vind het in elk geval een mooie poging en een leuk nieuw idee

    Groet,
    sanne

     
  • At 23 december 2009 om 10:49, Blogger Fotostudio Jan Bartelsman said…

    Hoi Gerrit Jan,

    Leuk stuk en leerzame reacties! Het os overigens wel mogelijk om van alle restaurants door heel Nederland bezorgd te krijgen. Alleen nu in de kerstperiode en wegens de nieuwheid hebben we die optie maar op enkele dagen. Als je kijkt naar een willekeurige dag na 4 januari behalve zondag en maandag zie je in het rijtje steeds bezorgen door special care packs staan.

    En aan meer restaurants gaan we in januari aan werken!

    Met Vriendelijke Groet,

    Jan Bartelsman, oprichter restaurantwinkel.tv

     
  • At 28 december 2009 om 15:56, Anonymous Bianca said…

    Goh...zo veel dagen later en toch nog een boekje te vergeven, dat kan ik niet aan me voorbij laten gaan :)

    Het is een leuk initiatief, maar zoals je al schrijft, er moeten nog heel wat restaurants meedoen wil het voor iedereen echt leuk worden. En een postcode check is dan misschien voor ophalen en versturen ook wel handig.

    Ik zag trouwens je commentaar op mijn website en je hebt helemaal gelijk, 't is oorverdovend stil momenteel. Omstandigheden waarover ik niet wil bloggen zijn de oorzaak, maar ik hoop in januari weer te beginnen!

    Groet en een goed uiteinde!

     
  • At 14 januari 2010 om 21:44, Blogger fried said…

    lijkt mij een heel goed idee,er zal nog veel reclame voor gemaakt moeten worden.
    het zijn leuke gerechten,de vraag is of er een groter aanbod is?
    Een aanrader voor een bijzonder etentje thuis.

    friedsr

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home