Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 december 2009

Speelgoedwinkel

Hebt u dat nou ook, dat u in kookwinkels uren kunt grasduinen tussen al die geweldige hebbedingetjes, soms misschien maar met het vaagste idee wat u er eigenlijk mee hoort te doen? Ja natuurlijk houdt u daarvan: dat hebben alle kookliefhebbers immers met elkaar gemeen. Zo moet in elk geval Christine McFadden geredeneerd hebben toen ze dit boek schreef, een boek dat de speelgoedwinkel thuisbrengt bij elke rechtgeaarde hobbykok.

In de oorspronkelijke versie heette het boek Tools for Cooks, dus is het logisch dat de vertaalde versie de titel Tools for Cooks kreeg. We spreken hier in ze Nezzerlends tegenwoordig immers allemaal de hele dag door Engels. Wat, u niet?

Het grappige is dat het boek verder heel goed vertaald is, en bovendien buitengewoon compleet. Zelfs oerhollandse zaken als een pureestamper en zelfs een poffertjespan staan erin (ik kan eigenlijk nauwelijks geloven dat die laatste in de oorspronkelijke versie stond, maar je weet het niet). Drie soorten koffiemolens, zes soorten vijzels, zeventien types vergieten en schuimspanen, eindeloze series pannen van allerlei aard: het passeert allemaal de revue, steeds met uitleg waarom en wanneer een specifiek keukenhulpje het handigst is. Je leert zo heel wat over de logica van een goede keukenuitrusting, al kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die meer dan een tiende hebben van wat hier allemaal wordt opgevoerd.

Gelukkig is er niet vergeten waarvoor al dat moois dient. De uitlegpagina's worden dan ook gul gelardeerd met recepten, en dat zijn niet de minste. Risotto met worst en rode wijn van Jill Dupleix, pompoensoep met cantharellen van Alain Ducasse, roerbakschotel van jakobsschelpen en shiitake van Raymond Blanc en roomijs met witte chocolade en chilipeper van Chris en James Tanner: het is maar een kleine greep.

En dan heb ik het nog niet over de pagina's die laten zien hoe je vis pocheert, polenta maakt of zabaglione bereidt. Fraai geïllustreerd en uitstekend uitgelegd. Het maakt het boek tot een basiswerk dat ik in elk geval graag in mijn keuken heb.

U ook? Dat treft. Ik kan namelijk een exemplaar van Tools for Cooks weggeven aan een lezer van Eetschrijven. Wat u daarvoor moet doen? Zet als commentaar onder dit bericht een suggestie voor een goede Nederlandstalige titel voor dit boek. Want dat Toels for Koeks is het enige aan dit boek dat écht niet kan. De bedenker van de naar de mening van deze eetschrijver leukste suggestie kan een exemplaar van dit fraaie boek met de post tegemoet zien. En met deze begerenswaardige weggever sluit ik dan mijn boekenweek af--met speciale dank aan Sanne, die in de afgelopen week elk van mijn besprekingen van een commentaar voorzag en die ik hier dus nog even speciaal wil noemen.

Bestellen bij bol.com (Eetschrijven ontvangt een kleine commissie):


Tools for Cooks - Keukengerei van A tot Z
Christine McFadden (vertaald uit het Engels)
Gebonden, binnenwerk full-colour
Uitgeverij Spectrum
336 blz.
Adviesprijs 34,95
ISBN 978 90 274 2696 3

Labels:

14 Comments:

  • At 21 december 2009 om 19:01, Blogger Calm_Pear said…

    Tuig voor de keuken.

     
  • At 21 december 2009 om 19:04, Blogger Calm_Pear said…

    keukengerei.

    Niet leuk maar wel uiterst correct.

     
  • At 21 december 2009 om 19:54, Anonymous Nell Nijssen said…

    van Appelboor tot Zalmmes

     
  • At 21 december 2009 om 20:02, Blogger Willem said…

    Klinkt goed dat boek. Vandaag tijdens het klussen weer zo'n "Oh dat is een handig ding!" moment. Wil ik vaker in de keuken :)

    Mijn suggestie:
    "Kookhulp encyclopedie" met als ondertitel "Alle (handige) keukengerei op een rij".

     
  • At 21 december 2009 om 20:13, Blogger PaulO said…

    Culinair instrumentarium.

     
  • At 21 december 2009 om 20:19, Blogger PaulO said…

    Koks~ of keukeninstrumentarium

    Tja, ik behoor ook tot die typen die uren kunnen neuzen in zo'n kookwinkel (net zoals in een goede boekenwinkel). En twijfelend met van alles in mijn handen sta, overwegend om het te kopen of niet. En dan met een zoethoudertje bij de kassa meld, alleen omdat ik na zo veel keuzes niet met lege handen naar buiten wil en kan gaan ...

     
  • At 21 december 2009 om 20:20, Blogger lizette said…

    ik zou gaan voor de titel die het dichtst bij de oorspronkelijke titel blijft: "Spullen voor koks"

     
  • At 21 december 2009 om 21:20, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Het boek is al eerder uitgegeven (in 2000 en 2004 volgens mij) onder andere namen bij een andere uitgever: in spiraalband onder de naam: 'Mengen, mixen malen - Alle kookgerei op een rij'. Prijs weet ik niet meer. En in paperback: 'Uit eigen keuken -Alles over kookgerei en lekker eten'. Prijs 14.95. Trouwens ook geen denderende en pakkende titels.

    Ik mag toch hopen dat er enige uitbreiding is met alweer de derde uitvoering van deze titel want het bedrag van 34.95 is in verhouding met de oude uitvoeringen wel erg hoog. Of het moet de vertaalkosten dekken van de poffertjespan!

     
  • At 21 december 2009 om 21:21, Blogger Geert said…

    De ondertitel (keukengerei van A tot Z) geeft al duidelijk de inhoud aan, dus we hoeven alleen een goed-bekkende titel, met een beetje rijm:

    Het Lemmet
    Keukengerei van A tot Z

     
  • At 21 december 2009 om 21:59, Blogger hannie said…

    Lastig ...

    Het gaat om het ambachtelijke van Tools (gereedschap) en het persoonlijke van koks. En dan moet het ook en beetje lekker klinken. (Het klinkerrrijm in het Engelse van Tools for Cooks heeft dat).

    'Keukengereedschap' heeft wel dat ambachtelijke. De persoon van de kok is alleen wel uit beeld, maar het klinkt best aardig. Of 'Kookgereedschap', maar dat vind ik minder klinken.

    'Koksgereedschap' doet recht aaan de kok en is een vrij letterlijke vertaling maar het klinkt niet echt fijn.

    'Keukenhulpen' klinkt leuk, het is persoonlijk en ook wel to the point (sorry, ter zake). Maar het lijkt wel verdacht veel op de vertaling van een bekend merk keukenmachine.

    'Keukenhulpjes' is een gangbaar begrip, maar doet geen recht aan de besproken apparatuur. Keukenhulpjes zijn in mijn beleving dingetjes als eierscheiders en maatschepjes.

    In de categorie Erg Leuk: 'Lange messen en ander koksgereedschap.(of keukengereedschap)'
    (dit vanwege het spreekwoord Het zijn niet allen koks die lange messen dragen)

    En ook leuk, als variatie op de suggestie van Calm Pear, 'Keukentuig'

    En het lijkt me een geweldig boek dat ik best zou willen winnen ...

     
  • At 21 december 2009 om 22:36, Blogger Chris said…

    Handig boek. In de mijne zitten allemaal plakkertjes in verschillende kleuren die staan voor "wil ik wel hebben", "wil ik erg graag hebben" en "superheb". Dus wil iemand mij een kadootje geven, dan kan ie door het boek bladeren. Hebbedingen voor koks dus.

     
  • At 22 december 2009 om 08:31, Blogger Johan said…

    Wat dacht je van "Kokstuig".

    Gr. Johan

     
  • At 22 december 2009 om 10:32, Anonymous Joris Vechter said…

    Gastronomisch Gereedschap

     
  • At 23 december 2009 om 07:11, Anonymous Anoniem said…

    Dit lijkt me dus wel weer een boek om te hebben! En die gaat op m'n lijst.

    Nog even snel kijkend voor een rit door de modder-sneeuw en een al bij voorbaat vermoeiende dag... en daarna lekker wat vakantie en boeken en koken en zo....

    Er zijn al wat heel aardige suggesties gedaan voor een Nederlandse titel van dit boek, maar een werkelijk excellent pakkende vind ik er nog niet bij...helaas schiet ook mij niet zo gauw die ultieme te binnen ;-).....ALS, als die nog bij me op mocht komen, laat ik het je alsnog weten...maar het "Gastronomisch Gereedschap" van Joris Vechter vind ik zeer hoge ogen gooien....mooie alliteratie en lijkt ook de lading te dekken? (verdorie, weer een gratis boek misgelopen...;-))

    Ach, wat leuk dat je mij aanhaalt voor trouwe commentaren over de kooboeken-recenties, maar ik deed het alleen omdat het mij zo helpt bij het schiften in m'n lijstjes en wilde dat je er mee doorging....dus dank aan jou en wanneer je weer eens zin hebt een boek te bespreken...gaarne! (ik neem niet alles klakkeloos over, maar de grote lijnen zeker wel en heb nogal vertrouwen in je beoordelingen)

    Groet,
    sanne

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home