Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 december 2009

Met of zonder

Ik geef het toe: de werkelijk schitterende fotografie heeft mij hier over de streep getrokken. Want eerlijk gezegd, een boek bespreken dat je cadeau krijgt als je in dit jubileumjaar een KitchenAid keukenrobot aanschaft, is niet iets dat ik u normaal gesproken zou aandoen. Gelukkig staat er in het persbericht dat het ook verkrijgbaar is bij de "betere boekhandel". Ik ga er maar van uit dat de boekhandels in mijn buurt niet "beter" zijn. U kunt het altijd KitchenAid nog vragen.

KitchenAid 90 (90 jaar KitchenAid - het kookboek) is misschien wel pas in de tweede plaats een kookboek: er had wat mij betreft ook best "kunstboek" op het omslag mogen staan. Ster van de show zijn immers de foto's van de Belgische fotograaf Tony le Duc en zoals al gezegd, die zijn werkelijk adembenemend. Naar de honderdvier recepten op de honderdvier linker pagina's kijk je pas in tweede instantie, als je uitgekeken bent op de hondervier paginagrote foto's op de bladzijden rechts, die zo schitterend zijn dat je de gerechten bijna denkt te ruiken. In elk geval staat het water je voortdurend in de mond.

Gelukkig zijn de recepten bepaald ook niet mis, en ook nog eens--logisch voor een boek dat in vele talen is vertaald--behoorlijk internationaal. Ze zijn bovendien voor het grootste deel ook te maken voor wie geen KitchenAid bezit. Ook niet weg: de receptuur geeft zowaar de indruk dat het gefotografeerde resultaat inderdaad haalbaar is en hoewel ik er geen enkele daadwerkelijk heb uitgeprobeerd, lijken de recepten ook--pun not intended--goed te kloppen. Al moet ik, op gevaar af monomaan te klinken, wel melden dat het boek zakt voor de tiramisutest (evenveel dooiers als eiwitten voorgeschreven en slechts 4-6 uur koelkasttijd). Aan de andere kant: op de bijbehorende foto zien we de vla van de tiramisu inderdaad enthousiast uitlopen, dus wat u ziet is ook hier echt wat u krijgt. Ach, het is een detail. Tegenover boeken die eten zo mooi maken, is ook een kritisch eetschrijver al snel vergevingsgezind. Trouwens, die keukenmachines zijn natuurlijk écht heel goed. En ook al bijna kunst.

KitchenAid 90 (90 jaar KitchanAid - het kookboek)
Tony le Duc (fotografie) - Veerle de Pooter (recepten) - Nej De Doncker (vormgeving)
Gebonden editie
Uitgeverij Miniestrone Culinaire
248 blz.
Adviesprijs: onbekend
ISBN: geen

1 Comments:

  • At 17 december 2009 om 23:28, Anonymous Anoniem said…

    Nope! ik ben zeker niet van plan dit jaar een "kitchen-aid" aan te schaffen, en waarschijnlijk volgend jaar ook niet, (al zoveel gerenommeerde en vaak loeidure keukenhulpen de keuken uitgedonderd, in de loop der jaren ;-))maar het boek klinkt aantrekkelijk, dus dat ga ik binnenkort eens inkijken bij m'n "betere" boekwinkel..

    Thank you again...
    sanne

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home