Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 december 2009

Lekker is links!

Eigenlijk zit er nauwelijks uitdaging in, in zo'n eetblog. Ik preek tenslotte voor eigen parochie. De mensen die ik in mijn lokale supermarkt zie rondrijden met karren vol Aardappel Anders en Chicken Tonight, die komen hier hooguit per ongeluk, en dan zijn ze zo weer weg.

Terwijl zij nu juist degenen zijn die ik het liefst aan het denken zou zetten, die ik het liefst kennis zou laten maken met de wereld van echte smaak in plaats van in reageerbuisjes opgepimpte hoerasmaakjes, die ik zo graag zou laten ontdekken dat de ene appel de andere niet is en dat het ene schouderkarbonaadje stukken beter smaakt dan het andere. Enfin, u begrijpt.

Vandaar dat ik best blij was met de gelegenheid af en toe iets te schrijven voor een medium dat niet louter wordt gelezen door mensen bij wie mijn kritiek op de voedselver(v)lakkers erin gaat als gods woord in een ouderling. Mensen die zich over het algemeen drukker maken over andere dingen dan wat er dagelijks op hun bord ligt. Kortom, toen het veelgelezen weblog sargasso.nl mij vroeg of ik af en toe een gastbijdrage voor ze wilde schrijven, had ik weinig bedenktijd nodig. En vooral was ik nieuwsgierig naar de commentaren.

Ik moet zeggen, dat is een interessante ervaring. Een enkeling is het met mij eens, maar anderen vinden mij een zeursok of hebben voor wie zich verdiept in zijn dagelijks brood het kernachtige advies "get a life". Alsof er geen belangrijker zaken zijn om je druk over te maken, zeg!

Gisteren beleefde ik wat dat betreft mijn voorlopige hoogtepunt: 27 reacties in twintig uur op mijn bijdrage waarin ik vertel hoe AH de kluit belazert. Met als meest opzienbarende les dat het tegenwoordig links is om smaak belangrijk te vinden en bereid te zijn daar meer geld voor uit te geven. Voor wie nooit op internetfora kijkt: dat is anno 2009 gewoonlijk geen compliment. Lezer JSK vindt mij verder nog een verzuurde dominee, niet gehinderd door het feit dat dominees traditioneel niet uitblinken door linksigheid.

Eigenlijk is er niet eens zo gek veel veranderd sinds de jaren '60. Wij willen gewoon lekker op onze eigen manier kneuterig zijn en wie ons aan ons hoofd komt zeuren over vervlakking is een elitaire, betweterige, azijnzeikerige, linkse dan wel rechtse dominee. Het schijnt in de volksaard te zitten, vertellen buitenlandse vrienden mij, en daar zit vermoedelijk veel in. Al zijn er gelukkig ook nog mensen die erover denken zoals Taco Zip.

Ik zal u iets verklappen: ik kijk niet neer op mensen die zielsgelukkig zijn met soep van Unox, elleboogjesmacaroni van Honig en toetjes van Mona. Geluksvogels zijn het, want ze worden overal in het land op hun wenken bediend en het kost ze nog eens geen drol ook. Ik vind het alleen zo jammer dat het mensen die aan hun eten eisen stellen die veertig jaar geleden nog doodnormaal waren steeds moeilijker valt om ook hun eetgeluk te vinden. Nog even en het maakt helemaal niets meer uit hoeveel meer geld deze "elitairen" bereid zijn uit te geven aan fruitig fruit, zuivere zuivel en voortreffelijke vis. Dan zijn zulke waren zo verliesgevend dat ze gewoon niet meer te krijgen zijn. Linksom of rechtsom.

EDIT: Nu met verschroeiend commentaar van Felix Wilbrink. Lezen!

3 Comments:

  • At 4 december 2009 om 16:40, Anonymous matthijs said…

    "het feit dat dominees traditioneel niet uitblinken door linksigheid."

    Daar zou je je nog wel eens lelijk in kunnen vergissen. Dominees zijn meestal hoger opgeleid dan hun achterban en bijgevolg ook vaak progressiever.

    Fundamentalisten hebben weliswaar een grotere mond, waardoor je ze vaker hoort, maar ze vormen toch echt een minderheid. Ook onder dominees.

     
  • At 6 december 2009 om 22:17, Anonymous Yvon said…

    Wat een fijne commentaren van met name JSK en ene Richard. Maar aan jouw opmerking te zien is je huid dik genoeg ;-)

     
  • At 6 december 2009 om 22:36, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Yvon, dikhuid is my middle name. :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home