Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

02 december 2009

Karige Radio Omroep

Soms lijkt er iets leuks op je pad te komen. Zoals eerder deze week een mailtje van het secretariaat van mijn amateurtoneelgroep. De KRO zocht voor vanavond figuranten. Ze moesten bij Jan Tabak in Bussum een maaltijd gebruiken en zich gedragen of ze geheel op elkaar waren uitgekeken. Er zou niet voor betaald worden: de vergoeding bestond uit de maaltijd.

Nu is Jan Tabak een etablissement van enige faam, dus van een maaltijd daar mag je iets verwachten. Bovendien is de ervaring ook wat waard en had ik toch even niets belangrijkers te doen, dus ik meldde me aan. Tenslotte kan ik me prima gedragen of ik geheel op mijn medemens ben uitgekeken. Daarvoor hoef ik maar even te denken aan de manager van mijn lokale supermarkt.

Het figureren was vermakelijk. Mijn taak bestond uit het nippen aan een wijnglas en het werpen van verlokkende blikken naar een dame aan een andere tafel. Ik heb geen idee of ik mij hier ietwat credibel van gekweten heb en ook niet wanneer dit op de vaderlandse buis te zien zal zijn, maar ik laat het u weten zodra ik erachter ben.

De maaltijd bleef echter uit, met uitzondering van een salade die twee van de figuranten tijdens de opname opgediend hadden gekregen. Kort daarna werden de lichten gedoofd en kregen we te horen dat we allemaal weer naar huis mochten. En de maaltijd dan? Ah, die was achteraf niet nodig gebleken, dus die kwam te vervallen. Of de regisseur wel wist dat die maaltijd onze vergoeding was? Nee, dat wist hij niet. Maar als wij bij de volgende draaidag even naar de studio wilden komen, zouden wij daar op kosten van de KRO mogen eten.

U begrijpt dat op zo'n moment des eetschrijvers voet dwars gaat staan. Ik laat mij door geen enkele handelaar of restaurateur knollen voor citroenen verkopen en ik vond dat deze prettige traditie ook maar stante pede moest worden uitgebreid tot het regisseursgilde. Bovendien was het etenstijd en hadden wij flink trek gekregen. Na het nodige soebatten ging de KRO-man overstag: hij zou voor ons allemaal een salade regelen. Zelf verdween hij schielijk van het toneel, mogelijk om ergens een hapje te gaan eten.

Kort daarna arriveerde de salade. Deze bestond uit een bergje groenvoer dat veel gelijkenis vertoonde met hetgeen in de supermarkt in een gemakszak wordt aangeboden, met daar bovenop een tweetal plakjes paté en omringd door een drietal plakjes pastrami en een duo paddestoelen. Het zag er niet uit als iets dat normaal op de kaart van Jan Tabak staat. Sterker, het zag er nadrukkelijk uit als iets dat op speciaal verzoek op een koopje bij elkaar was gemikt.

Bij dit frugale modicum aan calorieën wensten wij wel wat water. En omdat het omroeprantsoen de maag geenszins vulde, bliefden wij ook nog wel een dessert. Dat kon, maar wij kregen te verstaan dat wij dit dan uit eigen zak moesten betalen. Dat bleek maar gelukkig: het dessert was ruim bemeten en bijzonder smakelijk. Het contrast met het groenvoer uit de fooienpot van de KRO was spectaculair.

Bij deze dus een waarschuwend woord: mocht u ooit nog eens gevraagd worden voor de KRO te figureren, let dan op uw zaak. Bij deze omroep blijkt schraalhans keukenmeester. Zelfs het genuttigde water bleek bij bestudering van de nota voor eigen rekening te zijn geweest.

EDIT 02.12 10:30 Zojuist is er contact geweest met de redactie van dienst bij de KRO. Daar keek men bijzonder op van de gang van zaken en schreef e.e.a. toe aan een communicatiestoornis met de regisseur. Er zou alsnog een vergoeding worden geregeld. Met dat al natuurlijk nog vergeten de uitzenddatum te vragen. Het is ook nooit goed.

3 Comments:

  • At 2 december 2009 om 11:54, Blogger PaulO said…

    "...frugale modicum aan calorieën..."Moest wel even Googlen om de betekenis te zoeken, maar nu ... prachtige omschrijving van het geboden. Mijn complimeneten (en medeleven).

     
  • At 2 december 2009 om 14:12, Blogger lizette said…

    Aiaiai ik hoop toch dat hun beroemde boeren er minder berooid vanaf kwamen!
    Dank trouwens voor het gebruik van de uitdrukking "schraalhans keukenmeester", geweldig!

     
  • At 2 december 2009 om 22:51, Anonymous Ilona said…

    "Een communicatiestoornis met de regisseur"

    Haha, altijd leuk, onnozele reacties op gerechtvaardig gemopper!

    Wat krijg je eigenlijk, een financieel kaboutervergoedinkje of gewoon een goede maaltijd voor twee bij Jan Tabak?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home