Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 december 2009

Exclusief bij AH: kippen van de leg!

Je kunt het je in deze tijd niet meer voorstellen, maar nog niet zo lang geleden legden de kippen niet in de winter en waren er dus maandenlang geen eieren. Daardoor is ook dat gebruik ontstaan om met Pasen eieren te eten: we vierden dat ze er weer waren. Kijk, dat wist u vast niet. Tegenwoordig worden kippen zodanig gehouden dat ze het hele jaar door leggen.

Maar AH gokt erop dat we dat niet weten. Toen ik vanmiddag door mijn supermarkt liep, waren de rekken met eieren leeg. "Helemaal uitverkocht, meneer", zei een beleefde vakkenvuller. Omdat er nog wel meer uitverkocht was, reed ik nog even door naar een tweede AH. Ook hier geen ei meer te vinden, maar deze filiaalhouder, mogelijk geïnspireerd door de olijke Harry Piekema, had een creatieve oplossing gevonden. Aan het schap hing een plakkaat: "Beste klant, door het winterse weer zijn de kippen van de leg. Daarom helaas geen eieren".

Toen ik G. belde om even in de buurtsuper naast haar werk te gaan kijken, bleken daar natuurlijk meer dan genoeg eieren verkrijgbaar. AH wordt steeds exclusiever: alleen bij hem zijn de kippen bij sneeuwval van de leg, en dan nog alleen in geselecteerde jaren. Omdat nostalgie hip is, vermoedelijk. Aardbeien waren er trouwens in overvloed. Je moet natuurlijk ook niet overdrijven.

Beste lezer, ik werp de stress van mij af en ga kerst vieren. Doet u dat vooral ook. Fijne, en liefst ook smakelijke, kerstdagen gewenst!

7 Comments:

  • At 25 december 2009 om 00:40, Blogger hannie said…

    Een fijn stukje PR waarbij iets negatiefs min of meer wordt omgebogen in iets positiefs. Je zou haast denken dat de AH-kippen een enigszis natuurlijk leven leiden.

    Jij ook fijne en ontspannen feeestdagen en dat lekkere eten gaat wel lukken!

     
  • At 25 december 2009 om 11:34, Anonymous © RJ said…

    Voor AH-eieren moet je de grens over: ze liggen nu in Duitse supers (die beter betalen dan AH). 't Schijnt te maken te hebben met het Duitse verbod op de verkoop van batterij-eieren in supermarkten, per 1 januari. Alle Duitse inkopers zijn op zoek naar voldoende scharreleieren, en die vonden ze... in Nederland.

    Plezierige dagen, mèt of zonder eieren!

     
  • At 28 december 2009 om 10:31, Anonymous Yvon said…

    Geen ei-problemen bij de AH hier. Wat ging je er mee doen eigenlijk? Oh die aardbeien... die stonden nog op tafel (in een briesalade) ook bij schoonouders, ai. Durfde er niks van te zeggen.

     
  • At 28 december 2009 om 10:38, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Yvon, die eieren zijn als roerei met truffel gegeten bij de brunch, en acht dooiers zijn verdwenen in mijn ijs van witte chocolade met rode peper (notitie: volgende keer veel méér peper).

     
  • At 28 december 2009 om 11:39, Anonymous Yvon said…

    Met truffel, yum. Moest er meer peper in het ijs? Ik doe probeer daar voorzichtig mee te zijn aangezien mijn Scovilleschaal niet spoort. Idee dan is om bij ijs dat toch iets te laf uitvalt de 'bloedhete chilisiroop' van La Lawson te serveren. Het recept staat in dit stukje onderaan: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/witte_asperges.php

     
  • At 28 december 2009 om 13:11, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Yvon, roerei met truffel is vreselijk lekker. In de chocoladerisotto is het dan weer geen pluspunt, weet ik sinds eergisteren. :-( Ach, je kunt niet altijd winnen.

    Het ijsrecept was van de Britse gebroeders Tanner, dus daar was ik om te beginnen maar niet van afgeweken. Je moest na het slikken echter heel erg smakken om nog iets van die pepertjes gewaar te worden. Het kan natuurlijk ook zijn dat zij Scovilliaans gehandicapt waren en dat ik op zoek moet naar scherpere pepertjes.

     
  • At 29 december 2013 om 16:17, Anonymous Petra said…

    Leuke, blog! ik kwam hier door de opmerking van Levine over de oliebollen. Ik woon in Griekenland waar de kippen los lopen en er zijn inderdaad grote perioden waarin ze niet leggen. Ook bij hitte...geen eitjes. We leggen ons daarbij neer. Alleen als er echt iets gemaakt "moet" worden met ei haal ik ze in de supermarkt. Verder heb ik hier geleerd hoe een echt vers ei eruit ziet hahaha, zo heb ik ze nog nooit bij AH gezien!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home