Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 december 2009

Eetwoord van het jaar bekendgemaakt

Denk bij "Lingo" niet meteen aan dat programma met die buitengewoon, eh, markante Lucille Werner. Het gaat hier namelijk om een woord dat zoveel betekent als "specialistisch vocabulaire in een bepaald gebied of discipline, veelal gebruikt om zich te onderscheiden van niet-kenners op dat gebied". Ik moet zeggen: ik kende voor dat begrip ook alleen het woord "jargon". Maar deze definitie is afkomstig van Marjan Ippel, auteur van het boek "What (not) to eat in 2010" en dan buigt een eenvoudig eetschrijver deemoedig het hoofd.

Waarom deze introductie? Omdat een jury bestaande uit voornoemde Marjan Ippel en mijn sympathieke collega Ronald de Nijs zojuist het "foodlingo van 2009", hét culinaire trendwoord van het jaar bekend heeft gemaakt. Daarnaast is ook een "Fauxlingo 2009" uitgeroepen, het ergste treiterwoord van het jaar zeg maar.

Kandidaten voor het laatste waren onder meer twunch (lunch met twitteraars), drunch (samentrekking van diner en brunch, zelf weer samentrekking van breakfast en lunch), carborexia (ziek zijn van je dagelijkse ecologische voetafdruk) en eetrosé (geen rosé om op te eten, zoals de woordvorming suggereert,maar voor bij het eten).

(tromgeroffel)

Het ergste eetwoord van het jaar blijkt een drinkwoord. De jury: "We zijn überhaupt niet dol op door reclamebureaus bedachte ‘leukigheden’ teneinde een product ludiek onder de (pers)aandacht te brengen. Wij troffen een dieptepunt in ‘flirttender’, een door marketeers van de
Spaanse likeur Licor 43 bedachte term voor een bartender ‘die flirt met zijn gasten en op die manier echt contact maakt’. Let vooral op het woordje ‘echt’".

Dan over naar de hoofdprijs. Het afgelopen jaar kende allerlei nieuwe culinaire begrippen, zoals coffee pairing, 'droge' cappuccino, microbatch, mangalitsa en farmwashing. Foodtrendwatcher Marjan Ippel verklaart op de culinaire nieuwssite Zestz wekelijks zo'n trendwoord, het zogeheten foodlingo.

Als foodlingo van het jaar 2009 werd 'merroir' gekozen. Ippel: "Merroir geeft het trendgevoel van het afgelopen culinaire jaar weer, waarin we steeds meer teruggingen naar basiswaarden als smaak en lokaliteit. Je zou het de nautische variant van “terroir” kunnen noemen. Onder merroir verstaan we een complex van factoren, bepalend voor de smaak van een gewas of dier. Zoals de bodem waarin of -op ze groeien, de ligging en klimaatomstandigheden. In het geval van 'merroir' dus de zee, de stromingen, de nabijheid van land en bodem en de bodemsoort. Immers, ook zeebewoners als oesters en zeeasters sponsen als een druif alle smaken uit de bodem op. Dit is alleen veel minder bekend dan het - vooral in Franse wijnkringen heilige - terroirfenomeen, dat zich in 2009 op zijn beurt uitzaaide van wijn naar thee, chocola en koffie".

Zestz-hoofdredacteur Ronald de Nijs kan vervolgens kort zijn: "Bovendien een verrijking van de culinaire taal".

1 Comments:

  • At 23 december 2009 om 15:18, Anonymous Yvon said…

    Een verrijking? Vind het eerlijk gezegd nogal een wollig woord. En die leukigheden van reclamebureaus zijn zelden grappig, alhoewel er vindingrijke woorden tussen zitten.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home