Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 december 2009

Dankwoord aan Aldo

Eigenlijk is het een schande dat ik het nieuws aanvankelijk gewoon gemist had, en aan de andere kant maar weer gelukkig ook, want zo las ik eerst het bericht dat Foodrank toch bleef bestaan, en pas daarna het bericht dat Foodrank ermee ophield.

Wie wel verdwijnt uit de wereld van het foodbloggen is Aldo Wink, expert op het gebied van e-commerce maar wat mij betreft vooral foodblogger van het eerste uur en man met een groot hart voor alles wat de tafel aan smakelijks te bieden heeft. Dat grote hart stelde hij resoluut in dienst van de in 2006 nog ontluikende wereld van de foodbloggers, die hij met behoorlijk succes heeft geprobeerd samen te smeden tot wat in de online wereld een community heet.

Op de foto ziet u Aldo tijdens een bijeenkomst van foodbloggers, in mei 2006 georganiseerd door Dick Veerman van het eveneens nog prille maar zeer zeker ook toen al op eenzame hoogte verkerende foodlog.nl, een lunch waarvoor kennelijk de dresscode streepjeshemd was afgegeven (met links op de foto overigens de eerder dit jaar volkomen onverwacht overleden Ed Starren). Uw eetschrijver was er niet bij: hij was in de online wereld nog maar een eetschrijvertje en had pas een half dozijn eetschrijfsels op deze plaats neergezet.

Dat aantal was overigens nog steeds niet indrukwekkend toen Aldo mij een paar weken later al mailde met het voorstel elkaar eens te ontmoeten. Al liepen we elkaar de eerste keer door gebrekkig agendabeheer mis, daarna gaf hij mij tal van nuttige tips waarvan ik tot op de dag van vandaag profijt heb. Zijn eigen blog Dining & Wining was lang een referentie in het genre. Korte tijd later startte hij Foodrank, een centrale vindplaats voor informatie vanuit foodblogs van allerlei pluimage.

Twee jaar geleden lanceerde Aldo de wijncommunity Vinoo, die hij uitbouwde tot een groot succes. Het ging helaas wel ten koste van Dining & Wining, dat steeds minder tekenen van leven vertoonde en uiteindelijk vrijwel ongemerkt ter ziele ging.

Foodrank bleef gelukkig bestaan--dat wil zeggen, ik was er blij om en niet alleen omdat de bezoekers van die site Eetschrijven al in zijn eerste volle jaar uitriepen tot Foodblog van het Jaar, waarna het (getuige het icoontje rechts) vrijwel onafgebroken in de topvijf van best gewaardeerde foodblogs is blijven staan.

Foodrank zal ook na 2009 verder gaan, zij het onder een andere directie. Aldo verdwijnt uit de wereld van de spijzen en concentreert zich op die van de dranken, een gebied waar Eetschrijven (dat tenslotte niet voor niets niet de naam Drinkschrijven draagt) zich maar zijdelings mee bezighoudt.

Feit is dat Aldo gedurende heel wat jaren enthousiast aan de kar van het Nederlandstalige foodblog heeft getrokken, iets waar ik hem nooit openlijk voor bedankt heb. Dit lijkt me een goed moment. Bij deze.

3 Comments:

  • At 14 december 2009 om 17:32, Anonymous Aldo said…

    Dank voor deze warme woorden Gerrit Jan!

     
  • At 15 december 2009 om 06:42, Anonymous Carla said…

    Goh zeg, was dat in 2006! Of het gisteren was. Ed stuurde me destijds die foto, dan kon ik gelijk zien hoe hij eruit zag. Ik kon er toen helaas ook niet bij zijn.
    Mag ik zo brutaal zijn me aan te sluiten bij je dankwoorden aan Aldo ajb?

     
  • At 15 december 2009 om 10:20, Anonymous Yvon said…

    Nu ik Ed zie staan vraag ik me af waardoor ik meer in shock was: zijn overlijden net voor Koninginnedag of de aanslag op Koninginnedag. Mis de teksten en reacties van Ed. En heb blijkbaar heel wat gemist aan bijdragen van Aldo :-(

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home