Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 december 2009

Bollen bakken

Wilt u mij één ding beloven? Als u volgens dit recept heerlijke oliebollen hebt gebakken, doet u het ze dan niet aan om ze tijdens oudejaarsavond in de magnetron op te warmen? Want daarmee verandert u zelfs de allerlekkerste oliebollen in een laffe, slappe hap.

Hoe dan wel? Wilt u door de avond heen genieten van warme oliebollen, zet de oven aan het begin van de avond aan op 100 graden en houd hem op die temperatuur: dat kost echt niet zo veel meer energie dan steeds die magnetron. Zet elke keer een schaal met een aantal oliebollen 15 tot 20 minuten in de oven. Uiteraard bestrooit u ze pas daarna met poedersuiker.

Overigens zijn oliebollen en champagne een nogal treurige combinatie. Het vet in uw mond slaat de feestelijke belletjes bij het drinken resoluut dood en de kostelijke wijn smaakt nog zuur ook. Bij oliebollen kunt u beter koffie, thee of appelsap drinken.

Genoeg gepreekt. Het recept!

Oliebollen

Nodig voor een mooie schaal vol:

- 1 kg patentbloem
- 0,75 liter koolzuurhoudend (!!!) bronwater
- 50 ml melk
- 2 eieren
- 80 gram bakkersgist
- 50 g boter (nooit margarine)
- 30 g suiker
- 15 g zout
- 10 g kaneel
- geraspte schil van 2 citroenen (alleen het gele gedeelte, niet het bittere wit)
- 200 g rozijnen
- 100 g krenten
- 100 g sukade
- 150 g blokjes gesneden van een zure appel (bv. goudrenet of Granny Smith)

De rozijnen en krenten goed wassen met lauw (!) water en vervolgens met een theedoek goed droogmaken. De boter in een steelpannetje op laag vuur smelten. De gist oplossen in de lauwe melk. De bloem met het zout en de suiker in een kom doen en er de eieren doorheen werken (dank Daisy!); daarna beetje bij beetje met de garde het bronwater doorheen roeren; blijven mengen tot alle klontjes verdwenen zijn. De melk met het gist, de gesmolten boter, de citroenrasp en de kaneel toevoegen, nog even mengen en daarna de krenten, de rozijnen, de sukade en de stukjes appel (dank Dionne!) toevoegen en drie minuten langzaam doorroeren met een houten lepel.

Een theedoek met handwarm water bevochtigen, over de kom leggen en de kom op een warme plaats (bijvoorbeeld naast een verwarmingsradiator) een uur laten rijzen. Intussen de olie op temperatuur laten komen; nadat het thermostaatlampje dooft wachten tot het weer gaat branden en daarna opnieuw dooft en dan de temperatuur controleren met een frituurthermometer. Die moet precies 180 graden zijn.

Het beslag nog eens drie minuten langzaam met de houten lepel “doorslaan”. De ijsknijper of twee eetlepels één tel in de hete olie houden en vervolgens langs de rand van de kom een mooie bol scheppen. Deze in de hete olie laten glijden en dit tweemaal herhalen. De bollen drie minuten laten bakken; ze daarna met een vork “omwippen” zodat de andere kant in de olie ligt en nog eens drie minuten laten bakken. De oliebollen met een schuimspaan uit de olie scheppen en in een vergiet bekleed met keukenpapier laten uitlekken. De oliebollen pas met poedersuiker bestrooien (als u geen strooier hebt, gaat dit het best met een theezeefje) vlak vóór u ze op tafel zet.


(dit recept verscheen, samen met de twee onderstaande bijdragen, eerder in de Baarnsche Courant van 28 december 2009)

48 Comments:

  • At 30 december 2009 om 14:03, Blogger Arden said…

    Dank voor het recept. Ik ga deze morgen bakken :-). Prettige jaarwisseling en een voorspoedig 2010!

     
  • At 30 december 2009 om 14:12, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Arden, dat vind ik oprecht een hele eer, want als het op bakken aankomt, kijk ik toch wel tegen jou op. Ik hoop dat mijn bollen bij je in de smaak vallen. En natuurlijk ook voor jou het allerbeste gewenst voor 2010!

     
  • At 30 december 2009 om 15:32, Anonymous daisy said…

    ik ben vol overgave begonnen met de voorbereidingen om jouw recept uit te gaan proberen, maar ik blijf zitten met de eieren....
    wanneer doe ik die erbij?
    alvast een hele fijne jaarwisseling!
    en bedankt voor het recept

     
  • At 30 december 2009 om 15:40, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hemel, en dat gebeurt mij normaal echt bijna nooit. Sorry!
    De eieren moeten bij de bloem met het zout en de suiker vóór het water erbij gaat. Ik heb het inmiddels ook in de tekst aangepast.

     
  • At 30 december 2009 om 21:02, Anonymous daisy said…

    gerrit ik wil je nogmaals bedanken voor het recept... heb zojuist de laatste bol gebakken en eerlijk waar: ze zijn verrukkelijk!!!!!
    dit was de eerste x voor mij dat ik oliebollen bak, maar nog nooit heb ik zulke lekkere gehad.
    die gaan zeker allemaal op!

     
  • At 31 december 2009 om 08:38, Anonymous Yvon said…

    Koffie, thee of appelsap?! Dan toch liever bubbels al is dat dan geen goede combinatie met bollen en flappen.
    Dank voor je reacties gister GJ, deed me goed. Helaas zijn die gesneuveld, leek me toch beter om het onderwerp te verwijderen. Schrijf ik hier maar, voor je raar opkijkt. Las nog wel dat de broer van meneer Rommelhok gast was, inderdaad: kleine wereld!

     
  • At 31 december 2009 om 08:55, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Yvon, ik heb er ook niet zo'n moeite mee: op avonden als deze ben ik een omnivoor, al proef ik natuurlijk wel dat de combinatie verre van optimaal is. En wat die "verdwijning" betreft: dat had ik even tevoren al gezien. En wil je wel geloven dat ik daar helemaal niet raar van opkeek? :-)

    Daisy, ik ben blij dat het recept je zulke lekkere bollen heeft opgeleverd. Hopelijk ontdekken weer wat meer mensen hoe lekker zelf bakken is.

     
  • At 31 december 2009 om 10:34, Anonymous Yvon said…

    Haha je keek niet raar op. Tja volgens mij raak ik mijn gezonde verstand kwijt deze laatste dagen van het jaar. Zet teveel op het spel - voor zover ik dat al niet doe ;-)
    In Baarn worden oliebollen gebakken naar dit recept, helaas ga ik die niet proeven :-(

     
  • At 31 december 2009 om 10:59, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ik kijk in het algemeen niet zo snel op, hoor. En aan dat gezonde verstand--of het gebrek daaraan--zou ik ook niet te veel tillen. Dat laat je lekker oplappen van die 27 miljoen, toch?

    Ja, in Baarn worden vermoedelijk best wel wat oliebollen gebakken volgens dit recept. De bakkers zullen wel even naar de site moeten omdat er een foutje in stond. Heb ik dan net weer met zo'n publicatie. :-( Jij moet dan volgend jaar maar proeven, als ze goed uitvielen. Daisy hierboven vindt ze in elk geval heerlijk.

     
  • At 31 december 2009 om 13:13, Anonymous Yvon said…

    Baal er wel van, net vader aan de lijn die al door een lading appelflappen heen is en nu dus aan jouw oliebollen begint.
    Wat grappig, jij bent 'van de BC-redactie' tijdelijk hoorde ik. Hoe kom je nu bij Baarn uit als je in Almere woont?!

     
  • At 31 december 2009 om 13:15, Anonymous Yvon said…

    Haha, voor 27 miljoen kan ik leuk aanschuiven bij de Amy's en Kate's :-)

     
  • At 31 december 2009 om 13:53, Blogger Dionne said…

    Die oliebol moetr straks wel zo lekker zijn...
    Mijn eerste beslag mislukte omdat ik het recept niet goed gelezen had. Voor de tweede bak moesten nog ingrediënten bijgehaald worden, want die waren op. Nu blijkt ook de friteuse stuk (te lang niet gebruikt) en wordt er een nieuwe friteuse gehaald. Die oliebollen mogen wel héél lekker zijn.

     
  • At 31 december 2009 om 13:54, Blogger Dionne said…

    En bij deze vast een voorspoedig 2010 gewenst!

     
  • At 31 december 2009 om 14:24, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dionne, ik hoop maar dat mijn frêle schouders zoveel verantwoording kunnen dragen. Ik doe hier achter elkaar schietgebedjes dat de bollen niet tegenvallen. Het zou toch een ellende zijn als je na dit allemaal te hebben doorgemaakt ook nog naar de kraam moest. :-)

    In elk geval jij ook de beste wensen voor 2010.

     
  • At 31 december 2009 om 14:28, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Tja, Yvon, hoe komt dat nou? Doordat wij allemaal wereldburgers zijn, denk ik. En doordat ik vrienden heb met lange armen in het knusse dorpje Baarn. En natuurlijk door mijn innemende karakter. En vermoedelijk vooral doordat niemand anders gek genoeg was om tijdens de feestdagen de verantwoording voor het vullen van een hele krant op zijn schouders te nemen.

    Maar daardoor eet iedereen in Baarn dit jaar wél fantastische oliebollen. Als ze tenminste even hierheen surfen om te weten hoe of wat met de gist en de eieren. ;-)

    En wat die 27 miljoen betreft: ik hoor graag waar je favoriete bloggers worden uitgenodigd om dat met jou te vieren.

     
  • At 31 december 2009 om 15:04, Anonymous Yvon said…

    Nou ik behoor alvast niet tot de cosmopolieten, dat krijg je als je in zo'n knus dorp opgroeit ;-)
    Zal vast een decadente locatie verzinnen miljardairsfeest en natuurlijk ontvang je een uitnodiging :-) En hoor je niets dan heb ik groot verdriet vannacht weggespoeld met liters champagne.

     
  • At 31 december 2009 om 15:42, Blogger Dionne said…

    Oooo, ze zijn echt heel lekker. Beter dan het oude recept van oma (met bier en karnemelk). Deze zijn luchtiger. Jammie.

     
  • At 1 januari 2010 om 23:14, Blogger Arden said…

    Gerrit Jan, complimenten voor het oliebollenrecept! Ze zijn heerlijk en veel luchtiger dan mijn eigen recept. Ik heb 2 x het recept gebakken, de 2e hoeveelheid op verzoek zonder de citroen en wat minder kaneel. Ik had nog een handje 'ready to eat' abrikozen liggen en die heb ik in kleine stukjes ook nog toegevoegd aan de tweede hoeveelheid. Ik weet nu al dat deze bollen ook aan het eind van dit jaar gebakken gaan worden in huize Arden :-).

     
  • At 2 januari 2010 om 13:11, Anonymous Anoniem said…

    Hoeveel gedroogde gist is 80 gram bakkersgist ongeveer?????

     
  • At 2 januari 2010 om 13:46, Blogger paul said…

    Dank voor het oliebollenrecept!

    Het kwam helaas voor dit jaar te laat, maar volgende jaarwisseling ga ik ze zeker op "eetschrijvers wijze" bakken.

    Kan ik de ingredienten ook verdubbelen,zonder dat ik iets onoverkomelijks doe? Of is het beter om dan maar in twee aparte kommen het beslag te maken?

    Wij lusten er wel wat.... vandaar ;-)

    Groet, Renske

     
  • At 2 januari 2010 om 14:35, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    De verhouding droge gist tegenover bakkersgist is ca. 1:2,5. In plaats van 80 g bakkersgist gebruik je dus 32 g droge gist.

     
  • At 2 januari 2010 om 14:37, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Renske, hoewel ik het zelf niet geprobeerd heb, zie ik geen reden waarom je de hoeveelheden niet gewoon kunt verdubbelen. Mits je kom groot genoeg is, natuurlijk. :-) Smakelijk!

     
  • At 29 december 2010 om 18:45, Blogger Car said…

    Gerrit,

    Ik kan hier niet aan bakkersgist komen. Kan ik dit ook vervangen door gedroogde gist en weet je dan hoeveel ik moet gebruiken ?

     
  • At 29 december 2010 om 20:20, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Die vraag was al eerder gesteld. :-) De verhouding droge gist tegenover bakkersgist is ca. 1:2,5. In plaats van 80 g bakkersgist gebruik je dus 32 g droge gist.

     
  • At 30 december 2010 om 18:41, Blogger Richelle said…

    Gerrit, manteca iberica ipv boter mag vast wel?

     
  • At 1 januari 2011 om 18:40, Anonymous Akke Hoekstra said…

    Gerrit Jan,
    Als eerste natuurlijk een Gelukkig Nieuw Jaar toegewenst!
    Ons Oud en Nieuw is prima geworden mede dankzij je heerlijke recept.
    Maar, ik heb je recept een beetje aangepast en beweer nu ijskoud dat mijn bollen het lekkerste van het hele land waren.
    Ik heb ipv. krenten cranberries gebruikt en net zoals Arden de kaneel wat geminderd. 4 gram leek mij meer dan genoeg.
    De beste bollen dus. Vreemd genoeg beweert mij zus dat ze ook al de beste bollen van het land bakt... het is een rare wereld rond oud en nieuw.

     
  • At 8 december 2011 om 07:34, Anonymous Anoniem said…

    Hallo,
    Ik heb deze bollen gebakken maar wel aangepast. Ik heb ze glutenvrij gemaakt. (Half om half boekweit en rijstmeel) en het onderste lijstje vanaf het kaneel weggelaten (helaas mag ik dat niet hebben).
    Zelfs zo vond ik ze lekker! Alleen het bollen vormen gaat een stuk lastiger dan met gluten; dat houdt het deeg toch beter bijeen.

    Alvast een fijn 2012!

     
  • At 28 december 2011 om 19:41, Blogger van der vloed said…

    Nu ik in het buitenland woon, ontkom ik er niet aan zelf bollen te gaan bakken! Vraag: in welk soort olie bakt u? Ik heb er nu frituurolie in zitten, dus wellicht moet ik verversen? Vriendelijke groet! Maaike

     
  • At 28 december 2011 om 19:42, Blogger van der vloed said…

    Nu ik in het buitenland woon, ontkom ik er niet aan zelf bollen te gaan bakken! Vraag: in welk soort olie bakt u? Ik heb er nu frituurolie in zitten, dus wellicht moet ik verversen? Vriendelijke groet! Maaike

     
  • At 28 december 2011 om 20:03, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Maaike, "frituurolie" is een generieke term die bijna alles kan inhouden. Meestal is dat geen heel fijne kwaliteit. Ik zou adviseren arachide-olie te gebruiken, die een hoog vlampunt en een neutrale smaak heeft. Voor bollen moet er sowieso altijd nieuwe olie in de frituur. Lees ook even de tips op http://eetschrijven.blogspot.com/2009/12/tien-tips-voor-betere-bollen.html.

     
  • At 30 december 2011 om 14:03, Blogger Dionne said…

    Ga het nu weer maken en lees het recept na. Opeens valt het me op dat de appels niet terugkomen in het recept. :-) Fijne jaarwisseling!

     
  • At 30 december 2011 om 14:31, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dionne, het geluid dat je hoort is mijn brekende klomp. Dat heeft dus al die tijd niemand, inclusief ikzelf, opgemerkt. Heb het meteen aangepast, Dank en jij ook fijne jaarwisseling!

     
  • At 31 december 2011 om 12:13, Blogger Dionne said…

    Fijne jaarwisseling Gerrit Jan! Ik trek nu mijn bakplunje aan en ga bakken. Voor ons zelf, voor de buren, voor de achterburen (ze smaakten vorige jaar goed).

     
  • At 31 december 2011 om 13:59, Blogger Monique said…

    Beste Eetschrijver,
    Prima recept!
    We hebben 3 soorten gemaakt, met sucade, zonder en bollen zonder vulling, maar wel met kaneel en citroenrasp erdoor.
    In 1 versie per abuis 2 eieren geroerd, maar ook deze zijn goed gelukt.
    Goede jaarwisseling gewenst!

     
  • At 31 december 2011 om 20:28, Blogger BREADLAB said…

    Beste Gerrit Jan, je bollen worden kegendarisch! Vandaag voor t eerst gemaakt en ik wil even niks anders meer! Dank dank dank, dit recept zal nog een lang leven voor de boeg hebben!

     
  • At 1 januari 2012 om 16:41, Anonymous Loraine said…

    Overheerlijk deze oliebollen! Bedankt en de beste wensen voor 2012.

     
  • At 31 december 2012 om 12:58, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb deze oliebollen vanmorgen gebakken en ze zijn echt verrukkelijk! Bedankt voor het recept. Groetjes, Marlous

     
  • At 31 december 2012 om 17:11, Anonymous Anoniem said…

    Dankjewel voor het recept! Ik heb er 40 oliebollen uit kunnen halen, een béétje veel voor 2 personen :)
    Ze zijn héérlijk! Fijne jaarwisseling! Groet, Yinny

     
  • At 31 december 2012 om 18:20, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Marlous, Yinny, graag gedaan. Enne... van echt lekkere oliebollen heb je nooit te veel natuurlijk. :-)

     
  • At 30 december 2013 om 18:55, Blogger Piet Bootsma said…

    Ik doe er altijd 2 geraspte goudrenetten door; heerlijke oliebollen!

     
  • At 31 december 2013 om 16:35, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb gewoon water gebruikt en margarine, want had geen roomboter thuis.
    Zal dit een groot probleem worden?

     
  • At 2 januari 2014 om 12:26, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Tja, Anoniem: oudejaarsdag 16:35 is niet het ideale moment voor Eerste Hulp Bij Oliebollen. Het zal dus wel te laat zijn, maar toch, misschien voor volgend jaar:

    - margarine in plaats van boter beïnvloedt vooral de smaak. Ik vind margarine niet te hachelen, maar als je niets anders in huis hebt, eet je vermoedelijk ook niets anders. Dat zal dus in jouw geval geen groot bezwaar zijn.

    - koolzuurhoudend water in plaats van gewoon is daarentegen ONTZETTEND belangrijk. Het koolzuur reageert met de gist waardoor mijn oliebollen heerlijk luchtig worden. Dat is één van de belangrijkste geheimen van mijn recept. Ik zal in het stukje even een link opnemen naar de uitleg.

     
  • At 30 december 2014 om 20:43, Anonymous www.boterblommeken.nl/blog said…

    Ik ga het recept morgen proberen en ik beloof: Geen magnetron.
    Sowieso haat ik eten wat opgewarmd is in de magnetron.

     
  • At 31 december 2014 om 14:13, Anonymous www.boterblommeken.nl/blog said…

    Ooooh wat zijn ze lekker man!

     
  • At 31 december 2014 om 15:19, Blogger Saskia Baur said…

    Lieve Gerrit Jan,

    Via Levine ben ik op je blog uitgekomen en sta al de hele dag je OLIEBollen te bakken voor mijn schatje en rest van de familie. Zowel ongevuld op verzoek als het originele recept en wat zijn ze heerlijk. Mijn kritische eersten is ons 2 jarig nichtje en die kan niet stoppen met smullen.

    Dank je voor het delen en een geweldig 2015 toegewenst

     
  • At 31 december 2014 om 20:18, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Lieve Saskia,

    Wat leuk dat het laatste commentaar van dit jaar begint met 'Lieve'. En wat fijn dat jullie zo genieten van mijn oliebollen. Het is jullie van harte gegund! Mijn beste wensen voor het komende jaar!

    Hartelijke groet,
    Gerrit Jan

     
  • At 31 december 2014 om 20:20, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Wat geweldig om te horen, Boterblommeke! Ik wens je een bloemrijk jaar! :-)

     
  • At 8 januari 2016 om 12:52, Anonymous Asianfoodtrail said…

    Gelukkig Nieuwjaar Gerrit Jan,

    Stuitte per toeval via een omweg, broodbakforum.nl op jouw post die ik opgenomen heb in mijn engelstalige post Oliebol, typical Dutch food or an ignoramus http://www.asianfoodtrail.com/2016/01/08/5633/ Mag ik jouw recept vertallen en hier aan toevoegen?

    Zie geen contact e-mail adres maar je kunt mij bereiken info@asianfoodtrail.com.

    Hartelijke groet,

    RongHua

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home