Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 december 2009

Andermans pluijmen

Ik had een beginnetje klaargezet over René Pluijm, de zoveelste kaalkok op de Nederlandse buis, maar tv-recensent Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant was me vandaag voor. Hij had precies hetzelfde gedaan als ik: de naam van de geheel onbekende "chef-kok" gegoogeld.

Hij ontdekte wat ik ook al gezien had: Pluijm is helemaal geen chefkok, maar winkelier met een traiteursservice in mediadorp Hilversum. Bij nader inzien besluit RTL4 het ook niet meer, zoals in de aanvankelijke persberichten, te hebben over een "chef-kok", maar over een "doorgewinterde kok". Kijk vooral even hoe er inmiddels behoedzaam omheen wordt gepraat wat René precies is en doet. Kunstig! Geelen merkt heel terecht op dat er bij RTL4 geen reclame om Pluijm heen zit, maar dat hij zelf de reclame is.

Toch besloot ik er nog iets aan te doen, en dat is omdat ik best vaak in Hilversum kom, maar eerlijk gezegd nog nooit had gehoord van Pluijms zaak in "boerendelicatessen" daar. Terwijl die website er eerlijk gezegd ook uitziet of hij in een vloek en een zucht in elkaar is geflanst: alleen een voorgevel en nergens bijvoorbeeld iets over de producten die je er kunt kopen, met uitzondering van twee (!) producten die online te bestellen zijn. Ik weet niet of u daarvan achterdochtig wordt, lezer, maar ik wel. Ik kan het niet helpen, het ligt in mijn aard.

En wat zie je dan als je even gaat spitten? Dat de url renepluijm.nl pas op 26 oktober dit jaar is geregistreerd: twee weken vóór het persbericht over de nieuwe serie de lucht in ging. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar waarom krijg ik de indruk dat in dit geval de "doorgewinterde kok" en zijn zaak nog even snel door het mediabedrijf zijn gecreëerd nadat de serie was opgenomen en aan RTL4 verkocht?

12 Comments:

  • At 17 december 2009 om 12:18, Anonymous © RJ said…

    Op Google StreetView zag ik bij Pluym een wel héél bijzonder product in de aanbieding: zie linkerzijde van deze foto...

     
  • At 17 december 2009 om 12:27, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha RJ, het lijkt inderdaad bijzonder. Maar wat is het precies?

    Dat assortiment groenten en fruit mag overigens ook geen naam hebben...

     
  • At 17 december 2009 om 13:31, Anonymous Amapola said…

    Als je de bron van Pluijms pagina bekijkt, ontdek je dat de maker ervan werkzaam is bij Mattmo Concept - Design, en dat bedrijf is weer verantwoordelijk voor 'Pluijm op reis', getuige hun website. Je achterdocht is dus volkomen gegrond.

    Wat vind je overigens van Pluijm en zijn programma?

     
  • At 17 december 2009 om 13:46, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Amapola, het concept is op zichzelf niet onaardig, al word ik soms gestoord van die zwaaiende camera en praat. Pluijm. Alsof er. Na elke paar woorden. Een punt staat.
    Ik had het echter veel leuker gevonden als Pluijm binnen Nederland op zoek was gegaan naar de smaak van al die mooie producten. Waarom moeten lekkere smaken nu per se uit verre buitenlanden komen? Een gemiste kans.

     
  • At 17 december 2009 om 14:06, Anonymous © RJ said…

    Wat het ook is: we mogen hopen dat 'instant geluk' te allen tijde onbeperkt uit voorraad leverbaar blijft. Net opgekrabbeld vanonder mijn 'ineengestorte wereld', kan ik wel een beetje gebruiken... ;-)

    Over Pluym's presentatie schreef ik begin december: "Nog niet geïnfecteerd door dat randdebiele toontje waarmee de meeste RTL-programma's op de buis worden gebracht, is Pluijm's presentatie even verademend als ontwapenend."
    Die 'puntpraat' neem ik graag voor lief.

    En ja, over het vaderlands aspect had ik ook reeds een opmerking gemaakt. Gelukkig begin jij er nu ook over: dat maakt de kans dat het wordt gelezen (en opgepikt) aanmerkelijk groter, hahaha!

     
  • At 17 december 2009 om 14:58, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    RJ, het wordt nu wel erg crossmediaal, met die ingestorte wereld van je. Hier vermag zelfs Google niets, vermoed ik. Een hele prestatie, om op internet nog een inside joke te maken.

    Jouw eigen pluijmpraatje had ik kennelijk gemist. Gelukkig dachten we er deze keer redelijk verschillend over en heb ik je ook niet onbewust nagepraat. Die voorkeur voor Nederlands lekkers zal een gevalletje GMTA zijn, vermoed ik.

     
  • At 17 december 2009 om 15:26, Anonymous paulusfranciscus said…

    In het persbericht: "René’s vrouw kreeg het idee om zijn wereldwijde ontdekkingstocht met camera te registreren en de filmpjes online te plaatsen".

    En online is geen filmpje te vinden, behalve dan de filmpjes van Mattmo, het productiebedrijf.

    Kortom, een gezellig potje ladenlichten.

     
  • At 17 december 2009 om 15:52, Anonymous © RJ said…

    @GJ: GMTA! :-D

    @paulusfranciscus: ehhrr... 'ladenlichten'? Want, waarvoor, waarom en hoezo bovendien?

    Online filmpjes leveren geen sou op; door ze aan RTL4 te verkopen verwerft Pluijm een inkomen en óók nog gratis reclame. Handig.

    Of ben je van mening dat iedereen die commercieel opereert een grabbelende graaier is?

    Overigens zijn de reeds uitgezonden filmpjes te bekijken via 'Gemist' van de RTL-website, dus ze staan wel degelijk online.

     
  • At 19 december 2009 om 16:12, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Vermakelijk stukje leesvoer!

    Ik heb het trouwens helemaal gehad met die kookprogramma's op tv. Elke boerenlul kookt en reist maar raak, amateurs die chefkokje spelen, echte chefkoks die onbeschoft deelnemers de grond in boren. Pluym, ik heb het nog niet gezien dus daar kan ik dus niet over oordelen maar ik denk dat dat programma hetzelfde niveautje heeft als de rest van die meuk op de Nederlandse buis.

    Geef mij maar wijlen Keith Floyd (kon je tenminste nog echt lachen) of, wat ik helaas zelden bekijk, Plat préferé: dat gaat tenminste ergens over.

     
  • At 19 december 2009 om 20:22, Anonymous klaas post said…

    Beste menheer Groothedde, als uzelf ook uw huiswerk eens zou doen in plaats van allerlei dingen te suggereren. Het checken van de feiten is vaak niet zo moeilijk, een telefoontje missschien? Misschien eens proberen. Of loop gewoon eens binnen als u toch zo regelmatig in het Hilversumse verkeerd. Met vriendelijke groet,
    een buurman van Pluijm.

     
  • At 11 februari 2010 om 22:13, Anonymous J de Jong said…

    Wat een kritiek allemaal op een andermans werk! Het is gewoon een leuke kok's show zonder al te veel pretenties. Ik vond die aflevering van Wenen erg leuk. Zo ver als ik het kan zien is de show weinig commercieel. En So What? Wat maakt mij het uit als iemand er goed aan verdient. Beter meer dan minder. (Waarschijnlijk de reden dat we naar de VS verhuisd zijn) Trouwens, as je die Pluym googled, zie je dat hij al zo'n 30 jaar in de restaurant wereld zit. (Begonnen met pannekoeken, later stage by Fagel volgens zijn CV) Als je een betere show wild zien, maak er een! Een beetje kleine reacties Nederland. Kunnen we niet wat anders dan jaloers afkraken?

     
  • At 13 april 2012 om 11:32, Anonymous Eduard said…

    Wat grappig dat je Keith Floyd noemt; de eerste reizende kok met charme en humor (en wijn). "now back at me please".
    Rene is een veel gedrevener en gepassioneerde eet-fanaat dan hier gesuggereerd werd.
    Mijn advies is; loop eens binnen en geef al je zintuigen de kost.......

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home