Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 november 2009

Verszegel

Albert Heijn heeft versgeperst sap in het assortiment. Tenminste, zo noemen ze het. In feite kun je alleen citrusvruchten persen. Ander fruit kun je centrifugeren (appels, peren) of pureren (bananen), maar persen niet. Enfin, dat gooien we dan maar op de taalverarming. Handig gebruikt simplisme wordt weliswaar ook heel gemakkelijk bedrog, maar daar lijkt me hier geen sprake van. Je mag vermoeden dat een copywriter bij AH het wel lekker vond bekken, versgeperst.

Het sap staat in het koelvak en is voorzien van een tht-datum. Daar moet je goed op letten, want je krijgt wel eens de indruk dat des grootgrutters vakkenvullers artikelen die over de datum zijn pas uit de schappen verwijderen als oplettende klanten daarop wijzen. Dat is overigens geen monopolie van AH, vrees ik.

Dat laatste geldt dan weer wel voor een raadselachtig fenomeen. De flessen sap zijn voorzien van een kartonnen kraagje met daarin verwerkt een "verszegel". Dit is met drie fragiel uitziende puntjes aan de rest van het kraagje bevestigd. Er omheen is de dreigende tekst gedrukt "Verszegel verbroken? Geen versgarantie!".

Ik heb er lang over nagedacht, over de zin van dat verszegel met bijbehorende waarschuwing, en niet alleen omdat er regelmatig van die flesjes te zien zijn die ruim over de datum zijn, maar waarvan het verszegel uiteraard geheel intact is. Nou ja, eerlijk is eerlijk: er staat niet dat je wel versgarantie hebt als het zegel niet verbroken is. Goed lezen hoor!

Wat het raadsel voor mij compleet maakt is dat ik nu diverse van die kraagjes verwijderd heb om het betreffende flesje te openen, maar dat dit elke keer--en zonder dat ik daarvoor speciaal moeite hoef te doen--gebeurt zonder dat het verszegel van het overige karton scheidt, zoals ik met bovenstaande foto onomstotelijk aantoon. Met iets meer zorgvuldigheid kan het kraagje ook nog zonder de kartellijn te scheuren van het flesje worden verwijderd, waarna de dop kan worden geopend en, al dan niet na lediging van het flesje en/of vervanging van de inhoud, er weer op kan worden geschroefd. Daarna kan het kraagje terug worden geplaatst zonder dat er ook maar iets te zien is.

Eerlijk zeggen? Dat verszegel is totale kolder van AH. Etalagemarketing met de suggestie van meerwaarde. Eén van de eetverdrieten van deze tijd is dat er aan de verpakking al tijden meer aandacht en geld lijkt te worden besteed dan aan de kwaliteit van de inhoud.

1 Comments:

  • At 14 december 2011 om 12:38, Anonymous Anoniem said…

    "Eén van de eetverdrieten van deze tijd is dat er aan de verpakking al tijden meer aandacht en geld lijkt te worden besteed dan aan de kwaliteit van de inhoud."

    En ik denk dat je dat in dit geval ook beter kunt doen: meer letten op het uiterlijk en grammaticale gedeelte van de tekst dan de inhoud. Wanneer een tekst slordig leest, trek je de aandacht in ieder geval niet.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home