Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 november 2009

Schijnbaar niet duurzaam

Volkskeukenist Loethe Olthuis is helemaal blij. Vlak bij het opwindende dorp waar zij woont is, "in het keurige en zouteloze H.", een gloednieuwe biologische supermarkt geopend. Puur! heet hij. Smakelijk vertelt zij wat er zoal te vinden is. Je zou er trek van krijgen.
Gelukkig mag dat. "Er schijnen ook elders Puur's te zijn", heet het. En dus volgt er een recept met producten van de nieuwe puurzame super.

Even duidelijk: ik worstel daar ook wel eens mee. Dan weet ik bijvoorbeeld ergens in Nederland een plek waar ze fantastische geitenkaas hebben, of boter, of aardbeien. Daar wil ik dan af en toe wel eens iets over vertellen. Ik geef toe dat ikzelf ook af en toe bezwijk voor de verleiding om voor zoiets lekkers een flink eind (om) te rijden. En duurzaam is dat natuurlijk niet. Het enige verschil met ingevlogen aardbeien is, behalve de schaal van de foodmiles, dat ik er tenminste iets verbijsterend lekkers voor terugkrijg. Dat dan weer wel. En ik neem bijna altijd meteen voor mijn vrienden mee.

Maar je moet je wel realiseren dat je journalist bent. Voor een landelijk dagblad een recept schrijven op basis van producten die bij je om de hoek te krijgen zijn omdat het "schijnt" dat er ook elders zulke winkels zijn, moet je natuurlijk eigenlijk niet doen voordat je weet wat die schijn precies inhoudt. En als je er na vijf minuten googelen achter bent dat "elders" betekent dat de biologische supermarkt van Puur behalve in de H van Houten ook in Leiden en vermoedelijk binnenkort in Zeist te vinden is en verder (nog) nergens anders, moet je misschien toch een andere keuze maken.

Je kunt natuurlijk ook nog iets verder googelen en ontdekken dat de genoemde spulletjes gelukkig ook voor elke Nederlander via webwinkels te krijgen zijn. Zoals geitenkaas van Lingehof bij webwinkel Odin en vruchtenspreads (nee, het zijn geen jams) van Fiordifrutta bij webwinkel Bestelbio of bij de Groene Luifel. Bij deze dan maar, omdat ik het zielig vond al die Volkskrantlezers die niet in of nabij H., L. of Z. wonen met al dat water in hun mond te laten staan.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home