Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 november 2009

Lifestyle

Heerlijk begrip, lifestyle. Het woord komt uit de marketing en is daar een "wijze van segmenteren op basis van gedragskenmerken", waarbij wordt aangetekend dat later de term ook buiten de marketing hip werd, waarbij individuen zichzelf een bepaalde lifestyle aanmaten. Helder? Nee, wat u zegt. Ik heb maar eens op plaatjes gegoogeld en dat hiernaast stond op de eerste pagina. Helderder? Nee, wat u zegt.

Een kleine twee maanden geleden klaagde ik hier over de Dutch Bloggies. Hoewel de shortlist van de categorie "Gezondheid en Sport" vorig jaar werd gedomineerd door liefst 60% foodblogs (er waren er ook nog een paar in andere categorieën genomineerd), vond de organisatie het niet nodig voor dit jaar de foodblogs een eigen categorie te geven. Slechts een paar uur na plaatsing van mijn stukje was juryvoorzitter Jeroen Mirck al langs geweest om te vertellen dat de lijst categorieën toch echt niet te lang mag worden en dat hij er bij ons allemaal op aandrong om ons favoriete foodblog te nomineren in de categorie "Gezondheid en Sport".

Ik heb geen idee of dat ook inderdaad gebeurd is. Wel weet ik dat deze week de longlists voor de Dutch Bloggies zijn gepubliceerd (waarin dus uiteraard meer nominaties dan in de shortlists) en dat er in de categorie "Gezondheid en Sport" niet één foodblog is genomineerd. Het enige foodblog dat überhaupt ergens genomineerd is (het onnavolgbare foodlog.nl, vorig jaar nog winnaar in de categorie "Gezondheid en Sport") staat in de longlist onder "Lifestyle". Daar zal Dick Veerman wel van opkijken, denk ik zo. Als Foodlog iets niet is, is het wel lifestyle.

En al die foodblogs die vorig jaar goed genoeg waren voor de shortlist, zouden die allemaal en bloc zo achteruit zijn gegaan dat ze niet meer in aanmerking komen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Eigenlijk denk ik dat goed eten, iets wat overduidelijk nog steeds heel erg leeft onder de online community, toevallig niet zo op de radar staat bij de juryleden van dit jaar. Ik kan niet goed zien wat er daar op dat bordje ligt, maar het lijkt me iets uit de automatiek. Iemand suggesties?

4 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home