Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 november 2009

Goede raad (2)

Ook Sylvia Witteman had goede raad voor ons, in de Volkskrant gisteren. Zij vond dat wij, net als vrijwel iedereen in de VS, de beschikking moesten zien te krijgen over een slowcooker. Zo'n ding zet je 's morgens aan, je gaat naar je werk en 's avonds is je suddervlees klaar. En het wordt niet droog, zoals vaak in een pan op het gas.

Maar ja, zo'n slowcooker heeft ook een nadeel: hij is loeigroot en de keuken staat al zo vol. Daarom adviseert Witteman zo'n ding met een groepje vrienden aan te schaffen, zodat elke keer als hij bij u logeert, u sudderlapjes kunt maken voor een hele maand. Briljant.

Het kan desondanks nog briljanter, en dan hoeft zo'n keukenolifant er zelfs als logé niet in. Elke Amerikaan heeft namelijk al een slowcooker in huis en dat geldt ook voor u--alleen noemt u hem "oven". Suddervlees in een gietijzeren braadpan, oven voorverwarmen op 80 graden, pan in de oven en zo de hele dag laten staan. Net zo lekker, inclusief onwaarschijnlijk lekkere jus. Terwijl u zowel ruimte als geld uitspaart. En nu maar hopen dat Witteman hier nog meeleest.

5 Comments:

  • At 18 november 2009 om 22:25, Anonymous Robin said…

    Jeetje mina, de oven de hele dag aan? Hoeveel energie kost dat wel niet? Mijn boerenverstand zegt in ieder geval dat een oven daar niet voor bedoeld is. En ik zou er dus ook niet over peinzen mijn vlees op die manier klaar te maken.

     
  • At 19 november 2009 om 09:11, Anonymous ulrik said…

    En hoeveel mensen hebben tegenwoordig nog een volwaardige oven? Ja, een magnetron, een toasteroventje, daar maak je geen stoofschotels mee. Zo'n slowcooker is een geweldig apparaat!

     
  • At 19 november 2009 om 14:26, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Robin, wat dat wel niet aan energie kost? Dat hangt natuurlijk van je oven af, maar ik zou schatten dat tien uur sudderen op 80 graden (wat namelijk helemaal niet heet is) zeker niet meer stroom trekt dan twee à drie dagen je koelkast laten werken, of twintig dagen je magnetron op standby laten staan, wat de meeste mensen probleemloos het hele jaar door doen. En heb je je wel eens afgevraagd wat de energiebalans is van de productie van zo'n slowcooker?

    Je oven daar niet voor bedoeld? Dat zullen fabrikanten als Crock-Pot je graag horen zeggen, denk ik...

    Ulrik, ik denk dat nog veel mensen een volwaardige oven hebben. Of ze die ook gebruiken is vers twee. De slowcooker werkt natuurlijk prima, maar waarom zou je zo'n bakbeest speciaal in huis halen? Het gaat echt in de oven minstens even goed.

     
  • At 19 november 2009 om 21:56, Blogger hannie said…

    Wat ook een probleem kan zijn: ik heb een gasoven en die kan niet zo laag. Ik eet geen vlees, dus voor mij geen punt. En verder is het een geweldige oven.

     
  • At 20 november 2009 om 09:43, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Ik kan natuurlijk een testje doen. Identieke gerechten tegelijkertijd in slowcooker en in oven op 80 graden stoppen. Je hebt wel gelijk dat het ruimtevreters zijn maar of ze meer energie vreten dan een oven weet ik niet.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home