Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 november 2009

Boterontkenning


Meestal kijk ik 's morgens met een kop koffie nog even naar het Journaal van negen uur. Meteen daarna komt door de week het programma "Nederland in Beweging" op de buis, waarvan ik ook het eerste deel nog even meepik. Dat is namelijk de vaste stek voor een "gezondheidstip" die veel inzicht geeft in het Volksempfinden. Afgelopen vrijdag was het weer eens erg veelzeggend wat er de wereld in werd geslingerd (ik geef het u letterlijk, inclusief het kromme Nederlands):

Om voldoende vitamine A binnen te krijgen,
moet je wel letten op een paar regels.
Besmeer je je brood niet met margarine of halvarine,
let dan wel op.
Kies dan voor een vloeibaar
bak- en braadproduct of vloeibare margarine,
met daarin onder meer vitamine A,
bij de bereiding van de warme maaltijd.
Olie bevat géén vitamine A.
Dus besmeer dan wel je boterhammen.
Anders loop je het risico dat je
te weinig vitamine A binnenkrijgt.


Zal ik u eens wat vertellen? Ik besmeer mijn boterhammen nooit met margarine of halvarine. Dat vind ik namelijk oneetbare rommel. Op mijn brood komt in voorkomend geval alleen maar echte boter, in de volksmond pleonastisch "roomboter" genoemd. En raad eens wat? Echte boter bevat ruime hoeveelheden vitamine A. Dus wat zou ik nu met allerlei kunstvet gaan bakken en braden, dat over het algemeen al evenmin te hachelen is?

Valt het u ook op? Nadat we een aantal jaren lang hebben moeten horen hoe slecht echte, natuurlijke boter wel niet voor ons is en hoe allerlei Sonja Bakkers ons hebben wijsgemaakt dat we beter "Bak & Braad" kunnen gebruiken (met onder andere meer calorieën en meer transvetten dan boter), kennelijk het gewenste resultaat bereikt is. De modale consument is, wat mij betreft geheel ten onrechte, zo bang geworden voor echte boter, dat het product nu gewoon genegeerd kan worden. Er wordt hier schaamteloos gedaan of margarine, halvarine en olie de enige opties zijn. Wie nog boter eet, behoort bij een zonderlinge minderheid waarmee geen rekening meer hoeft te worden gehouden.

Ik geef toe: je hebt boter en boter en over de ronduit verrukkelijke boerenboter die ik onlangs in huis had, wil ik nog wel iets schrijven. Maar om een oude reclameslogan voor een ander natuurproduct te parafraseren: voor mijn boterham geldt "liever naakt dan namaak".

6 Comments:

  • At 9 november 2009 om 18:24, Anonymous © RJ said…

    Kom-op GJ: laat ons niet langer in spanning: welk onovertroffen boerenbotertje had je in huis gehaald en waar kunnen we dat lekkers kopen? Meteen maar een vervolgvraag (lakmoesproef): spettert het in de pan als je er bijvoorbeeld een biefstukje in wilt bakken?

    "Liever naakt dan namaak" was inderdaad een leuke slagzin voor zuiver scheerwol maar voor èchte boter was er in diezelfde periode ook eentje: "...omdat ik het verdien!"

     
  • At 9 november 2009 om 19:06, Blogger hannie said…

    Het principe is dus: minimaal eenmaal per dag een Unilever-knutselproduct. Tja, de schoorsteen daar moet ook roken ...
    (Die reklame met die ouwe man die de fles olijfolie uit zijn handen geduwd wordt omdat hij deze of geen smerig bakgoedje moet gebruiken was van 't weekend ook weer voortdurend op tv)
    groet,
    Hannie
    (ook zo'n onverantwoorde gek die boter eet)

     
  • At 10 november 2009 om 06:21, Anonymous Anoniem said…

    Ja, afschuwelijk, die wagensmeer-produkten van Unilever !
    Lumineuze onzin ook om te suggeren dat je dat spul nodig zou hebben om dagelijks voldoende vitamine A binnnen te krijgen! Moet je toch al gauw 20 of 25 boterhammen per dag ermee besmeren en opeten (oeps!!) of een halve pan vol van die drab gebruiken om in te bakken en braden...(brrrr....waarlijk iets voor een straf-inrichting, dunkt me, en in gevangenissen en verpleegtehuizen doen ze dat ook inderdaad......)
    Kun je beter een eitje, een plakje leverworst/pate of worteltjes eten, of flink wat andere groente.Dan kom je razendsnel aan die benodigde vitamnine-A. Of een bescheiden portie gebakken lever (dan ben je meteen voor een dag of 10 klaar!).
    Tja....DAT zeggen ze er natuurlijk niet bij......

    En ja, boter levert ook nog eens meer vitamine A dan de nep-equivalenten.
    En is natuurlijk gewoon veeeeeel lekkerder. Als ik de keuze heb tussen zo'n Unilever-smeersel of alleen beleg op brood, dan kies ik moeiteloos en zonder dralen voor alleen het beleg.
    Overigens "echte boter", zoals jij schrijft, vind ik ook een pleonasme: Volgens mij bestaat er slechts "boter", (jawel, met kwaliteit-verschilen, een smaakvolle die niet spettert moet je in Nederland met een lataarntje zoeken tegenwoordig) en al de rest valt allemaal onder "boter-vervangers" zoals margarines, halvarines en bak-en-braad-smurries en andere onsmakelijke nep-zooi, en die mogen dan ook, terecht, de naam "boter" niet eens voeren. Maar de meeste mensen noemen dat inmiddels ook gewoon "boter"....(!?) Zoiets als chicorei in plaats van koffie......
    Ik weet van mijn ouders dat mensen in de oorlog de chicorei op een gegeven moment ook "koffie" gingen noemen,ook al verafschuwden ze dat product dat als vervanging moest dienen voor koffie. En dan af en toe, als er koffie voorhanden was, zeiden ze "wil je koffie?, ik heb ECHTE koffie..." Zo rap was de devaluatie van het woord "koffie" al ingetreden, dat men binnen een paar jaar die walgelijke en door eenieder chicorei al "koffie" was gaan noemen en het ware produkt moest aanduiden met "echte".
    De menselijke aard, zal het wel zijn.....
    Het is nou eenmaal niet leuk om te moeten zeggen "wil jeen kopje nep-koffie?"....of "wil je wel of niet een smeertje nep-boter op je brood?"

    Dat soort armoede en taalvervuiling is sindsdien blijven oprukken.... bijna niemand weet kennelijk meer wat boter is....of amandelspijs (dat is GEEN gemalen bonen-prut dus), of dat "krab-sticks" niks met krab te maken hebben maar simpelweg van wijting gemaakt worden, etc. etc.

    Ach, als anderen het lekker vinden, hoor je mij niet klagen, maar als de Unilevers gezondheids-onzin proberen te verkopen word ik boos.
    Nou doen ze dat altijd, de laatste 25 jaar, want gezondheid is hot, en de consument houdt van illusies, en ik hou me maar in, anders heb ik dagwerk aan het uitblaten van verontwaardiging en ondernemen van actie. Heb ik nog niet voldoende tijd voor, en gelukkig zijn er al een boel blogs die het wel doen.

    Ik hou het maar lekker op - en met - boter en olijfolie.
    "...omdat ik het verdien!" dus...

    Groet, geniet, en blijf scherp

    sanne

     
  • At 10 november 2009 om 09:35, Blogger Kari said…

    Verdegaal dus....

    Dat is de enige roomboter, vers van de boerderij,net als de kaas natuurlijk.

     
  • At 12 november 2009 om 07:11, OpenID keesvi said…

    Eerst moest alles plantaardig, want dat is (meervoudig) onverzadigd. Daarna moesten we aan de olie. Ook niet goed want Unilever deed niet zo aan olijfolie. Daarm werd 'vloeibaar' het argument om daarmee toch dat surrogaat te verkopen. Smeerbaar uit een kuipje is een van de nieuwere leugens om spotgoedkope plantaardige olie voor een veelvoud in bewerkte vorm te verkopen.

    Dat verdedelde kaarsvet komt er bij mij al jaren niet in. Vorige week heb ik het laatste pakje 'karnboter', meegenomen van een vakantie in de Ardennen, opgemaakt. Het spetterde niet in de koekepan en een boterhammetje smaakte er heerlijk ouderwets mee. Dat vind ik nou een aangename manier om vitamine A binnen te krijgen.

     
  • At 13 november 2009 om 19:41, Anonymous Nico said…

    Naar Frankrijk geweest deze week en war "beurre fermier" gekocht. Demi-sel om het nog wat smeriger te maken... Maar lekker! En om het al helemaal te verneuken voor de gezondheidsfanaten, gebruik ik nog reuzel ook! Dik gesmeerd op een stevige boterham echt brood. Orgasme!!!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home